Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æggene er itu  (Læst 6757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin b

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
æggene er itu
« Dato: 11 Januar , 2010, 17:37 »
Hejsa
jeg har en to høner og en hane i et bur, og midt problem er at nu er det anden dag hvor ægget er itu inde i kassen, hvad kan der være der er grund til det ?  ???

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æggene er itu
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2010, 18:19 »
I et bur ???
Er de trådt itu, så?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline martin b

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: æggene er itu
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2010, 19:56 »
nej det er ikke et lille bur de har masse plads, det er inde i redekassen.

Lugovete: de er en stor orpington, den er en høne fra sidste år.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: æggene er itu
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2010, 20:05 »
Orpington er ret kendte for at være klodsede og træde deres æg i stykker, men det er nu mest når de ruger, de træder dem i stykker...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æggene er itu
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2010, 23:07 »
jeg har en to høner og en hane i et bur,

Burhøns  /d

Ved godt at det ikke er det du mener, så jeg driller blot lidt.

Orpington er ret kendte for at være klodsede og træde deres æg i stykker, men det er nu mest når de ruger, de træder dem i stykker...

Det har jeg nu aldrig oplevet med mine Orpington høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: æggene er itu
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2010, 23:18 »
Jeg har haft et enkelt æg her for nylig, af Orpington, der har været i stykker, men det er vist også den eneste, siden de begyndte her sidst i november.
Men de skal have en rimelig stor kasse til rugning/æglægning.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: æggene er itu
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2010, 09:23 »
Mine orper jeg startede med var MESTRE i æggekage ..derfor jeg har dværge til at ruge nu .
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: æggene er itu
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2010, 10:01 »
Kan de være frostsprængte ?

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: æggene er itu
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2010, 10:09 »
Vi har en forsvindingskasse, så har man kun et problem med de af hønsene, der synes de er for fine til at lægge æg i sådan en kasse  ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: æggene er itu
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2010, 10:19 »
Samme løsning har jeg ofret en hulens masse penge på.
Alligevel må jeg hver dag lige kravle ind i det bagerste hjørne under skidepladen og hente de fleste æg. /d

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: æggene er itu
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2010, 10:38 »
Samme løsning har jeg ofret en hulens masse penge på.
Alligevel må jeg hver dag lige kravle ind i det bagerste hjørne under skidepladen og hente de fleste æg. /d

En god ide til brugen af forsvindingsreder, er at lægge et lag halm/hø i redekassen så det dækker hullet i midten, det er frygten for hullet der er hønens problem.

Når så hønsene er blevet fortrolig med reden, og er begyndt at lægge æg, fjerner du halmen igen og deres frygt for "hullet i midten" skulle være væk.

Jeg har siden prøvet med en tynd tæpperest, så som filttæppe, det virke ligeså godt.

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: æggene er itu
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2010, 11:53 »
hej lene (rungsted) sad lige og tænkte på dig og bøvlet med æg under skidepladen ;) jeg har en en-numses plastikkælk med lidt halm i som rede inden under hønsenes nat pinde der er snor i så den er nem at trække ud, og riven til at skubbe ind med igen. hønsene har også et farligt fint palæ med to værelser, egentlig beregnet til at lægge æg i men der ligger altid nogle skruk der, så de unge må jo finde andre steder, og frugtkasserne er ikke  in i øjeblikket, ;) dem havde jeg ellers sat fine hyller op til ca 120 cm over gulv højde og dem har de flittigt brugt hele sommer og efteråret, men ikke nu altså :-\
jeg ved ikke om du kan bruge min ide ?
mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: æggene er itu
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2010, 01:01 »
hej lene (rungsted) sad lige og tænkte på dig og bøvlet med æg under skidepladen ;) jeg har en en-numses plastikkælk med lidt halm i som rede inden under hønsenes nat pinde der er snor i så den er nem at trække ud, og riven til at skubbe ind med igen. hønsene har også et farligt fint palæ med to værelser, egentlig beregnet til at lægge æg i men der ligger altid nogle skruk der, så de unge må jo finde andre steder, og frugtkasserne er ikke  in i øjeblikket, ;) dem havde jeg ellers sat fine hyller op til ca 120 cm over gulv højde og dem har de flittigt brugt hele sommer og efteråret, men ikke nu altså :-\
jeg ved ikke om du kan bruge min ide ?
mvh ulla

Jo tak Ulla, Jeg har tænkt på en vinkasse med en rundstok eller sågar en form for siddepind monteret på til at skubbe frem og tilbage med.

En god ide til brugen af forsvindingsreder, er at lægge et lag halm/hø i redekassen så det dækker hullet i midten, det er frygten for hullet der er hønens problem.

Når så hønsene er blevet fortrolig med reden, og er begyndt at lægge æg, fjerner du halmen igen og deres frygt for "hullet i midten" skulle være væk.

Jeg har siden prøvet med en tynd tæpperest, så som filttæppe, det virke ligeså godt.

Hej Lars... Det har jeg prøvet men de fastholder sig retten til det fjerne hjørne. *s
Tror at de har en konkurrence kørende om hvem der kan ligge dagens kringle lige der hvor mit knæ ender når jeg skal kravle. <A

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: æggene er itu
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2010, 09:49 »
Tror at de har en konkurrence kørende om hvem der kan ligge dagens kringle lige der hvor mit knæ ender når jeg skal kravle. <A
;D ;D <H <H Meget billedligt talt  <H
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk