Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk spæk til Mejser  (Læst 7043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Økologisk spæk til Mejser
« Dato: 27 Februar , 2019, 11:21 »
Her i vinterens løb har jeg fodret havens fugle som jeg plejer, dog har jeg efter indkøb af en økogris (slagtet) forsøgt at hænge noget spæk ud til bl a Mejserne. Det har jeg gjort før, men de blev ikke spist. Det har undret mig lidt, men med alt det dejlige frø af mange forskellige arter, er det måske ikke så mærkeligt.

Men så da jeg kontrollerede det spæk jeg hængte op her for nogle måneder siden, kan jeg se, at det er spist ?????. Har set at Mejser og Spætten sad på det, men ikke tænkt nærmere over det. Men nu - - - - - så falder en historie mig i hu, det var i en udsendelse i TV med Søren Rye Pedersen, han fortalte en gang, at naboens hest kun ville spise økologiske gulerødder - blev konventioneller gulerødder serveret for hesten, spiste den det ikke.

Er det det der nu sker - bare med det spæk jeg hængte ud. Denne gang var det økologisk og det bliver spist ??. Vinteren har jo ikke været særlig hård, hvilket kunne godtgøre at de spiste det, for det har den jo ikke.

Kan naturens fugle smage forskel på øko og ikke øko spæk ??. Hvis ja, kan det at de ikke spiser det ikke økologiske godt give mig visse bekymringer, for når de ikke vil spise det, skal jeg så ikke også afvise det ??

Hvad  et lille stykke spæk dog kan fordre af tanker om øko  ::)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Økologisk spæk til Mejser
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2019, 13:36 »
Her har jeg også forsøgt at hænge frisk spæk ud, både råt og kogt (så vidt jeg husker) af en konventionel gris. Uden held, de rørte det ikke. Hvorimod de sædvanlige mejsebolde forsvandt som altid.
Umiddelbart tænker jeg bare, at fuglene er vanedyr ligesom alle andre (dyr) Du har så en mere grovsulten spætte, som har vovet forsøget og vist de andre, mere konservative fugle, at spæk er lig med mad, og mindst lige så godt som de standard mejsebolde, som jeg tænker smager mere harsk.
Jeg tvivler på, om økologien har gjort udslaget. Men måske ved mejser noget om fedt, vi ikke ved?  :o
Lidt lige som, at nogen høns spiser bær og grønkål, andre rør det ikke, men lærer det efterhånden, når de har set andre høns kaste sig over det. ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 954
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk spæk til Mejser
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2019, 18:53 »
Vi har også hængt spæk ud, det var fra frilandsgris, og det var både spætter og mejser meget glade for. Jeg har ikke forsøgt med konventionelt svin.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Økologisk spæk til Mejser
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2019, 12:16 »
Nu er sådan at vilde dyr / fugle finder den mad de plejer og kan komme nemt til. Spæk er normalt noget fugle slå sig på når de ikke kan finde andet, men også til at opbygge fedtlaget i de kolde måneder. I den vinter har der ikke været så lave kuldegrad eller jorden været dække af sne. Om naturens dyr kan bedst li konventionelt eller økologisk mad, det er et fedt for dem. Men vi mennesker går op i om det er økologisk eller ikke, det gør naturen ikke.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Økologisk spæk til Mejser
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2019, 22:53 »
@Ast - måske og måske ikke. Jeg kan bestemt følge dig mht dyrs valg af føde, at de ikke ser på om det er øko eller ikke øko. Jeg undre mig bare meget over, at de i denne grønne vinter æder spæk, når de ikke har gjort det før hos mig.

og så var det SRP´s historie om hesten og økogulerødder der slog mig, men ….