Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg....  (Læst 1458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
æg....
« Dato: 09 Januar , 2013, 18:41 »
Jeg er så heldig at mine høns lægger æg trods manglende lys og vintervejr, men .....

Den ene af mine 5 maraner lægger vindæg og en anden "glemmer" at få farve på æggen dvs. enden af ægget er farvet. Er der nogen gode bud på, hvad de evt. mangler? De får æglægningspiller, korn og skaller og går frit i haven :)

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline i.soerensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: æg....
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2013, 09:30 »
du skriver ikke hvor gamle hønsene er er de unge mangler de ikke noget men du mangler tålmodighed

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: æg....
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2013, 11:24 »
Der er nogen maraner, hvis æg ikke er farvet ligemeget over det hele.
Jeg ved ikke om det er genetisk eller ej men på et tidspunkt havde jeg 5 høner der var fra samme stamme og 4 af dem lagde også disse æg som kun var delvist farvet.
De lagde nu æg i mange år og jeg tror ikke de fejlede noget.

Hvis det er samme høne der nærmest dagligt ligger vindæg så har den nok en fysiologisk fejl/defekt. Hvis det bare er en gang imellem at der kommer et vindæg så er det muligvis tegn på kalk- eller D-vitamin mangel.

Nu ved jeg ikke hvordan, eller om du overhovedet, tilbyder dem skaller. Men hvis du har skallerne stående seperat så ville jeg starte med at blande skallerne direkte i deres foder. Hvis der ligger skaller tilbage når foder tårnet/truet er tomt så kan du evt. også lave noget blødfoder og blande skaller heri.
Udover dette ville jeg også tilføre dem vitaminer, specielt med tanke på D-vitamin. Hvis du evt. har pulver vitamin så er det også en god idé at blande i vådfoderet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: æg....
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2013, 12:06 »
Hønsene er fra i sommers og er startet æglægningen i slutningen af november, så måske er det bare min tålmodighed der mangler. De har fri adgang til skaller, jeg prøver lige at blande det i foderet også.

Hvilken slags vitaminer bruger I?
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æg....
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2013, 12:17 »
Når dine høns har lagt æg siden november, så tror jeg det er en arvelig ting, det med farven på æggene. Og så hjælper tålmodighed vist ikke meget ;)
Mht. vitaminer så bruger jeg Levertran og Huvasan

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: æg....
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2013, 14:56 »
Ok, så hører jeg lige hende som har leveret kyllingerne. Tak
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.