Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Registring af heste  (Læst 20742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Registring af heste
« Svar #15 Dato: 17 Februar , 2010, 22:24 »
Citér
Mener, uden at have have læst om det, også at Islandske heste skal have deres pas lavet om. (alle ægte islændere har allerede hestepaspas og er chip mærkede)  synes det lyder lidt mærkeligt.

@Katja; det er fordi, der ikke er sider til registrering af medicin i islænderes pas. (Som der heller ikke er i mange andre hestepas).

Det er nu slet ikke for at sikre hestene mod noget, denne registrering er blevet påkrævet...  :( Den nye regel er udelukkende indført fordi hestene har mulighed for at ende på spisebordet, og derfor skal det registreres, når en hest behandles med medicin, og derved efterfølgende ofte vil være uegnet som menneskeføde...

Det er iøvrigt muligt at undgå medicinregistrering hvis man melder at hesten ikke må sendes til slagtning, men kun til destruktion. Det ændrer dog ikke ved, at hesten skal mærkes.

Men det er da en positiv sideeffekt, at man nu kan følge hestene hele livet igennem  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #16 Dato: 18 Februar , 2010, 08:08 »
Det er meget indviklet det hele. Jeg har pas på mine de voksne fra England og jo der er sider til medicinering i dem. Der er to chipsmærkninger, den for medicin og den for ID.

Medicinchipsen bliver sat i, hvis et dyr bliver behandlet med medicin som også bruges til mennesker, ikke hvis det kun er beregnet til dyr.

F.eks. hvis en hoppe bliver behandlet forebyggende for børbetændelse, er det ikke sikkert, at den bliver medicinchipmærket af den grund, det ved jeg, for det har jeg selv været igennem.

Jeg har også her fornyligt haft en plag med en anelse muk og her var det en salve som også anvendes til mennesker og så kom der chip i hende. Lidt ærgerligt, idet salven aldrig blev brugt, men sagen klaret med en opløsning med Virkon S.

Dyrlægen kikkede bare på det, da hun alligevel var her og skulle vacc. og udleverede salven og vupti så var der en chip i hesten. Jeg nåede faktisk ikke, at tænke over det, inden det var for sent.

Nu kan hesten så aldrig slagtes, hvilket da egentlig er træls, med mindre der er en eller anden ting der siger, at efter så og så mange år. Det skal jeg have undersøgt.

Når man skal have ID chipset er det bare om, at have en hest uden aftegninger og hvirvler for det hele skal tegnes ind på et udleveret stykke papir og derefter bliver alle kendetegn indført i passet.

Det er så den chip, der bruges, når hesten rejser rundt omkring, f.eks hvis en af mine hopper skal til Uk til bedækning, så vil man være sikker på, at det er den rigtige hest, der har sine sundheds/eksportpapirer i orden og ikke en anden der blot er taget ind fra marken.

VH Gunni.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Registring af heste
« Svar #17 Dato: 18 Februar , 2010, 10:34 »
Mon ikke lige denne også skal med

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/6108/
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Registring af heste
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2010, 10:44 »
Der er nok ingen tvivl om at en brændemærkning kan mærkes - men de hoppe også når chippen bliver sat i.

Desuden er brændemærkning en nem måde til idenficere heste på. Hvor mange har lige en scanner til chip liggende i lommen ??

Men Doktor Dyr skal have også have smør på brødet  ;D

Med hensyn til høns, så er man faktisk forpligtet til at skrive køberne ned, når de bærer den faste fodring.
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2010, 10:55 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2010, 10:49 »
Men brændmærkning skulle ikke få hesten op i feltet hvis den udføres korrekt...
Snakkede med én om problemet engang. Tror det var i Tyskland han havde erfaret brændmærkning, der var så "let" at hesten næsten ikke reagerede. Et "let" brændmærke læses osse tydeligere sagde han, fordi vævet ikke bli'r så ødelagt.

Så hvis det udføres korrekt er det sikkert en god løsning, men der er jo åbenbart for mange "amatører" imellem. Jeg har da iøvrigt en brændmærket hest, det har jeg da egentlig ikke sådan tænkt over  ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2010, 12:14 »
En ting man nok skal passe på med er at sammenligne med sig selv. Ingen af os ville bryde os om at blive brændemærket på numsen, men vi har heller ikkke som hesten 1cm. læderhud (forhåbentlig ;D).

Jeg bryder mig ikke så meget om, at der skal fremmedlegemer ind under huden på dyrene, min gamle hoppe på 18 år har en allergisk reaktion på chippen, som viser sig ved en stor bar plet, der blot bliver større og større med alderen.

De føl jeg fik sidste år, er efter en hingst jeg havde herovre fra England, en meget følsom dreng, som man skulle behandle med hjertet og stille og roligt tale sig til rette med, ellers blev han totalt forvirret, han ville så gerne behage os.

Jeg fandt hurtigt ud af, at disse føl har en del efter ham, men de er jo meget i hænder og det har gået fint med at få dem tillidsfulde, indtil de blev chippet.

Det skete i Dec.og de er stadigvæk mistroiske overfor os, på trods af, at vi har gjort alt for at få dem til at forstå, at vi ikke gør dem noget. Det var gået så fint med at have smed første gang, et par dage forinden og vi var bare så glade for at de var fornuftige. Men det med, at vi stod og aede dem og talte pænt til dem for så pludselig, at de fik den mega store nål i halsen, er de altså ikke kommet sig over endnu.

Summa sumarum bliver, at jeg venter med at registrere/stambogsføre mine føl til de er et år, det kan lade sig gøre mod dobbelt betaling, for så tror jeg på, at de er bedre rustet til at modstå sådanne oplevelser. Så har de prøvet at blive vacc. hvilket jo foregår med en noget mindre nål, bidt i af hinanden, fået et enkelt los i ny og næ, men også prøvet, at få udskæld af mig, hvis de skejer ud, altså slet og ret mere livserfaring.

Når der lovgives bliver det ofte vedtaget, uden at de der gør det, egentlig ved hvad det er de taler om. Selvfølgelig skal man ikke lade ulven vogte får, men man skal da lytte til de mennesker der ved mest.

Jeg har intet imod at man brændemærker føl/heste, jeg tror ikke de er så ømfindtlige, når det kommer til bagparten, hvorimod det med halsen rent instinktivt er noget de er bange for.

Nu er det vedtaget og forhåbentlig kommer det til at fungere efter hensigten.

Lige en bemærkning til det med Låsby Svendsen, han er en krejler ingen tvivl om det, men de heste han kommer med på markederne har han altså købt af private nogle få dage før. Det er ikke ham der har sultet og vanrøgtet dem. Derfor også mine angreb på netop private for det er oftest her de største svigt overfor dyrene finder sted.

Nu kan disse dyr så spores tilbage til den der har lavet det og med ordningen ja, mon så ikke folk vil sørge for at få dem ejerskiftet så de ikke risikerer at blive hængt ud for noget de ikke har gjort, hvis dyret har været solgt i længere tid?

VH Gunni.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Registring af heste
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2010, 12:40 »
Ja vi har også brandmærkedet heste her hos os, de er købt med deres brændmærke, jeg er stærkt i mod brændmærkning af heste, det kan godt være at de er mere tykhudet end os mennesker men de kan altså også mærke at en flue sætter sig på dem så jeg tror ikke på at de ikke mærker glødende jern på rumpen og at det ikke gør skide ondt på dem også efterfølgende da brændmærket som vi ser jo er ar efter at hud og hår har fået en voldsom forbrænding.

Derfor er jeg for chips, både hunde og katte bliver også chipsmærket og jeg har set både dem og heste blive stukket med den store nål og har aldrig oplevet særlig stor reaktion fra nogle af de udsatte dyr, naturligvis kan de mærke at de bliver stukket men det er her og nu, og ikke en lang periode med forbrænding på balden.

Bare min mening!!!
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

sussie

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2010, 12:43 »
Jeg har alle mine heste / ponyer chippet og reg. til ikke at kunne bruges til konsum. Jeg har i sidste uge omreg. ejer på en nyindkøbt hest, denne har ikke pas men kun stamtavle og jeg fik ikke info om at der skulle laves pas. Jeg tror der vil gå lang tid før man får fat i alle heste i landet, der er mange mennesker, som har ponyer gående uden at være tilknyttet hesteverden/forum.

Bare se de regler der  blev lavet omkring medicin i første omgang, hvor mange har reg. heste til ikke konsum, når de køber mad hos en bonde. Sådan som reglerne er nu skal stedet man køber foder være godkendt til at lave dyrefoder ellers må man ikke bruge dyret til konsum og skal derfor reg. som et ikke konsum dyr.

Jeg syndes personligt at det er en hulens masse regler og beukrati.....Hvorfor ikke bare straffe de personer der gør skade ( ved lange transporter osv.) i stedet for at straffe de personer, der prøver at have en hobby. Jeg tror ikke at alle de regler hjælper de heste, som transporteres over lange strækninger. Det handler om holdningsændringer hos personer der sælger deres dyr og hos dem der tjener på dyrene.

Jeg kan ikke sælge mine dyr når de bliver gamle til slagteren, der er et valg. Valget handler om en holdning, denne holdning ville jeg også have hvis jeg ikke blev tvunget til at reg. mig alle steder.

Har de der transportere dyr ændret holdning pga de nye regler....sansynligvis ikke .Priserne på kødet bliver fordyret og der skal bare køres flere kødstykker gennem systemmet.

Det er bare min holdning.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Registring af heste
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2010, 12:48 »
Hej lene

Det er ikke kun dyr med fast fodring man skal registrere køber ved,
det er alt fjerkræ mærket eller ikke mærket :)
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2010, 13:49 »
Dengang der kom virkelig fokus på de forfærdelige transporter gjorde Marianne Fisher Boel en meget stor indsats for at få det ændret, men kom til kort p.gr.a. bl.a. Grækenland og Italien.

Jeg vil også som det sidste fra mig i denne tråd pointere, at selvom jeg skriver, at jeg slagter mine heste er det altså ikke hverdagskost. Det sker kun, hvis der ikke er noget videre liv for hesten, enten det nu er alder eller en skade. Jeg har ikke gennemtræk af heste. For mig er de en del af mit liv, men den dag de ikke kan være her mere, skal de ikke sælges for ussel mammon til en usikker fremtid.


VH Gunni.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Registring af heste
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2010, 15:24 »
Tja der bliver kørt nogle få hundrede heste til slagt i italien,fordi danskere ikke vil spise hest. Der bliver hver dag kørt tusindvis af grise til polen,fordi det er 50øre billige kiloet at slagte der. Og derefter betaler Dk understøttelse til slagterriarbejderne,det er smart!!

                              VH Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

sussie

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #26 Dato: 18 Februar , 2010, 19:44 »
Ps...Jeg vil også understrege at jeg aldrig ville sælge en pensioneret hest videre til et usselt liv, men hellere få den aflivet den dag den ikke kunne mere.

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Registring af heste
« Svar #27 Dato: 18 Februar , 2010, 20:18 »
Hvilken form for medicin der bliver påført på passet er afhængig af om stoffet har en MRL værdi. Hvis ikke der findes en sådan værdi må det ikke bruges til konsumdyr, så det har ikke noget at gøre med om det også bruges til mennesker, men om det er testet "på mennesker" og vi ikke bliver forgiftet af de nedbrydningsprodukter stofferne evt bliver omsat til. Meget af det medicin vi bruger virker godt på heste, men der er ikke penge i at lave test og derfor giver chippen mulighed for at man kan behandle hestene optimalt.
Tine
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #28 Dato: 18 Februar , 2010, 21:28 »
Det var da træls at jeg har misforstået det med medicin til mennekser, men det var hvad dyrlægen sagde til mig. Jeg er ikke meget inde i det, mine heste er sjældent syge.

VH Gunni.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Registring af heste
« Svar #29 Dato: 18 Februar , 2010, 21:38 »
Her er en lille oversigt over hvornår hvilke heste(pas) skal opdateres med hvad  :)

http://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Hestepas/Sider/Oversigtsskema.aspx
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S