Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i chok efter besøg af ræven  (Læst 2057 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PeterP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Høns i chok efter besøg af ræven
« Dato: 06 Maj , 2021, 23:31 »
Hej!

I flere år er det lykkedes at holde ræven ude af hønsegården, men i sidste uge gik det galt. Først røg en høne, og kort efter bed den trådnettet over i "taget" igen og slog to mere ihjel, som den dog ikke fik med ud. De resterende tre høner var sluppet (relativt) uskadt, men har siden været fuldstændig apatiske. Den ene gik direkte ind og lagde sig skruk, de to andre står helt stille og "hænger" dagen lang inde i hønsehusets halvmørke. Løfter jeg dem ud i hønsegården står de nærmest helt stille og kigger lidt rundt, men uden at gå rundt. Selv vores små kyllinger i kyllingefræser under varmelampe, som jeg nu har sat derind reagerer de ikke rigtigt på...

Er det almindeligt at overlevende høns reagerer sådan efter besøg af ræven?
Vil det mon fungere hvis jeg giver skrukhønen nogle daggamle kyllinger at tage sig af om et par uger?
Har I oplevet noget lignende, og hvor hønsene endte med "at blive sig selv igen"?

Jeg er spændt på jeres svar.
Mange hilsner, Peter

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høns i chok efter besøg af ræven
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2021, 06:57 »
Høns kan i meget lang tid efter et ræveangreb være nærmest i chok og opføre sig apatisk - mange nægter i ugevis at forlade deres hus.

Jeg synes dog, at din beskrivelse af i hvert fald to af hønerne virker noget bekymrende. Hvad mener du egentlig, når du skriver, at de slap 'relativ' uskadt? Har du undersøgt dem grundigt for bidsår? Der er desværre stor risiko for infektion i sådan et bid fra en ræv og dine høners usædvanlige apatiske opførsel, hvor de står og hænger, lyder mere som om, de er alvorlig syge. Spiser og drikker de? Soignerer de sig? går de selv på pind ved sovetid? Har de løftet hale og åbne øjne?

Hønen, som har lagt sig på rede, reagerer hun, når du rører ved hende og kommer hun ud og spiser, drikker, lægger sin skrukklat osv? Hvis ja, og hun er skruk og ikke syg efter bid, så vil hun sikkert blive lykkelig for et kuld kyllinger om et par uger. Indtil da skal du lægge et par snydeæg under hende, som hun kan ruge på og nusse om.

Jeg håber, du har fået sikret hønsegården og huset, så ræven ikke kan komme ind igen. Hønsetråd er ikke nok, det kan en ræv nemt bide over. Der skal en kraftig volieretråd til.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14