Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 4 små guldklumper  (Læst 7333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
4 små guldklumper
« Dato: 12 August , 2015, 00:19 »
I dag fik jeg endelig produceret en hønsefræser - og sat min skruk ud, med sine fire kyllinger. Nøjjjj hvor er de dejlige at kikke på.
Det var også sjovt at se, at den stolte fader og den ene moster der ikke er skruk, straks skulle hen og se til den lille familie.
Nu kommer så det, der får mig til at fortælle om dette - og det er, at de fire kyllinger er helt sikker afkom af min Brahma hane og de 3 høner købt i maj. Der gik de også sammen og der var ikke andre haner, som kunne have trådt damerne.

Altså er jeg 100 % sikker på faren og moren - men hvorfor er der så 2 lyse kyllinger og 2 mørke kyllinger ??? <J <J
De har de rigtige tegninger, som Brahma kyllinger skal have, men de mørke aftegninger er bestemt ikke ens. De er hhv meget lyse og mere mørke - aftegningerne!
Der til kommer, at de små fjer på vingerne har hvide aftegninger - som en plet - på de lyse, men ikke på de mørke kyllinger. :P

Er det normalt at der findes lyse og mørke kyllinger af de samme forældre, som alle er Brahma guld sortbåndet ?

Eller er det hhv høne og hanekyllinger ?? mener ikke jeg har læst, at man kan kønsbestemme Brahma som daggammel  <A


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #1 Dato: 12 August , 2015, 10:35 »
Hvor har du ret i at det er skønt at kunne få kyllingerne ud 'på græs'. Skrukmutter har været 'klog' - hun må have vidst at vi ville få en l.... sommer. Hun har ventet!

Jeg har små kyllinger gående i forhaven - og jeg jo holde øje med dem - så jeg bliver nødt til at ligge i liggestolen en del af dagen og iagttage de små - og så læse lidt ind imellem.



Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #2 Dato: 12 August , 2015, 12:14 »
Kan du ikke prøve at sætte billeder ind af dem? Hvis de er guld sort båndet så burde de være ens, men det kan jo være der ligger nogle skjulte gener hos forældrene.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #3 Dato: 12 August , 2015, 14:27 »
Her skulle være et billede der måske kan vise hvad jeg mener ?,

kyllingen nederst til venstre er en af de lyse
Kyllingen øverst i billedet er en mørk

De to i midten er fra venstre : lys - mørk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #4 Dato: 12 August , 2015, 14:29 »
her er billedet  /o

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #5 Dato: 12 August , 2015, 15:19 »
Bare et gæt fra min side.... er sikker på Lene Lestat kan svare dig på det ellers...
Kan det være at en af forældrene er guld blå båndet? Jeg har selv haft svært ved at skelne sort fra blå før. Så kunne forskellen på de små jo være at nogle var guld sort og andre var guld blå.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
4 små guldklumper
« Svar #6 Dato: 13 August , 2015, 05:17 »
De ser nu meget normale ud af at være guld sort båndede kyllinger.
Om de er kønsvisende har jeg ikke gået så meget op i, men de kan jo mærkes og se om det holder stik.
Hvis de skal være guld blå båndet så kræver det at en af forældrene er guld blå båndet. I det der ikke kommer guld blå båndet i avl med guld sort båndet på guld sort båndet.
« Senest Redigeret: 13 August , 2015, 05:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #7 Dato: 13 August , 2015, 08:05 »
Tak for svar, så vil jeg blot følge udviklingen af dem.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #8 Dato: 13 August , 2015, 17:09 »
Jeg var lige inde og se dit galleri og jeg synes altså dine høner ser ud til at være guld blå båndede, men jeg skal lige sige at jeg før har taget fejl, og det kan være svært at se på billeder ;)

Men hvis de er det, så kan du jo få både guld sort og guld blå kyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: 4 små guldklumper
« Svar #9 Dato: 15 August , 2015, 13:02 »
Tak Razil for at du også bruger tid på at kikke mine hønsebilleder igennem, for at hjælpe med at farvebestemme mine fire kyllinger.

Mine Dyr er købt hos et ægtepar i Jylland, som deltager meget i udstillinger af fjerkræ og får mange præmier for sine dyr. Jeg har set dem både i aviser og på billeder fra LU (2015). Det må indikere, at jeg har købt meget gode racerene dyr. Mine 1,3 Brahmaer er avlsdyr, som de ønskede at sælge videre, da de skulle tillægge yngre dyr.
Ved en fejl fik jeg åbenbart 3 dværg Brahmaer med i købet, da jeg købte 8 Brahma kyllinger i stor, Guld sort båndet. I Dværg har de blå båndede, men IKKE I STOR - har jeg fået at vide. Så..........1,3 Brahmaer skulle være rene Guld sort båndet.  Og kyllingerne er her af.