Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Daggamle gæslinger under gås  (Læst 3933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Daggamle gæslinger under gås
« Dato: 28 Maj , 2012, 20:29 »
Jeg har lige et spørgsmål..
kan man ligge daggamle gæslinger under en "skruk" gås? Hun er jo en anelse sur, og er svær at komme tæt på uden at hun bliver aggresiv.
Mvh Mette

Offline Birk-1986

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2012, 20:48 »
jeg vil mene at det godt kan lade sig gøre.. bare de har ca samme alder.
med at få dem under ja driv hende stille af reden tag en af hendes op og når du så sætter den igen "gnider" du den nye lidt ind i redefjerne... men 1-2 af gangen og med jævne mellemrum... men hold øje med om hun acceptere dem...

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2012, 22:46 »
Hvad hvis hun ingen har i forvejen..?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2012, 23:43 »
Har selv lige købt 5 to uger gamle gæslinger fordi de kan klare sig selv. Valgte netop denne løsning på trods af min gås ligger og hvæser på sine egne tomme æg. (tror ikk engnag der er fler æg de er vist knust) Gåsekyndige omkring mig har fortalt jeg ikke skal regne med at hun ville tage små nye til sig .....men chancerne var store for massemord.
Hun ligger stadig der inde og hvæser og gæslingerne hygger sig fint selv.

Synes det der med at "drive hende stille af reden" lyder vældig spændende ......

Vores kan ikke drives nogle steder ...kom til at tabe en bestikkelsesgulerod i befippelse sidst ... tror hun "dræbte" den mindst 11 gange !!!!

Nu min gåsegård heller ikke overdækket og har ingen stald ...så jeg ville være sikker på de kunne klare vejr og vind. Det jo heller ikke noget gåsemødre er lige obs på.
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2012, 23:53 »
Synes det der med at "drive hende stille af reden" lyder vældig spændende ......

Det kunne jeg også godt tænke mig at overvære. Husk at have førstehjælpskassen inden for rækkevidde. ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2012, 00:13 »
Jeg har gjort det før men det kommer meget an på gåsens temperement...
Den ene gang spærrede jeg gåsen inde fordi at den fløj ud af hytten hver gang jeg kom ind. Den ville gerne have gæslingerne men de havde lidt sværet ved at finde hen til gåsen.
Den anden gang tog jeg bare fat i nakken/halsen på gåsen (en anden gås), med den ene hånd og lagde gæslingerne ind under med den anden hånd. Selv under denne seance blev gåsen liggende.
Det er helt klart denne situation jeg vil fortrække da gåsen så stille og roligt lære gæslingerne at kende hver gang de stikker hovedet ud.
Og jo, den ville meget gerne æde mig men jeg har nu aldrig været bange for gæs, eller andre dyr i den størrelse.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2012, 00:25 »
Og jo, den ville meget gerne æde mig men jeg har nu aldrig været bange for gæs, eller andre dyr i den størrelse.

Det har jeg nu heller ikke. Men hvis gæssene nu ruger i et udendørsmiljø (min indhegnede dam), så kan de være utroligt svære at komme til. Jeg har ikke noget der ruger i år, men tidligere havde jeg gråbrogede gæs der forsøgte at ruge. Og de var ikke sådan at bide skeer med.
Èn ting var at de hvæsede, men derudover så slog de helt vildt med vingerne. Og de slog ganske hårdt. Men det er der naturligvis også råd for, så man ikke kommer galt afsted.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2012, 07:47 »
Hehe..min gås ruger i et hundehus ...... hold da magle hvor det bragede i væggene da hun prøvede at dræbe den sagesløse gulerodsstump med vingerne !!!!

Havde det været min nu afdøde gase havde jeg háft en anden tilgang til det ..... ved at han havde væres adoptivfar til mange gæslinger.
Med venlig hilsen Søs

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Daggamle gæslinger under gås
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2012, 23:53 »
Hmm, tror bare at jeg lader hende ligge så... ;-) Har det egentlig også fint med at gøre gæslingerne varmefri og så sætte dem i indhegningen til de andre gæslinger ;-) En stor kravlegård, så er de samlet og i sikkerhed for ræven ;-) resten går endnu frit på matriklen ...