Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?  (Læst 27154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #30 Dato: 09 Juni , 2012, 10:22 »
Ja, i "gamle dage" var der landmend der hadde hoens for aeg, og mange af dem maa ha vaert utroligt dygtige til at vaelge ud avlsdyr. Jeg har ogsaa lest mange gamle boeger om emnet, og det er jo tydeligt at oekonomi var veldigt vigtigt. Da som nu. I USA er der mange og store klaekkerier fremdeles, og der er store deler av industrien der fremdeles drives af rigtige landmend, og mange racer avles rigtigt godt. Vi kan jo haabe at det er en udvikling vi her i Europa vil se mere af, og Maran er jo, med sin aeg-farve en sterk kandidat til kommerciel avl, saa maa vi bare haabe at der er nogle af avlerene der virkeligt henter frem nogle af de metoder for bevaring og forbedring af racen, etter disse gamle principper. Faren er jo at "et lyst hovede" finder op en koensvisende krydsning med den moerke aeg-farve, og at de saa tager endel af markedet. Her i UK er det nu Cream Legbar og krydsninger deraf der laver de fledste aeg til det exclusive marked med blaa aeg, saa racer som Araucana faar ikke fodfeste inden denne industri.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #31 Dato: 09 Juni , 2012, 10:53 »
Billede er fra Bolbro Maran farming / V. Lene Kongstad

J.C.
Og igen kom den med whiskey bæltets bondetøs op ;D (undskyld lene ;) )
Jeg tror bare at forskellen på før og nu er at industrien vælger kvantiteten frem for kvaliteten. Jeg har lige nu 5 newhampshire gående af industri oprindelse. De lægger rigtig godt med æg og de vokser godt til fra kyllinger, men i guder hvor ser de frygtelige ud. De sorte farver i halen, den gullige hals med de sorte striber i er væk. Den røde farve er ikke ordentlig. Det jeg mener er at der er mange ting der kendetegner de forskellige racer og der er ikke noget der er vigtigere end andet, men de karakteristiske træk for de pågældende racer skal altså være der.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #32 Dato: 09 Juni , 2012, 11:07 »
En Maran skal ligne en Maran.

Men det er vel også derfor at der findes special klubber, og det netop for at avle og forbedre typen og ikke mindst bevare mangfoldigheden af racer med HVER deres deres racepræg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #33 Dato: 09 Juni , 2012, 11:49 »
En Maran skal ligne en Maran.

Men det er vel også derfor at der findes special klubber, og det netop for at avle og forbedre typen og ikke mindst bevare mangfoldigheden af racer med HVER deres deres racepræg.
HØRT!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #34 Dato: 09 Juni , 2012, 11:55 »
Forøvrigt er spørgsmålet :

"Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme Maran" og IKKE "kan man forene korrekt type med korrekt æg i samme Maran til industrielt brug" ?

Der er Maraner som allerede nu lægger ganske gode og mørke æg, der er også dem som ikke gør.
Type og farve skal der også arbejdes med, men det gælder for så mange andre racer også.

« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 11:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #35 Dato: 09 Juni , 2012, 12:10 »
Lene skriver følgende :

En Maran skal ligne en Maran.

Men det er vel også derfor at der findes special klubber, og det netop for at avle og forbedre typen og ikke mindst bevare mangfoldigheden af racer med HVER deres deres racepræg.

Jeg skriver følgende :

Ja selvfølgeligt skal en Maran da ligne en Maran, men den skal også kunne fremvise, den for racen korrekte æg farve, ellers er det jo bare kopi design, ligesom for flere Maran dværges vedkommende, som ligger æg der ligeså godt, kunne være kommet fra en dværg wyandot. Man burde vel derfor aldrig have anerkendt Maran dværgen, samt enkelte andre store Maran farve  varianter, så længe æg farven, og typen ikke var ordentligt på plads ???

Billedet viser en del af Maran pioner anlægget Bolbro hos lene i Rungsted.

J.C.
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 12:25 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #36 Dato: 09 Juni , 2012, 13:26 »
Løsningen er jo så både at fremstille æg og høns til godkendelse. Men det gør det bestemt ikke lettere.

Jeg er enig i at en Maran skal lægge korrekt farvede æg.

Men vi får se hvad fremtiden bringer, om der er ildsjæle nok til at kunne gøre det eller om folk falder fra efterhånden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #37 Dato: 09 Juni , 2012, 16:06 »
Jeg er sikker på, at der er gode mennesker, der vil være med til at forbedre maran både for dyrenes og for æggenes vedkommende.
I skrivende stund er vi over 40 medlemmer i vores klub "Maranklub DK".
Så stærkt gået /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #38 Dato: 09 Juni , 2012, 16:09 »
Lene skriver følgende :

Løsningen er jo så både at fremstille æg og høns til godkendelse. Men det gør det bestemt ikke lettere.

Jeg er enig i at en Maran skal lægge korrekt farvede æg.

Men vi får se hvad fremtiden bringer, om der er ildsjæle nok til at kunne gøre det eller om folk falder fra efterhånden.

Jeg skriver følgende .

Jeg er fuldstændigt ening med dig, og håber derfor at vores special Club for Maraner i Danmark, ville kunne være med på denne glimrende ide, så geno og fæno type følges ad i et og samme individ.

NB: Ja det bliver ikke lettere som du skriver, men der venter et stort stykke intresant fælles opdræts arbejde forude, til gavn for det vi gerne vil have, at en virkelig Maran skal indeholde.

J.C.
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 16:17 Fra Jørn Clevin »

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #39 Dato: 09 Juni , 2012, 20:38 »
Nu bliver jeg altså snart nødt til at få at vide, hvad folk mener, når de anvender begreberne genotype og fænotype?

I den verden jeg arbejder i, der er fænotypen for et dyr en kombination af de gener et dyr indholder (dyrets genotype) samt det miljø dyret befinder/har befundet sig i. Således kan fænotypen for høne fx være dens aktuelle vægt være 3 kg. Disse 3 kg er så en kombination af hvilke gener dyret indeholder og det miljø den er opvokset i. Således kan de gener den har fx under gennemsnitlige opvækstforhold kode for 2,5 kg, men fordi netop dette dyr har haft meget farvorable opvækstforhold vejer den 0,5 kg mere såldes at fænotypen er 3 kg.

Dette eksempel er taget med vægt, fordi det er ret nemt at forholde sig til, at vægten er påvirket af dyrets miljø. Imidlertid mener jeg, at dette er gældende for (næsten) alle egenskaber inkl. fx skalfarve. Således er det jo normalt kendt, at æggene bliver lidt lysere efter at hønen har lagt æg et stykke tid. Dette betyder dog ikke, at hønens genotype er ændret men fænotypen er.

Jeg vil dog gerne give Thorleif ret i, at der er nogle forhold, som gøre, at avl i store flokke gør det nemmere at bibeholde samme genotype over en længere periode. Dette skyldes imidlertid, at små populationer i højere grad påvirkes af genetisk drift, hvor nogle gener inden for populationen ved tilfældigheder fixeres og dermed mistes genetisk variation.

Derfor er jeg fortsat af samme holdning, at det sagtens gennem målrettet avlsarbejde kan lade sig gøre at forbedre både type og øvrige racetypiske egenskaber (fx ægydelse og skalfarve), men at det bør ske under hensyntagen til begrænset indavl for at bevare mest mulig genetisk variation.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

thorleif

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #40 Dato: 12 Juni , 2012, 16:53 »
Saa er det klart: Flok-avl er en klar fordel ved race-bevaring. Da vi ikke har tilgang til mange store flokke med Maran, maa vi simulere flok-avl, og hvids det er flere personer med smaa flokke der avler med samme maal for oeje, saa kan det godt lade sig goere. Det handler om plan-laegning: Naar man har en lille flok som man er rimeligt fornoejet med, maa man holde familien/stammen LUKKET. Hvids man i 3-4-5 generationer avler Far-Datter og og Soen/Moder helt systematisk, og dyrene ser fine ud, kan man finde to haner med mindst 10+10 generationer ud-avlet ifra dine egne dyr, og avle med disse, den ene hane skal saa bruges igen naeste aar (eller to aar senere, hvids man avler ifra 2-aarige hoener), paa sine doetre. Hvids man her bruger to haner der kommer ifra meget moerke aeg, aarlig udvaelgelse af avldyr skal holde typen/farven. De to haner der "importeres" maa gerne vaere broedre, det vigtigste er at de kommer ifra en stamme der legger mange og moerke aeg. IKKE fald for fristelsen til at hente "friskt blod" oftere, avl hellre med det du har. Det er ofte en fordel at kun avle paa 2-aarige hoener, slig at de kan bruge det foersta aeg-legnings-aaret til at bevise at de legger godt nog med aeg. Det er LIDT vanskeligere at avle Maran end mange andre racer, fordi aeg-farven er saa vigtig.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #41 Dato: 12 Juni , 2012, 21:20 »
Jeg har på fornemmelsen, at vi aldrig bliver helt enige mht. indavl ;) Men det er også rart med forskellige holdninger og input.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #42 Dato: 15 Juni , 2012, 10:32 »
Ja det er skønt at vi er så forskellige Kevin :D

Når jeg selv taler om fænotype så mener jeg det ydre af dyret- størrelse, lemmer, farve osv. og fænotypen bruger jeg til at drage formodninger om genotypen. Det er jo som bekendt ikke altid at de to stemmer overens.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #43 Dato: 15 Juni , 2012, 12:08 »
Kevin, dine dyr er saa gode som de er, og jeg forstaar godt at for en "lille" avler er det fristende at avle "pene" dyr, dyr som vi haaber er fine nog til at tage til en udstilding. Dine dyr stammer ifra dyr vi ikke engang aner hvad hensigten var med? Ham der byggede hovedstammen paa dine dyr for 50 aar siden, hvad var hans teorier og hendsigter? Og ham der avler (serioest) paa de stammer du nu udvigler, hvad goer/oensker han? Med de fledste dyr aner man slet ikke disse ting. Hoens er jo et dyr som i naturen lever i flokker, og som generelt avler inden denne flok, saa "indavl" er noget de faktisk er lavet for. Man kan dog forbedre racen, genotyben, ved at indfoere friskt blod, oftest med en hane. Det sker nok ogsaa i naturen iblandt. Vi forbedrer vores dyr ved at forsoege at finde en hane der har kvaliteter/kommer ifra en stamme der er, om muligt, bedre end de dyr vi allerede har. Fordi vi har et begrenset andtal hoens, maa vi forsoege at hjaelpe naturen, alle de "fejl-krydsninger" der sker i en vild flok, maa vi forsoege at eliminere. Jeg vil nu give et eksempel paa hvad man i "nyere tid" har opnaaet med en anden race, og det er beviset paa at det kan goeres:
I 1970-aarene var der kun nogle hundrede Croad Langshans tilbage i Europa, og dverg-udgaven var extinkt. Saa lenge man har store dyr tilbage af den oprindelige race, kan man lave dvaerge, og dette blev giordt. Nogle opdraettere af store Croad Langshans besluttede at genstarte en race-klub der doede ud i 50-60-taldet. Dette blev saa giordt, og man begyndte at samarbejde. Racen var i en soergelig forfatning, dyrene var smaa, og frugtbarheden var ikke rigtigt god, hverken hos de Sorte, eller de Hvide. Idag 40 aar senere, har vi en sterk race, med store dyr og en meget god frugtbarhed. Det stoerste problem vi nu har, er korrekt farve paa aeg, men det arbejdes med sagen, og det begynder at give resultater. For at racen skal bringes tilbage til sin oprindelige form maa man holde racen ren, avle paa Genotybe. Det samme vil vaere tilfaelde med Marans. Avle paa det du har, og goer det godt. Der er troligt mere end nog stammer i Danmark idag, BRUG DEM.
Ioevrigt, Johannes underskrift er fejl. Hun har IKKE 4 Croad Langshans.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #44 Dato: 16 Juni , 2012, 07:46 »
Oplysning til jer som læser med og som ikke er inde i Maran eller racefjerkræavl.

Så findes der en standard på alle anerkendte racer, hvor deres udseende, farver og ikke mindst æg er beskrevet i detaljer.

Vi bruger den Skandinaviske Fjerkræ Standard, som vi deler med Norge og Sverige, her i Danmark.

Så det er IKKE kun Maraner, som skal lægge ordentlige æg og ligne Maraner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub