Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ægfarve blegner??  (Læst 3929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
ægfarve blegner??
« Dato: 22 Juni , 2013, 22:41 »
Jeg fik nogle "pensionerede" skrabehøns (og føj de så forfærdelig ud) det er vist røde amerikanere.

Da de kom lagde de mørke brun/"rødlige" æg, men nu er æggene lysere, nærmest lys brun/gullige og enkelte med pletter som måske var i den tone som æggene var ved ankomsten...

Hvorfor??
er det fordi de får et andet foder end de fik på fabrikken? Mere naturligt lys? Andet?

1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2013, 00:45 »
Ser lige med her:-). Jeg har også netop konstateret at mine æggeblommer er blevet markant lyse. Intet er ændret mht mad og haveudgang. De er unge nye æglæggere , alle forskellige racehøns. Lidt øv, netop en dag hvor vi kogte æg i alle farver og størrelser til vores gæster. Mærkeligt!

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2013, 08:50 »
Marianne: Det er diæten der bestemmer blommefarven, især grønt giver god farve til blommerne - måske dine høns har spist sig mæt i andre ting og ikke spist så meget grønt på det sidste?

aniacatha: det er naturligt at skalfarven blegner med hønsenes alder, er det meget udtalt?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2013, 13:00 »
ja jeg syntes at ægskallen er gået fra at være meget mørk (da jeg fik dem for ca 3 uger siden var det dem der lagde de mørkeste æg (også mørkere end det jeg får fra barnevelderen - dog havde skabeæggene mere rødlig tone i skallen) og nu er de blevet ret lyse lidt a la hudfarvet, og kun på 3 uger.
Jeg syntes at farven faktisk blev lysere allerede efter få dage her. De er vel et års tid da det er tidl produktionsdyr, så ikke unge-unge men heller ikke gamle-gamle...

De har haft husly i hønsegården under hønsehuset, afskærmet fra de andre høns, fordi den ene faktisk var helt nøgen (kun fjer på vingerne - ellers helt bar :(  ) og havde sår, så for at forhindre yderligere huk og at de andre skulle spise af hende boede de der, fik dog samme foder som de øvrige. Og via et vældig "logistisk" system kom de også på større folde med sol og græs mm så det er lidt spøjst...

Jeg vil dog slå over til økofoder, (grundet program i DR med genmodificeret foder og div- æggeproducenters erfaring) så må jeg se om det ændrer noget, tror dog ikke at ægskallen ændrer sig, men må se hvad der sker :)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2013, 13:29 »
De har måske fået et eller andet i deres foder, som nu 3 uger efter, er holdt med at "virke"-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2013, 23:19 »
ja det er også min umiddelbare tanke, dog var det allerede efter få dage at ægfarven blev markant anderledes.

Jeg ved jo at blommen ændres afhængigt af hønens kost, skallen (vel logisk nok det samme) troede jeg mere var en genetisk ting som bare "var". 

Har læst at grunlæggerens grønne skal er pga noget med galden. men nu skifter jeg foder og ser ser jeg hvilke effekter det evt får. Og laver mit eget nærmest videnskabelige eksperiment der :)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2013, 23:36 »
Og laver mit eget nærmest videnskabelige eksperiment der :)

Har du overtaget flere tusinde 'aflagte' industrihøns?  ;D

Lidt underligt at skalfarven ændrer sig. Jeg troede også at den var genetisk bestem. Man avler sig frem til meget mørkebrune Maranæg feks. Det hjælper jo ikke noget hvis ægfarven påvirkes af andre faktorer.  :o
Mvh
Erik Andersen

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2013, 23:57 »
hehe, nej det er kun 4øko-aflagte-høns og 2skrabe-aflagte-høns jeg har i flokken som består af lidt andre hybrider og nogle racehøns. Så forsøget vil blive fulgt nøje og under stor bevågenhed ;D 

Det er dog skrabehønsene som lægger æg som har en anden farve end de første de lagde. (og så en Maran som tilsyneladende lægger flødefarvet æg - hvis det altså er den?!?)

Og ja det er mystisk for det burde være gener som ikke skulle påvirkes af foder eller andre ydre faktorer.
Omvendt ville det ikke undre mig om producenter ville gøre mange tiltag for at få de æg som kunne tage sig bedst ud - kunstigt el ej---mener at have læst et sted at forbrugere var mere tilbøjelige til at tro at de hvide æg primært var fra høns i fx burhønseindustrien el i hvert fald ikke så sunde/idylliske/o.lign som de mørke æg. (selvom jeg ved bedre vil jeg også helst have de mørke...) Så HVIS det var muligt at ændre farven ville jeg hurtigt være overbevist om at det var det der var årsagen, men igen det burde ikke være muligt.

Skrabehønsene så simpelthen så forfærdelige ud da jeg fik dem, og deres vilkår er ikke meget bedre end burhønsenes så jeg kunne sagtens tillægge producenten at ville give indtryk af æggene kom fra landhøns der lagde store mørke æg mens de spankulerede rundt i marken og skrabede i jorden.

Pt fodrer jeg med et tilskudsfoder som skal tilsættes 40% korn el lign. Jeg har tilsat nogen lunde fifty fifty hvede og majs dertil. De får køkkenrester og søger selv div i haven så kosten burde vel være alsidig nok og ikke afgørende for noget i den retning. Dog bliver næste foderleverance ikke tilskudsfoder (der var udsolgt af æglægningsfoderet sidst jeg skulle have) men ren æglægning og så køkken- og havetilskud som nu.

Venter i spænding på at se evt effekt, og på at se om det er min Maran som heller ikke vil levere mørke æg...
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2013, 00:09 »
Pt fodrer jeg med et tilskudsfoder som skal tilsættes 40% korn el lign. Jeg har tilsat nogen lunde fifty fifty hvede og majs dertil.

Både hvede og majs er fedende. Det har ingen betydning for æggefarven, men kan have stor betydning for æggemængden. Hvis muligt skulle du nok overveje at bytte hveden ud med feks byg. 
Mvh
Erik Andersen

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: ægfarve blegner??
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2013, 09:11 »
Tak... byg bliver næste indkøb :)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel