Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm  (Læst 12856 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lena

  • Gæst
Sv: Orm
« Svar #15 Dato: 07 Juli , 2009, 11:39 »
Jeg beder ydmygt om tilgivelse. :'( Jeg er ikke helt opdateret i sundhedsvidenskab, kan jeg høre.  ::) Jeg bliver helt vildt nysgerrig nu.
Går straks igang med at google.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orm
« Svar #16 Dato: 07 Juli , 2009, 12:15 »
Jeps, man bruger maddiker nu om stunder til rensning af sår, der har svært ved at hele op, de er i små gazeposer, der lægges på sårene. De er meget mere skånsomme end at operere, fordi de kun fjerne dødt kød, og stopper ved sundt væv. Når man opererer, er man nød til at tage lidt af det sunde væv med.
Men det er selvfølgelig maddiker dyrket til formålet under sterile forhold.
Idéen fik man under 2. verdenskrig (måske var det endda 1.) da man så at de soldater med slemme sår i skyttegravene, hvor der var gået maddiker i sårene, klarede sig bedre en de soldater, der havde undgået maddikerne.
Men tanken er da lidt klam.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lena

  • Gæst
Sv: Orm
« Svar #17 Dato: 07 Juli , 2009, 12:29 »
Ja, umiddelbart var det jo en lidt ækel tanke. Også fordi jeg ikke vidste noget om det.  Tråden her startede jo sådan set med at der var maddiker i hanen og at det var forfærdeligt. Så kom Søs med maddiker i hjemmeplejen. Kunne ikke helt få det til at hænge ordentligt sammen  ;) ;D - Du er sgu sej, Søs.  Du kan også finde på at løbe efter folk med favnen fuld af frøer og tudser har jeg læst herinde  ;D ;D

Har læst lidt om det med maddiker-plastre på nettet og det er top-underholdning.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Orm
« Svar #18 Dato: 07 Juli , 2009, 17:28 »
<A Hmm... Saltsyre i vand! Er der andre end Lena, der har erfaring med dette? Saltsyre findes jo i mange forskellige koncentrationer - hvilken koncentration passer til blandingsforholdet med 20 l vand?

Mon det skal gøre godt for surhedsgraden - og altså svarer til at give hønsene surmælksprodukter? Eller er der en anden pointe?

Jeg har aldrig hørt om, at høns ikke tåler ubegrænsede mængder af grønt... Hvad er I andres erfaring med det?  <A
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Orm
« Svar #19 Dato: 07 Juli , 2009, 17:38 »
Saltsyre i vand er et gammelt godt råd imod involdsorm.
Vi havde en tråd om det sidste sommer.... ser lige om jeg kan finde den...

Her var den ...

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2382.msg18872.html#msg18872
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 17:41 Fra Lene, Rungsted »

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Orm
« Svar #20 Dato: 07 Juli , 2009, 17:56 »
ADR! SØS, dog!!  ;D  Hvor gammel er du? - Jeg tænker maddiker i hjemmeplejen? I 1300 tallet?   ;D ;D  Har også arbejdet i hjemmeplejen. Det har jeg da aldrig mødt eller lært. ;)  En skam egentligt.  Hjælper det virkeligt? - Jeg har hørt om igler på betændte sår eller sådan noget lign.
Nå, tilbage til hansemanden... - kan det tænkes, at fordi at han har skidt måsen til i prut, at kødet er blevet ætset så der var fri adgang for snylterne?  Jeg havde de første år med høns en del af de dér hvide prutmåse på sorte og gule fjerdragter.  Fik af vide at det muligvis var når de fik for meget grønt.  Fandt en bog der sagde at kuren var 1 spsk. saltsyre til 20 liter vand.  De fik deres flotte sorte og gule "puddermåse" tilbage i løbet af no time, og har kun brugt det 2 gange siden på de 5 år jeg har haft høns.

Det behøver ikke at være fordi han har være beskidt, kødfluen lægger levende larver/maddiker og er ligeglad om det er raske dyr eller syge.  Vi købte en ejendom hvor der havde været fjerkræ og han havde gravet affaldet ned, det resulterede i at  vores får og geder samt katte og kaniner pludselig var fyldt med maddiker  <R, jeg har aldrig vasket så mange dyr med sebasil, et utøjsmiddel, det stod på i over 2 mdr.

Så hvis du beslutter at han skal have toppen a', så husk at bortskaf affaldet/hanen langt væk medmindre han er den eneste du har for så kan det jo være ligemeget om du graver ham ned i haven. Men har du børn så ville jeg anvende skraldespanden.

Mvh Viben

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Orm
« Svar #21 Dato: 07 Juli , 2009, 18:00 »
Ja, men nu VAR han jo altså både beskidt og ildelugtende - så skulle man ikke indledningsvis gå ud fra at det er derfor, der er gået maddiker i ham?
Vi venter alle spændt: under bruseren med ham ;D
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 21:12 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Orm
« Svar #22 Dato: 07 Juli , 2009, 20:38 »
Vi venter alle spændt: under bruseren med ham ;D

Jeg overgiver mig!  ;D

Havde ellers trukket i "slagte-tøjet" men skifter det glædeligt ud med "bade-tøjet" (man er vel selv lidt af en kylling  <S og har ikke helt mod på at debutere som slagter i aften).

Stakkels Hanse-mand har ikke sagt et eneste kvæk hele dagen. Aldrig har han været så stille. Han er til gengæld begyndt at gå hele haven rundt (hønerne er i hønsegårdan for han hart trådt hul i to af dem). Han plejer ikke at forlade dem. Han har det helt sikkert skidt.

Nu går jeg ud og fanger ham, og hiver ham ind under bruseren. Og så må jeg se om han er helt "bundløs". <R

Fortsættelse følger...
;)
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Orm
« Svar #23 Dato: 07 Juli , 2009, 20:54 »
Du har min dybeste sympati.... Maddiker er for klamme  <R <R <R

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Orm
« Svar #24 Dato: 07 Juli , 2009, 21:16 »
Stakkels Hanse-mand har ikke sagt et eneste kvæk hele dagen. Aldrig har han været så stille. Han er til gengæld begyndt at gå hele haven rundt (hønerne er i hønsegårdan for han hart trådt hul i to af dem). Han plejer ikke at forlade dem. Han har det helt sikkert skidt.

Har du taget hans høner :o Så er han måske depressiv og trænger til krisehjælp efter brusebadet. ;)

Rettede lige din Qoute til..
Børge
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2009, 23:59 Fra Børge Bech Jensen »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Orm
« Svar #25 Dato: 07 Juli , 2009, 23:06 »
Ja, så gjorde jeg klar til det helt store bad. Og fik fat i ham. Det var nu ikke svært, han stod pludselig ved siden af mig, og lod sig villigt fange.  <A

MEN, MEN, MEN, da jeg vendte bunden i vejre på ham  <R <R <R <R <R <W <W <W
Han var FULDSTÆNDIG LEVENDE!!!!
Det var så forfærdeligt!  <W Stakkels Hans!  <W

Det blev kniven og ikke det lune badevand han fik  :'(
Og jeg kan jo kun klantre mig selv for ikke at have været opmærksom nok og taget fat i tide. Dét har jeg da heldigvis lært nu. Øv hvor føler jeg mig som en dårlig hønse-ejer og har det rigtig skidt med at det kostede Hans livet  :'(

Dét blev så enden på Hans og maddikerne. Nu venter han i skraldespande og bliver hentet - på mandag!

Tak for jeres gode råd og friske kommentarer. Det har været hyggeligt :)
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Orm
« Svar #26 Dato: 07 Juli , 2009, 23:14 »
Øv, det var synd - for jer begge.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Orm
« Svar #27 Dato: 07 Juli , 2009, 23:41 »
Nåhr... stakkels dig og din hane.
 *t *t

GKV

  • Gæst
Sv: Orm
« Svar #28 Dato: 07 Juli , 2009, 23:56 »
Det var trist.

Gunni

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orm
« Svar #29 Dato: 08 Juli , 2009, 09:55 »
Det går jo stærkt med sådan nogle maddiker i denne varme.
Det kaldes en erfaring, af dem bliver man klog, men sjældent rig.
Godt du opdagede det og gjorde noget ved det.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk