Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønse hus / hønse gård  (Læst 7700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

æblehaven

  • Gæst
hønse hus / hønse gård
« Dato: 07 Marts , 2009, 11:11 »
hvis vi vil have 3 høns, hvor stort et hønse hus skal vi så lave og hvor stor en hønse gård skal der til,,
er der nogle sidet her på nettet der er gode at kikke på ...

hilsen arne fra agersted :P

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2009, 20:05 »
3 høns kan hurtigt blive til 10 eller flere, så byg hellere for stort end for småt  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2009, 21:38 »
3 høns kan hurtigt blive til 10 eller flere, så byg hellere for stort end for småt  ;)

Nej :)... Ikke uden en hane ;D

Ramona

  • Gæst
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2009, 21:42 »
Jeg siger det samme som Lisbeth....
Man bliver jo forelskede i de små kræ... og så er tre pludselig ikke nok længere..
 ;D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2009, 21:58 »
Nej :)... Ikke uden en hane ;D

Jo for der er altid nogen her på forum der sælger spændende høns, eller der er nogen der fortæller om en race man pludselig ikke kan leve uden..... Så faktisk så behøves ingen hane for at forøge bestanden, man skal bare have forum ;)
Men til emnet så har DFfR lavet en lille piece om at bygge hønsehus. Men byg nu hellere til 6 end til 3 :) man kan jo aldrig vide.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2009, 06:16 »
Giver Wanda ret: Man behøver ikke en hane for at have mange høns  ;D ;)

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2009, 11:16 »
Nej okay.. I får ret så ::). Nu har jeg jo selv skaffet mig en fin hane herinde fra en venlig Forum-bruger <D..
Og dem er der en del af herinde.. og kikker man så i galleriet bliver man hurtig fristet :P..
Så ja byg stort <L

hoejberg

  • Gæst
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2009, 16:47 »
Hvor stor er stort?
Hvor meget plade anbefales til en enkelt høne, når man syntes de skal ha det godt.
Og måske plads til kyllinger for at holde bestanden "frisk"

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2009, 17:36 »
Hvor meget plads høsn skal have, afhænger meget af race, holdning, adgang til udendørsarealer m.v..

Jeg kiggede lige i søgefunktionen. Der er mange "tråde" om emnet. Her er af en af dem der dukkede op da jeg søgt på plads, hønsehus og begrænsede søgningen til kun at omfatte hønsegården.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2649.0.html

Der findes mange tråde om emnet,- for næste spørgsmål er; hvor stor skal gården være.

Personlig har jeg fået bygget for småt, -men har så valgt at skifte til silkehøns for de bruger væsentligt mindre plads end orpingtonner som jeg tidligere har haft. Synes ellers jeg havde tegnet så det skulle blive perfekt, - men var nødt til at redigere. Aktuelt står vand og mad lige inden for døren til hønsene, så jeg skal flytte dem for at komme ind og gøre rent ved siddepindende, men det giver så plads til støvbad indendørs. Tja, byg hellere for stort end for småt.  ;D

Mit hønsehus er 3*1,5 meter, men noget af pladsen er ikke til hønsene, men der har jeg redekassen "stikkende" ud og bruger til opbevaring af foder m.v.. Når vi har kyllinger bruger jeg pladsen under redekassen samt noget af den øvrige gulvplads. I de perioder stiller jeg foder, halm og korn udendørs, for jeg har investeret i nogle af de blå/grønne vandtætte tønder med spændbånd, så de er sikret mod rotter og vand.

Jeg har set forskellige løsninger som alle er i orden, men meget forskellige. Blandt andet et grisebur hvor der var løse siddepinde m.v.. og en god hønsegård til. En anden og meget lille løsning er hønsefræsere.  Det er meget et valg af hvad man ønsker også for sig selv. Jeg er så magelig at jeg gerne vil være under tag når jeg ordner hønsefoder så derfor har vi "et skur". Vores er forøvrigt bygget af kasserede yderdøre. De var nemme at sætte fast på et træskellet, isolerede og billige at købe via gul og gratis. Andre bruger redskabskure eller legehuse. Hvis du bygger fra "bunden" kan der være idé i at målene passer på standard plader eller tagpladerne.

Held og lykke med byggeriet.  :D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2009, 18:21 »
Mit hønsehus er vel ca. 12 m2 og der er 12 høns lige for tiden, det passer fint med en m2 pr. høne. Da jeg havde 24 store høns var det lige småt nok. Det er bygget i en gammel stald så der er gåhøjde derinde, hvilket er meget rart.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

hoejberg

  • Gæst
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2009, 18:25 »
Vi har lavet den gamle legehus om til hønsehus. Den er ca 3,5 m2.
Hønsegården er ca 56 m2.( Har brugt 30 m tråd.)
Hvor mange fjerkræ vil i mene der kan ha god plads der?
Vi har klodset hønsehuset op, og så er der lukket af under den. På den måde er der hus i 2 etager.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2009, 21:02 »
Udenomsplads er i mine øjne vigtigere end plads indenfor.
Når hønsene er inde er de inaktive (sover) og vil alligevel klumpe sig sammen for at varme hinanden.
Når de er ude skal de ha plads til alle deres instinkter bliver stimulerede. Skrabe i jord, støvbade og kunne flakse og evt. flygte fra en gang hønseævl.
MVH Lene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hønse hus / hønse gård
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2009, 22:46 »
Vil mene at du godt vil kunne have 4-5 høns på den plads :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.