Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mikkel ræv  (Læst 2293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Mikkel ræv
« Dato: 08 Maj , 2021, 23:02 »
Uha hvor er jeg bange lige nu for min nabo har lige fortalt mig at den anden aften kl. ca 20.30 kom mikkel ræv luskende igennem vores have. Der er ikke sket noget, men kommer den tilbage for at prøve igen. Og så er det midt i byen med huse hele vejen rundt, og meget trafik ude på vejen. Og mindsanten om jeg ikke også er så heldig at bo overfor brugsen og fakta. Men de hjælper  nok ikke med at jage den væk. Jeg kan bedre lide den 2 benede Mikkel, vores ældste barnebarn hedder Mikkel.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Mikkel ræv
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2021, 00:05 »
ja, han er ikke et godt bekendtskab, når man har fjerkræ. Men han er jo også en af Guds skabninger, som er sat her på jorden for at deltage i biodiversiteten og sørge for, at syg dyr bla, fjernes.
Men når han(eller hun) syntes vore dyr skal indgå i fødekæden, ja så hopper kæden som oftest af.
Du kan være helt sikker på han kommer igen, der er unger hjemme i hulen, der er konstant sultne, så....
Håber du har sikret dine dyr godt, så går det nok Så finder den andre steder hen.
Det siges i øvrigt, at der er flere ræve i byerne end på landet, da mange fodre dem ved bagtrappen - så der er ofte fest i rævegravene i byerne når føden kommer helt af sig sig selv, vil jeg tro.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Mikkel ræv
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2021, 05:50 »
By-rævene er ofte værre at have i sin nærhed, når man har fjerkræ, da by-rævene er så vant til mennesker, så de vover at jage om dagen i haverne, selv om der er et leben af folk omkring dem.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Mikkel ræv
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2021, 06:27 »
ja de er godt nok ligeglade. Da min nabo boede ude på landet kom ræven og tog gæssene, og hun bagefter med kosten og råbte og skreg men den gloede da bare på hende og luskede stille og roligt afsted med sit bytte.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Mikkel ræv
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2021, 06:30 »
ja jeg mener selv jeg har sikret hønsegården godt, men man ved jo aldrig. Det er så værre der hvor jeg har de små, for der skal de kun være midlertidig og da flytter jeg rundt hele tiden. Jeg har sågar trådnet hele vejen rundt i hækken, fra den gang vi havde hund.  Men det tager mikkel sig ikke af.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Mikkel ræv
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2021, 22:11 »
hvor godt er godt når jeg skal udelukke Mikkel ræv. Hvis i googler på omlet og ser deres hønsegårde, er de vist med trådhegn lagt rundt om hønsegården i ca 40 til 50 cm. Det ligger vandret ud fra gården og ovenpå græsset. Jeg har også læst at en række fliser rundt om gården kan også holde ræven væk. Grunden til jeg spørger er fordi min lillebror som er jæger påstår at Mikkel kan starte midt i haven og grave sig ind. Jeg har hørt at den starter med at grave inde ved gården og når den så støder imod noget hegn opgiver den for den begynder ikke at bakke og så forsøge igen. Hjælp mig jeg er efterhånden et nervevrag af skræk for den skal komme igen. Den har været her igen i søndags kl 14.30 men da var det lige ved at naboens 2 hunde havde gjort det af med den. Det er en labrador og en slædehund.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Mikkel ræv
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2021, 05:10 »
Jeg har godt nok aldrig hørt om, at ræven skulle starte med at grave flere meter ude for at kunne komme forbi en etableret rævesikring af hønsegården.
Derfor burde en en nedgravet forhindring eller fliser/hegn lagt rundt om hønsegården forhindre ræven i at grave sig ind.
Aller bedst er det jo nok at supplere med et par eltråde.

Gerda - prøv at søge på 'rævesikring' i søgefeltet. Der er adskillige tråde om rævesikring af hønsegårde her på fjerkræ forum
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Mikkel ræv
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2021, 06:22 »
Ja det vil jeg prøve. Jeg vil også allerhelst have at lillebror tager fejl, men man ved jo aldrig. Jeg er også så nervøs fordi vi skal til Kbh. her om en uge. Lige nu holder jeg godt øje samtidig med den sikring jeg har gjort.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner