Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kylling med englevinger  (Læst 26526 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Alice

• Bruger
kylling med englevinger
« Dato: 05 November , 2024, 22:19 »
Meget mod min vilje er jeg blevet hønemor. Skrukhønen sprang af reden 2 timer før jeg skulle hente de daggamle kyllinger. Nu bor de i gæsteværelset, De har haft varmelampe og nu kyllingemoder. En af kyllingerne har "englevinger". Kan den overleve med det? De er nu 3/2 uge gamle, vræler i tide og utide, når de vil have mere spændende mad. Bliver fodret med startfoder (købt hos opdrætteren), æg (efter Jørgen Liljesøes recept), finthakket grønt. De vokser fint. Jeg fik 10 kyllinger, men 3 døde. Af og til må jeg rense en af dem i rumpen for størknede klatter.Hvad er prognosen for "englen"? Hvorfor tørrede klatter i rumpen?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: kylling med englevinger
« Svar #1 Dato: 07 November , 2024, 08:22 »
Fjerkræ kan godt overleve ... og have et godt liv med englevinger.

Her er en tråd om 'englevinger' hos ænder, men samme omstændigheder gælder for høns. Jeg vælger at fremhæve denne tråd, fordi Frank Hulgaard Kristensen, som deltager i tråden, er ekspert i genetik og avl og er samtidig fjerkræ-dommer.

https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30502.msg272412#msg272412

Maden du giver kyllingerne lyder fin - for at undgå propperne i måsen, kan du lade den have adgang til undulatfrø. De olieholdige frø er gode til at holde afføringen lind hos kyllinger

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alice

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 November , 2024, 12:29 »
Tak for dit svar. Kyllingen virker jo ellers frisk nok.
De får (og har altid fået) en håndfuld undulatfrø, som de er meget glade for.
Venlig hilsen
Alice

Offline thomasfrank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 November , 2024, 09:14 »
Englevinge hos kyllinger er en deformitet, hvor vingefjerene vokser udad på grund af ernæringsmæssige ubalancer eller hurtig vækst, men det påvirker normalt ikke overlevelsen. De tørrede klatter på kyllingens ryg skyldes sandsynligvis diarré eller madophobning, som kan håndteres ved at rense og sikre korrekt ernæring.