Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med rugeæg  (Læst 7038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Victoria Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Erfaringer med rugeæg
« Dato: 07 Marts , 2013, 17:54 »
Jeg kan se at Lene Lestat har startet en tråd om rugemaskiner, hvilket fik mig til at tænke på rugeæg. Jeg synes der mangler et fast afsnit om andres erfaringer med rugeæg, sendt med post mestendels fra udlandet, men selvfølgelig også indenrigsforsendelser, om deres succesrate, hvilken type forsendelse blev valgt, om der er steder de kan anbefale, osv.

Jeg faldt til fældigvis over at i forum http://www.backyardchickens.com/t/704328/diary-notes-air-cell-detatched-shipped-eggs (håber linket virker), er der et afsnit om hvordan man gør med rugeæg fra udlandet, andres erfaringer med at ruge æg der havde en "løs" luftblære, rystet blomme, osv.

Mon der er andre end mig der er interesseret i disse oplysninger?
Ejer en lille flok rød orpington

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2013, 17:57 »
En helt fin ide.... /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2013, 18:06 »
Jeg har flere gange fået sendt æg med post danmark. Og kun sendt fra et dansk posthus, til min adresse.
Det kræver at æggene er pakket rigtig godt ind.
Nogen af gangene er det gået godt, uden nævneværdig skade.
En enkelt gang var der knust 3-4 æg.
Men "dræberen" er ofte at æggene har været rystet så hårdt, eller fået stød/slag, så luftlommen inde i ægget er gået løs. Tit er der ikke noget at se udvendigt på disse æg man når man gennemlyser dem, ser man problemet.
Ofte starter fosteret udviklingen som normalt, men undervejs vil jeg skyde på at 70-80% af fostrene går til. Dem der overlever er typisk de æg hvor luftblæren bare har rykket sig lidt og stadigvæk ligger imellem skallen og hinden inde i ægget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2013, 18:11 »
Man kan godt, hvis man pakker æggene forsvarligt ind, være heldig at alle komme hele frem og at de alle (næsten) klækker også. Hvis der selvfølgelig er en god befrugtning på. Selvom de kommer en tur med Post Danmark, som garanteret smider rundt med pakkerne (uanset om de er sendt som alm. pakke eller som forsigtig pakke).

Så her er hvad jeg gør :

Tag en æggebakke, og pak hver enkelt æg ind i køkkenrulle, og sæt dem ned i bakken med den buttede ende op.
Luk bakken evt. med nogle elastikker. Tag en større kasse, så der er plads imellem bakken og kasse. Og fyld godt omkring (over, under, siderne) æggebakken enten med sammekrøllede aviser, spåner, savsmuld eller de der skum dutter.
Der skal fyldes så godt op og tæt, så æggebakke ligger fast inde i midten af kassen.
Derefter tapes kassen godt sammen, og skriv OP og tegn en pil. På siderne af kassen.

Send pakken som alm. post omdelt pakke. Da det tager et døgn at levere og Posten IKKE deler pakker ud i weekenden, så send den senest en onsdag. Måske torsdag hvis man satser på at alt forløber planmæssigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2013, 18:40 »
Jeg pakker æggebakken ind i halm i kassen med godt resultat :)
Jeg er blevet anbefalet af en distributionsleder at skrive forsigtig rugeæg på pakken for de tager hensyn til det selv om det ikke er sendt som almindelig pakke.

Forsendelsen bliver billigere hvis man sender igennem guloggratis og det fungere rigtig fint. man aflevere bare pakken i buret og label har man jo købt hjemmefra, så ingen kø ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2013, 18:43 »
Jeg sendte for kort tid siden en bakke æg til frankrig. De blev pakket ind som lene beskriver, og nåede hele frem efter 2 dage. På posthuset fik jeg af vide at man ikke længere kan sende forsigtig post, så det er en rigtig god ide og få dem pakket godt ind.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2013, 20:08 »
Pakkes godt ind, det skal de ihvertfald.

Jeg fik engang 15 æg i en ægbakke, som kun var puttet ind i en bobleplast kuvert, den var sendt som brev og var 2 dage undervejs. De fleste æg var smadret ved ankomst og der kom 3 kyllinger, hvilket senere viste sig at være krydsninger.  /d

Et andet problem kan være at luftlommen river sig løs, derfor må æg stå og hvile sig i et døgns tid, inden de sættes til rugning. Endvidere kan de også tage skade af hvis det er for koldt evt. hvis de skal med fly og stå i baggagerummet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanefar76

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
  • livet er ikke det værste man har når man har høns
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2013, 20:11 »
Jeg får lavet skumklodser med huller der går hele vejen igennem de bliver lavet i mange forskellige størrelser så presser man ægget ned i hullet og sætter en skumprop i top og bund
Jeg har sendt en god del rundt her i landet og alle æg er kommet sikre frem til nu
ejer af
1,3 maran i sort kobber
1,5 Arucana i perlegrå
2,2 moderne engelsk kamphøns
1,3 børn
samt en rigtig dejlig kone af norsk race
medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2013, 20:14 »
Jeg har også fået æg tilsendt, som var pakket ind i små flamingo kasser (til 6 æg), hvor der var huller til æggene i. Så mulighederne er mange.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Victoria Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2013, 20:15 »
Jeg har ad flere omgange fået sendt rugeæg fra England pakket ind i de der præfabrikerede bakker specielt til rugeæg - har en fornemmelse af, at det er bedre at gøre det med almindelige æggebakker som Lene beskriver ovenfor.

Derudover har de brugt "Airsure", hvilket får æggene over til DK over to hverdage, ikke dårligt, indtil jeg fik nys om at en del af disse forsendelser bliver røntgenfotograferet :-(

Der var en sælger der også kunne sende rugeæg i lufttætte æsker, for at minimere skader pga lufttrykket under flytransporten. Jeg har dog ikke prøvet dette, så ved ikke hvor meget påvirkning det har for slutresultatet. Sælger fortæller, at æggene bliver dog lidt "svedne" undervejs.

På et tidspunkt fik jeg et råd fra Keiths Orps, om at man skal lade rugeæg hvile i 2 hele dage inden de lægges i rugemaskinen - hvor man plejer at sige et døgn. Dette må komme an på en prøve:-)


Så har jeg set at ebay både i DE og UK har mange rugeæg der udbydes, hvilket jo er meget spændende, men over de afstande, og med postens mulige hårde håndtering af pakkerne, så går det væsentligt ud over succesraten.
Men i ebays eget forum, fortælles der gysere om uærlige sælgere der lige sørger for at give æggene en rystetur (hvordan de lige kunne vide dette, fik jeg ikke lige fat i) inden forsendelse, sender æg fra nogle helt andre høns end de afbildede, og en del andre kedelige historier.

Så det kan være man skal følge Thorleifs råd i en tidligere tråd om at kontakte klubber direkte for rugeæg, så man er sikker på kvaliteten i en højere grad.

Men indtil videre, har det vist sig at rugeæg fra DE har en lidt højere succesrate hos mig, end æg fra England. Jeg ved ikke om det er afstanden, eller om transporten der har betydet noget, ved ikke hvornår pakker fra DE bliver fløjet eller kørt.
Men det kan også være man af nød simpelthen bare skal have en bestemt race, og så har England måske bare det største udbud.
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2013, 08:54 Fra Victoria Hansen »
Ejer en lille flok rød orpington

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2013, 20:18 »
En andet problem kan være at man ikke helt kan vide kvaliteten på de høns man får æg fra. Især ikke hvis der er billeder af dem. Selvom billeder ikke giver 100 % garanti.

Mange har fået sig en overraskelse, når det har vist sig at det ikke lige var den race eller den kvalitet af race, som man havde håbet på.

Og så et andet "problem" :

Skal sælger først sende æggene, når køber har betalt ? eller skal køber først betale, når æggene er modtaget ?.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2013, 20:29 »
Ja, desværre findes der både uærlige sælgere (som sælger æg fra ikke racerene dyr, eller æg, som er dårligt eller slet ikke befrugtede) og uærlige købere (som ikke betaler).

Så det hele er et spørgsmål om gensidig tillid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2013, 22:09 »
Jeg har arbejdet med pakkesortering og udbringning i flere år (Post Danmark). De fleste pakker ødelægges af maskiner, og af dårlig indpakning. Der bliver kastet lidt med pakkerne, men det er sjældent her det for alvor går galt.

Der findes ingen sikker indpakning. Men man skal være uheldig for at det går galt, hvis man gør som Lene beskriver. Fx hvis ens pakke ligger øverst i et pakkebur med bildæk (med fælge), maskindele og andet godt nederst. Når maskinen så tømmer buret ..

Man skal helst kunne stå på sin pakke og kunne kaste den mod en mur fra et par meters afstand.

De fleste sender nok som brev. Her er faren fra de andre pakker/breve ikke så stor. Til gengæld bliver der kastet mere med dem i sorteringen.

I min tid for Post Danmark sorterede vi i øvrigt for andre firmaer som DHL. Så dengang var det i hvert fald et fedt.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2013, 08:21 »
Et andet problem kan være at luftlommen river sig løs, derfor må æg stå og hvile sig i et døgns tid, inden de sættes til rugning.

Bare lige for en god ordens skyld. Luftblæren/luftlommen sætter sig ikke fast igen bare fordi at æggene får lov til at hvile.
Når først skaden er sket så er der ikke noget at gøre.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Victoria Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Erfaringer med rugeæg
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2013, 09:07 »
Der er nogle i det amerikanske forum der påstår de ruger æg med løs luftblære, stående, med den ende luftblæren ligger i opad - og nogle fik vist kyllinger ud af det alligevel. Så vendingen af æggene foregik også begrænset, alt efter hvordan de blev holdt oprejst, så de blev bare vippet fra side til side. Men en vigtig detalje er at holde æggene fuldstændig urørte i rugemaskinen de første 10 dage, inden man begynder at vende på dem.  Så dette vil jeg prøve hvis jeg kommer ud for dette, det kan jo ikke skade.
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2013, 12:34 Fra Victoria Hansen »
Ejer en lille flok rød orpington