Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Smertefulde knoglebrud hos 85 % af alle æglæggende høns  (Læst 2931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Smertefulde knoglebrud hos 85 % af alle æglæggende høns
« Dato: 09 ſeptember , 2021, 12:36 »
Link:
https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2021/09/smertefulde-knoglebrud-store-aeg-presser-smaa-hoens-til-bristepunktet/

Skræmmende læsning! Er der nogle med større indblik i ovenstående, som kan hjælpe mig lidt? Jeg har ikke kunne finde ud af, hvilke racer det omhandler, eller om det ikke er relevant, da det gælder for alle æglæggende. Nogle der kan svare på det, og evt. hvilke racer der specifikt er problematiske? Jeg tænker naturligvis at typer som ISA'er er en del af dem, da de er de benyttede racer i industrien. Men hvad med andre, som eks. Brahma, Wyandotte, New Hampshire, Maran osv.

Hvad har folket herinde ellers af tanker om det?
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2021, 12:40 Fra Thomas S »
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Smertefulde knoglebrud hos 85 % af alle æglæggende høns
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2021, 10:35 »
Det er industriens/forhandlernes hybrider (ikke racehøns, men linjer af høns), såsom isa, lohmann osv. som igennem tiderne er blevet indavlet til at lægge større og flere æg, og dyrene mindre i størrelse, så de æder, skider og ikke mindst fylder så lidt som muligt.

Så hvad det angår racehøns / hønseracer så er der ikke dette problem i og med de ikke sprøjter ud med æg og også er ældre, når de starter æglægning. Så bliv bare ved med at holde racehøns eller blandinger der af, som endvidere også er lavet hos private avlere og ikke i millionproduktioner, hvor kun ydelse og penge er 1. prioritet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Smertefulde knoglebrud hos 85 % af alle æglæggende høns
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2021, 22:07 »
Forfærdeligt at industrien for lov!

Jeg takker for dit svar og hjælp endnu engang Lene /o Så blev jeg også klogere igen i dag.. ;)
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Smertefulde knoglebrud hos 85 % af alle æglæggende høns
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2021, 09:33 »
I industrien/forhandlerne er der jo for det første mange led (rugeri, produktion, foderstoffen, dyrlæge, tranport, butikker osv.), som skal alle skal tjene på "produktet" og så er der også mange forbrugere som forventer at prisen er billig, og ja, det hænger sjældent sammen med dyrevelfærd også, da dyrevelfærd altid vil koste mere.
Og ja, så kan dyrene jo heller ikke klage, så det er dem som bedst kan presses mere og mere OG DOG, for der ses jo mere og flere dårligdomme hos dyrene, så måske er det hele ved at knække... Og ja, så ses der jo at f.eks. fugleinfluenza florerer meget i de helt lukkede store besætninger, men det er jo også logik at netop smittetrykket (orm/sygdom) er tårnhøjt når dyrene går tæt og mange sammen.
.
Men "sjovt" nok så var mennesket ikke så lang tid om at intensivere og optimere dyrene og ikke mindst stoppe dem på mindre og mindre plads. Men igen der mangler jo også megen oplysning om hvordan det hele hænger sammen og ikke mindst når flertallet af folk hverken har lyst eller interesse i at vide det.

Men forbrugeren har magten til at få det ændret, men når flertallet egentlig er ligeglade med fjerkær, så er der lang vej.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Smertefulde knoglebrud hos 85 % af alle æglæggende høns
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2021, 13:46 »
ja det er uhyggelig læsning. Men det er i sidste ende forbrugerene der bestemmer hvordan dyr skal have det.
Hvis feks kyllinger (slagtet) skal være billige, ja så . . . . . under 40 dage for at opnå slagtevægt, det er jo helt ude i hampen. Brækkede knogler og brandsår på maven - hvordan kan vi tillade det !!!
Jeg har industrihøns - købt forrige år - ræven har taget de fleste, men dem der er tilbage lægger troligt et æg hver dag, næsten. De helt frit og æder alt muligt.
Jeg tror ikke de har brud på knogler, da de aldrig får kunstfoder. Men hvem ved hvad de indeholder. De er meget nervøse hele tiden. I år har jeg lagt 5 kyllinger til af egen avl . nu får vi se hvad det giver af æg.