Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indmad  (Læst 5552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Indmad
« Dato: 15 Oktober , 2014, 21:27 »
Hvad bruger I af indmad fra hønsene og hvordan tilbereder i det?

Hvordan gør I med indmaden når I slagter? Hende der lærte mig at slagte, skar hjertet over. Er det nødvendigt?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Indmad
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2014, 21:44 »
Hjerterne er gode, enten i flødesovs eller på en pande ristet med hvidløg, persille og citronsaft:-)
Lever kan bruges til en god leverpostej - enten alene eller blandet med svinelever. Kan man lide lever, er det også lækkert bare at riste dem med lidt salt og peber og så på rugbrød eller med kartofler/ris/pasta.

Når vi slagter har jeg to spande vand og en skål stående. Først skyller jeg i en spand, derefter i den næste, hvor vandet skiftes lidt oftere. Så ryger de i skålen indtil vi er færdige, hvor så det hele rengøres under rindende vand.

Jeg skærer ikke hjerterne over ved slagtning. De er ret lette at rengøre i hel tilstand. Ved tilberedningen kan det godt være en fordel :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Indmad
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2014, 21:17 »
Tak for svar. Så vil jeg gemme hjerte og lever fra de næste vi får slagtet. De kan vel også fryses ned?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Indmad
« Svar #3 Dato: 11 November , 2014, 21:24 »
Gem også kråsene. Det hele kan fryses. Du kan evt. hakke det hele sammen med nogle krydderier du kan lide. Tilsæt god fløde og lidt æggeblomme og bag det i ovnen til en lækker paté.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indmad
« Svar #4 Dato: 11 November , 2014, 21:52 »
Lone, kan jeg bede om en nærmere opskrift på din paté? Jeg har nemlig lige fået slagtet gæs og har derfor både kråser, hjerter og levere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Indmad
« Svar #5 Dato: 15 November , 2014, 17:05 »
Allerførst: jeg DUER ikke til det med at angive mængder, da jeg ikke ved, hvor meget jeg bruger.
Jeg hakker det hele i en kødhakker samen med alm. løg ca. 1/4, og hvidløg og lidt chilli. (Det kan udelades) Så blander jeg salt, peber, mere peber end du lige tror, og timian eller hvad du nu kan lide i.
Til sidst fløde til det har en god konsistens. Du kan stege lidt på panden og smage, hvis du ikke kan lide det råt. Så op i nogle forme og bag  ovnen. 160 gr. i 30-45 min alt efter formens størrelse. Stik i det med en træpind. Saften skal ikke være rød.
Hvis du har MEGET kan du lave det her kun med kråse og hjerter og laver en ren leverpaté.:
Hak et løg og lidt hvidløg fint og steg det blankt på en pande. Tilsæt leverstykkerne og steg dem hurtigt med. Rør hele tiden, sår skorpen ikke bliver tør. Tilsæt noget sprut, cognac, sherry eller hvad du nu kan lide, og lad sprutten koge af Salt peber og krydderier, til det smager godt og til sidst fløde til det har en blød og lækker konsistens. Så skal det hele blendes og kan spises med det samme. Smager godt koldt og lunt og kan fryses.
Jeg håber, du kan bruge det.