Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?  (Læst 8197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Dato: 25 Marts , 2011, 07:55 »
Hvis jeg tar rugeæg fra mine nye RIR,-hvor meget skal de så veje ?..Hvad vejer de når de har maxstørrelse ?...Mine har lagt æg et par måneder.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2011, 08:01 »
Mindstevægten for rugeæg er 60 g. Så mit bud vil nok være ca 65-70 gram når hønsene bliver stabile og lidt ældre :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2011, 08:34 »
Æw da Bettina :)..mine  RIR ligger mellem 55-60.
Det mindste æg (gammel krydsnigs) vejer 50 gr...De største er på ca 80 gr.Jeg kan vel godt ruge dem sammen ?...mit største æg pt vejer 100 gr !!....er sikkert med to blommer - skal sæføli ikk i maskinen.Den ender  nok som blødkogt :)

God fredag :)
Fin hjemmeside du har.Blir helt misundelig på både heste og hønsestald.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2011, 09:08 »

mit største æg pt vejer 100 gr !!....er sikkert med to blommer - skal sæføli ikk i maskinen.Den ender  nok som blødkogt :)


Jo da :). Der er faktisk mulighed for at få tvillinger.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2011, 09:27 »
Tak for det  ;D Bare en skam at jeg ikke har tiden til det pga 2 små børn  /d Kæresten har selv bygget det hele så er meget stolt af ham  /o

Jeg har ruget på æg der er mindre end mindstevægten  og har da fået kyllinger ud af det...  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

thorleif

  • Gæst
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2011, 09:29 »
De fineste afkom vil du foerst faa naa hoenerne er 2 aar. Brug en ung hane. Jeg opdrettede selv RIR i mange aar, og kastede bort en masse tid og penge ved at avle paa unge hoener. Velg ud to-tre hoener der legger godt med aeg, og der har et GODT roed-skind, pas paa at HANEN kommer ifra en linie der legger plenty, har godt med roedt, ikke for moerk, og en typisk "mursten"'s fason paa kroppen, og du vil se at du forbedrer racen med en gang.
Du boer nog regne med at "smide ud" et antal hoener. Du MAA IKKE avle paa daarlige hoener!

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2011, 15:52 »
Jan der er æg nok at ta af.Der kunne vel også noget som ikke er levedygtigt ? :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2011, 15:55 »
Dygtigt mand du har Bettina  /o...det med tiden forstår jeg godt,-har selv en rolling på 3 år :)

Øhm..det sidste skulle du aldrig ha sagt ...nu er jeg jo også nødt til at prøve  :o
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2011, 16:04 »
Thorleif...måske er mine nye høns nogle som er (smidt ud) et andet sted fra..Men for mig er det stadig kønne høns ,rolige og flittige æglæggere.Det er nok for mig.Jeg har ikke forstand på racefjerkræ , deres farver og facon.Men det bliver måske bedre efter jeg er kommet på denne side.For jeg kan mærke at man godt kan blive mere >hønsegak< end man er i forvejen  ;D
Der gik ikk en måned før jeg gik i gang med en rugemaskine....hvad blir det næste mon ??
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2011, 16:39 »
Der gik ikk en måned før jeg gik i gang med en rugemaskine....hvad blir det næste mon ??

5-6 forskellige racer  <H
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2011, 17:01 »
Nix..jeg har ikk 5-6 bure/gårde...:)
Tror heller ikk jeg får det..:)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2011, 17:22 »
Nix..jeg har ikk 5-6 bure/gårde...:)
Tror heller ikk jeg får det..:)

Jaja den har vi hørt før ::)
Men du udelukker det jo heller ikke. Idet du skriver "Tror"  :)

2 kyllinger bliver hjulpet ud af ægget
http://www.youtube.com/watch?v=S1ZeEY-kt7A

Sælger du rugeæg hvis det er???


thorleif

  • Gæst
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2011, 17:30 »
Thorleif...måske er mine nye høns nogle som er (smidt ud) et andet sted fra..Men for mig er det stadig kønne høns ,rolige og flittige æglæggere.Det er nok for mig.Jeg har ikke forstand på racefjerkræ , deres farver og facon.Men det bliver måske bedre efter jeg er kommet på denne side.For jeg kan mærke at man godt kan blive mere >hønsegak< end man er i forvejen  ;D
Der gik ikk en måned før jeg gik i gang med en rugemaskine....hvad blir det næste mon ??
Jeg mener kun at give dig gode raad.  Du har valgt en virkelig flot race, RIR er flotte at se paa, dygtige aeg-leggere, udmerkede paa bordet, haardfoere og ikke lett angreped af de vanlige hoense-sygdomme. Hensigten med at avle kyllinger er jo altid at sikre fornyelse i flokken, og paa en tid havede jeg 100 RIR. For at fornye flokken, skal du saa soege at avle paa dine bedste dyr, et aeg er ikke noedvendigtvis et aeg. RIR var engang i tiden (for 30-40 aar siden) istand til at legge 200 aeg i aaret, og naar jeg tilslutt fandt ud af at sette tingerne i system, fikk jeg tilslutt et godt antal hoener der nemt producerte 170-180 aeg i aaret. Hvorfor ikke laere af de fejl som andre har giordt?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #13 Dato: 25 Marts , 2011, 17:58 »
Jan...der er jo også mange andre ting jeg gerne vil ha :)..Det skal være nemt at ha høns.Jo flere bure jo mere tid tar det.Jeg er én med mange jern i ilden :)

Sød film..nu kan jeg se det kan lade sig gøre, men serverer nok ægget til manden som blødkogt :)
Det kan vi nok godt finde ud af..Du bor ikk så langt væk kan jeg se :)

Thorleif..jeg vil gerne lære men man skal jo også vide hvad der er godt og skidt ved en race.Jeg har intet forstand på det.Men kan dog se de er kønne :)..Jeg skal ikke udstille.Har kun høns på hyggebasis.Og fordi
jeg gerne vil spise æg med god samvittighed :)
Det var helt tilfældigt jeg fik disse høns med hjem...Jeg skulle egentlig bare ud at hente en hane.Den anden var der kogt dejlig suppe på.For en dag blev jeg træt af ham.Han blev ved at mobbe en ny høne.
Så kunne han lære det.
Nå...men jeg endte altså med at få de her 4 RIR med hjem i stedet  ;D
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

thorleif

  • Gæst
Sv: Rugeæg/vægt/R.I.R. ?
« Svar #14 Dato: 25 Marts , 2011, 18:44 »
Det er jo lige det jeg siger. Se hvilke hoener der legger godt med aeg, og forsoeg at kigge paa roedfarven i dem, og avl ifra dem, saa er cjancerne stoerre for at du vil faa nogle gode RIR, for det er hvad RIR er, en BRUGSFUGL. Antakelig den bedste brugsfugl i verden. Racen RIR behoever dig, og mange som dig.