Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg og skruk høns  (Læst 6160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
æg og skruk høns
« Dato: 25 Marts , 2014, 19:13 »
hejsa jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre når jeg får en skruk høne.. vedr. æg

jeg har lys sussex 5 høns + 1 hane med fire redekasser hvor jeg har anbragt 12 snyde æg i den ene redekasse

ps. er der noget andet jeg kan gøre får og lokke høns til og blive skruk

Offline Jonas P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: æg og skruk høns
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2014, 21:54 »
jeg plejer gerne at starte ud med 5 plast æg og så derefter supplere op med et par æg pr. dag og så vente og vente indtil der er en der lægger sig og bliver der fast :)
Hilsen Jonas
2,4 Dværg orangebrystet langshan
1,5 Dværg lys sussex
1,0,3 Græsk landskildpadde
0,1 Breton/Labrador kryds

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: æg og skruk høns
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2014, 22:04 »
det vil jeg prøve..

hvordan så med de æg jeg skal have lagt under hende når hun har ligget der et par dage..
det er noget med de skal opbevares i temperatur på 12-15 grader.. men nu har jeg jo ikke noget vinskab eller special skab varmeskab til opbevaring af æg
så hvad gør man lige der...?

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: æg og skruk høns
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2014, 08:24 »
- Find et køligt rum. Det lader sig nok gøre på denne tid af året  ;D (nogle har sågar haft   succes med at opbevare dem i køleskab men det skal nok ikke være i 14 dage)

- Saml æggene ind. Gerne flere gange om dagen. Sørg for ikke at røre for meget ved dem da du kan stoppe porerne til.

 - Tag kun de rene (kan rengøres med en hårdt opvredet klud hvis der er en lille smule smuds på dem) æg fra og sørg for at de er af normal/stor størrelse for racen. Nogle skriver om at små æg kan give små høns der lægger små æg der giver små høns der giver små æg der giver..... osv. Det samme gælder for de meget store æg og jeg kunne forestille mig at det kan give problemer i den daglige æglægning.

- Læg dem i en æggebakke med den spidse ende nedad.

- Læg en mursten under den ene ende så bakken står skråt. Bakken skal vendes 2 gange dagligt.

- Æg kan holde sig op til 14 dage under de rette forhold.

Jeg håber det gav lidt svar. Det lyder måske lidt omstændigt men det er det nu ikke  ;)

God fornøjelse. Jeg håber du snart får en skruk  /o
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: æg og skruk høns
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2014, 12:05 »
Mht. opbevaring af æg inden rugning, synes jeg da lige jeg vil fortælle hvad jeg gør.

1. En elektrisk bil køletaske - f.eks. en billig fra Harald Halvting
2. En omformer til 12V køletasker
3. Elektrisk termostat - jeg bruger denne som har føler at kan stille til at køle eller varme -  http://www.dx.com/p/xh-w1301-3-digit-red-led-digital-smart-thermostat-intelligent-temperature-controller-green-207079#.UzaodqKPdQI
4. Forbind cigartænderstik med termostat og omformer.
5. Indstil termostat til at køle når temperatur er over 15 grader.

Den taske jeg bruger kan der uden problemer være 20 æg i - men man skal selv 2-3 gange dagligt sørge for at vende æggene. Det bedste er at dreje dem i bakken, i stedet for at vikke bakken.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: æg og skruk høns
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2014, 16:57 »
Jeg kunne godt være lidt uenig med glatnak i at det bedste er at dreje æggene i bakken. For det første fordi man helst ikke skal røre for meget ved æggene da der er risiko for at porerne i skallen stoppes til. For det andet fordi at æggene skal drejes en lille smule så luftboblen flyttes til den anden side i den spidse ende hvilket jeg tvivler på at man kan opnå ved blot at dreje æggene i Bakken.

Jeg er dog novice så jeg kan tage fejl. Tænker nu også at det nemmeste vil være at lægge en mursten under den ene ende af køletasken og flytte den to gange om dagen.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: æg og skruk høns
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2014, 17:11 »
det jeg mener med at vende ægget i bakken, er ikke at man ikke roterer, men den ene gang ved at vende spidsen af ægget til den ene side, næste gang den anden.
herved vendes ægget næsten 180 grader hver gang og ikke de måske 15-20 grader som ved murstenen.

ved de 180 grader vil der ikke være mulighed for hinden sætter sig fast
den risiko er der hvis ikke vinklen er min. 45 grader - efter min mening.

Men jeg er også novice - der er andre der har været i gang i over 50 år :-)
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline glenn_24

  • Bruger
  • Indlæg: 27
Sv: æg og skruk høns
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2014, 23:03 »
super tak for svarene helt bestemt noget jeg kan bruge..

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: æg og skruk høns
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2014, 09:34 »
Luftboblen skal blive i den tykke ende af ægget. Det optimale er at kunne vippe bakken fra side til side på ca 45 grader vinkel.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.