Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange har engelske araucana?  (Læst 31177 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #30 Dato: 21 Maj , 2011, 12:00 »
@ Jørn.

Du har ret, man skal ikke brokke sig uden at gøre noget ved det. Desværre har jeg nu så mange dyr der skal passes og jeg har virkelig ikke energi til at følge det op, samtidig med at jeg prøver af alle kræfter at få noget mere materiale. Jeg nøjes med at undres og så nævne det her, så andre kan se, hvor meget der skal til af arbejde og penge for at introducere en ny race og dermed grunden til at jeg til tider er lidt sær.

Det er en fremragende ide, at lave en åben klasse, hvor man kan vise nogle af sine "nye" dyr, men jeg tvivler på, at man er åben overfor det. Det ville da ellers være dejligt at andre lige gav deres besyv med om dyrene er så gode som man selv tror. Jeg har slet ingen baggrund for at gå i dialog med bestyrelsen, har jo ikke fulgt udviklingen der er sket gennem årene på samme måde som de gamle garvede, de vil hurtigt kunne lukke munden på mig.

Jeg har i øjeblikket de fleste af de farver, der er i den engelske araucana, men det er bare håbløst, at tænke på at få dem godkendt, når kravene er så store for nyopdræt, men det kunne være sjovt at vise dem jeg har og se om det er noget andre ville være med til.

Åh, jeg kan blive ved, men nu rækker tiden ikke til mere.

@ Thorleif, jeg har desværre ikke standarden har ikke haft brug for den, da min race jo ikke var i den. Jeg aner ikke hvordan vægten på din race lyder i den , ej heller om de hvide er godkendt. Hvis dine dyr afviger for meget fra den danske forudser jeg lidt startvanskeligeder for dig.

VH Gunni.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #31 Dato: 21 Maj , 2011, 20:16 »
 @ gunni  enu en gang tak for æg
jeg kan også følge din tanke gang
regner ikke med at udstille
men ønsker heller ikke at avle på noget bras ( i første omgang til eget forbrug ) og vil der for spørge om du vil være med til at udvælge hvilken dyr jeg skal beholde  / spise  :D da jeg ikke har nok viden inden for standarten evt ud fra billeder da afstanden jo nok gør at du ikke lige kigger forbi ( er selv følgelig velkommen ) :)
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #32 Dato: 21 Maj , 2011, 20:48 »
............
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #33 Dato: 22 Maj , 2011, 00:03 »
@ Tommy, jeg vil meget gerne være behjælpelig når den tid kommer.

@ Jørn pas nu på at tråden ikke bliver slettet.

@ Lene, den slags hjælper ingenting, hvis du tror at et gammelt indlæg, som måske, måske ikke har rod i virkeligheden af i dag, vil give mig dårlig samvittighed og lukke munden på mig, må du tro om.

Jeg modarbejder ingen, men man har vel lov til at undre sig og give udtryk for det? I min termologi er det klubben, der er til for medlemmerne ikke omvendt, vel vidende, at mange mennesker lægger et stort frivilligt arbejde i det og at en post på den ene eller anden måde er øretævernes holdeplads.

At man undres og bringer det op herinde, er jo ikke ensbetydende med, at man er ude på at genere folk og da forum læses af mange, kunne det måske få nogen til at se det urimelige i visse ting.

Jeg prøver blot at indvie andre i det svære i, at gå i gang med noget nyt og helt ærligt, har jeg da til tider min tvivl om jeg orker at fortsætte med de resterende farver, selvom jeg synes, at de også skal repræsenteres, for det er jo racen. Hvis jeg fortsætter med de andre farver, har jeg helt bestemt ikke tid eller råd til andet.

Mit ønske for racen er, at den bliver stabil i avlen, jeg forbavses gang på gang over, at der stadigvæk, indenfor de andre racer som har eksisteret i mange, mange år, ikke er mere stabilitet end der er.På den anden side kan jeg så også forstå at der af og til ændres i en standard og så er det jo forståeligt, for så skal man jo næsten begynde forfra igen.

Her ville det jo hjælpe gevaldigt om standarden var ens overalt i Europa, men det kræver jo enighed og den er svær at opnå.

Jeg prøver at være rimelig i min tone, men flinkeskolen er jeg forlængst gået ud af og jeg deltager ikke herinde blot for hyggens skyld, selvom det også er dejligt, men for at komme videre og forhåbentligt blive klogere på den race jeg har valgt at arbejde med.

VH Gunni.






Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #34 Dato: 22 Maj , 2011, 07:20 »
@ Jørn pas nu på at tråden ikke bliver slettet.
Hvorfor mener du tråden skulle være i fare for at blive slettet, Gunni? Alle har da ret til at lufte deres synspunkter, når det sker i en ordentlig tone og på en ordentlig måde, og uden personlig angreb.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #35 Dato: 22 Maj , 2011, 11:37 »
Tusind tak for at du tog bryet ved at checke det for mig, Joern, jeg er ikke helt overrasked.
Uden at forsoege at "kapre traaden", kun kort: Croad Langshan fandtes kun i sort. Iblandt, 1 af 30-50 kyllinger vil blive hvid over det hele. De gamle kinesere kallede dem "de hellige hvide", de menede de hvide var en gave ifra guderne. Hvids man avler de hvide til hverandre, vil ALLE afkom blive hvide, og de har alltid vaeret en minioritet. Idag anslaar man at der findes 4-500 avlende hvide hoener i UK, tallet er maaske lavere. Saa, man avlede de to farver, og alt var vel. Saa fandt man ud at hvids man tager en sort hane til en hvid hoene, bryder man det hvide dominerende gen, og  ca. halvparten af avkommerne vil blive blaa.Dette er ikke en farve der er godkendt af The Croad Langshan Club, og klubben anbefaler ikke at eksperimentere med dette, da racen foerst og fremst skal bevares og vaere saa naerme som mulig de originale Croad Langshans der blev importered af Major Croad i 1870talet.
De blaa er imidlertid godkendt paa kontinentet. De er meget vakre, specielt inden Dverg-varianten af racen, og der arbejdes paa mange hold med at udvikle farven, men altsaa uden velsignelse af race-klubben. Der var nog endel Croad Langshans i Skandinavia i mellomkrigs-aarene, da de var en god aeg-producent, og har et veldigt smagfuldt koed. De legger ogsaa aeg hele aaret. Da de hvide var saa faa, var der nog aldrig nogen (i Skandinavien) der hadde nog hvide til at bygge op en stamme med udstillings-kvalitet, de er meget svaere at avle godt, mens de blaa er ganske nemme at "faa til", saa der blev sikkert endel af dem stilled ud i "gamle dage". Saa det er nog sikkert grunden til at de hvide ikke er godkendte, og muligvis aldrig vil blive det heller. Og det er synd. Her har vi det samme problem som med Araucanaen, hvid er en original farve paa racen, men fordi nogen aldrig hadde det noedvendige antal af gode nog dyr i Skandinavien, saa kunde de ikke godkendes i henhold til de geldende bestemmelser. Det er forstaaelig, men problemstillingen goer at det nog vilde vaere nemmere at endre reglerne en smule, end at haabe nogen skal avle tilstrekkeligt antal/kvalitet af dyr i de mange racer, der har forskellige (standard for racen) farver, hvor racen kommer ifra. Britisk Araucana, jeg lurer paa hvor den race blev udviklet?.

Offline Anne Egense

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
    • labfairytale
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #36 Dato: 22 Maj , 2011, 15:21 »
Jeg har også de smukke grå Engelske Araucanas 1.3 fra Gunni. Så har jeg tre blå æg under en Brahma der klækker i dag og 14 befrugtede æg i rugemaskinen. Super smukke og hyggelige høns, som jeg forventer at have på min ejendom, sammen med deres efterkommere mange år frem. Jeg er overbevist om de elegante Englændere er kommet til DK for at blive - det er de i hvertfald her hos mig på Djursland. ;D
Keep it simple !

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #37 Dato: 22 Maj , 2011, 18:57 »
Da vi i tidernes morgen blev påbudt at der skulle vaccineres mod new castle disease, og da hysteriet om fugleinfluenzaen raserede i 05+06 der røg der en hel del medlemmer, som syntes at nu var det gået for vidt og nu gad de bestemt ikke have høns mere.

Ligeledes sammen med den stadig større intolerence overfor hønsehold i byer, som gør det sværere at holde høns i det hele taget, gavner heller ikke.

Desuden er der i dagens Danmark tonsvis af alle mulige tilbud af diverse fritids aktiviteter og mange mennesker er også helt utrolig rejselystne, fordi det nu er nemmmere og billigere at rejse næsten alle steder hen.  Og her er det måske nok noget sværere at finde hønsesittere ...så de ønsker ikke at være afhængige af dyrehold.

Jeg tror bestemt ikke at nemmere anerkendelser af nye racer og farver skulle højne medlemstallet, da det langt fra er alle medlemmer som ønsker at få godkendt nye farver og racer.

Men der er da to ledige bestyrelse pladser i DFfR på lørdag den 28.............til dem med gode ideer. Eller ellers har de vel sendt forslag ind .



 
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2011, 18:59 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #38 Dato: 22 Maj , 2011, 19:29 »
Jeg ønsker ikke at udeforstående, som læser denne tråd, skal tro så dårligt om DFfR fordi Jørn har den holdning han nu har. DFfR har en ganske udemærket bestyrelse som bruger en masse tid og kræfter på at få det hele til at fungere- Men dette er jo så bare min helt egen mening.

Mon ikke de har lignende regler for godkendelser af nye racer og farver i Tyskland som vi har i Skandinavien.??

@ Gunni

Mit gamle indlæg er så sandelig desværre relevant den dag i dag. Desuden ønsker jeg bestemt ikke at du skal have dårlig samvittighed, hvorfor skulle jeg dog gøre det ?





« Senest Redigeret: 22 Maj , 2011, 19:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #39 Dato: 22 Maj , 2011, 21:21 »
@ Jørn

Som Lene Lestat skriver - så er der d. 28 i denne måned to pladser fri i bestyrelsen i D.f.F.R - så hvis man som du lyder til, vil have ændringer i måden tingene skal laves på,- ja så er det måske den vej du skulle kigge - så har du mulighed for at kunne være en af de medbestemmende personer der har en mening om bestyrelsens arbejde - f.eks optagelser i standarten m.m.
 
Så jeg synes helt bestemt du skulle møde frem og være med til at bestemme hvem der kommer med i bestyrelsen - Kunne jo godt være dig selv ;D

Du har en pointe i, at det er svært at optage nye farvevarieteter i standarten - men når nu man ser flere af de nuværende racers farver fremvist på udstillinger og de ikke helt kan klar de krav der allerede stilles i standarten, (har selv danske landhøns som kan komme med sorte fjer på brystet som de jo ikke må have) var det så ikke en ide at bruge energi på at få en race helt op og køre på en farve først, i stedet for at tage endnu flere farver med i standarten?

@Gunni

Jeg synes du har lagt et flot stykke arbejde i at få racen til danmark, og kan kun glæde mig over at der også er mange andre her i landet der viser at de kan lide racen. Jeg synes også selv bedst om racen med hale. ;D
Har den dog ikke selv.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #40 Dato: 23 Maj , 2011, 06:06 »
@ Jørn

Min begrundelse til at gå fra bestyrelsen har jeg ingen grund til at gå i detaljer med - det må være nok at jeg har være reel overfor den bestyrelse jeg har siddet sammen med og sagt at jeg stopper - der skal ikke  oplyses i detaljer hvorfor.

At du er 62 år gør vel ikke at du kan have en mening som måske kan rykke grænser - det lyder jo som om det er noget af den salgs du vil.

Jeg sidder/sad som almindeligt bestyrelsesmedlem og som sådan har jeg haft de samme kompetenceområder som hvis det nu var en lokal klub jeg sad i. Man er medbestemmende i sager af vigtighed for hele foreningen, og så er man med til at hjælpe med diverse opgaver på LU.

Men ellers er det kun en påmindelse som du selv siger - men mød dog op og vær med til at bestemme hvem der så skal ind i bestyrelsen. På den måde er du jo så med til at påvirke sammensætningen af bestyrelsen
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #41 Dato: 23 Maj , 2011, 08:59 »
Jeg synes lige jeg vil sige så mange tak for de rosende ord om min håndtering af racen, som løbende er kommet, det er meget dejligt og nok langt mere end jeg har fortjent.

Min undren over det med farverne var ingen kritik og jeg må med skam meddele, at fristen for forslag helt er gået ud af min erindring, jeg har virkelig fået en kyllingehjerne, der gør at dagene bare går, det var ellers min mening, at sende det ind.

Gennem mit efterhånden lange liv med div klubber har jeg også erfaret, at der ofte bliver valgt et medlem ind som har faret frem med brask og bram, for derefter at finde ud af, at det ikke bare lige er gjort, at få tingene til at fungere, dels på den private front, dels med den øvrige bestyrelse og derefter forlader posten, måske endda i utide.

Der er ofte mangel på bestyrelsesmedlemmer og man skal ikke komme med  for megen snak om ændringer, før man bliver anmodet om at stille op, men sådan fungerer det jo ikke, dog vil jeg nok mene at hvis man grundlæggende er dybt utilfreds er det nok vejen, men den vil være svær.

Det er heller ikke altid at de, der måske var de bedste på posterne, har muliged for at bruge så megen tid som det tager, eller har økonomi til at poste benzinpenge i div. møder o.s.v. Det er så ikke ensbetydende med, at de ikke benytter sig af at give deres mening til kende og det vil jo helt naturligt blive et sted som her, som er det største forum i Skandinavien for fjerkrætosser.

Jeg lige pointere at jeg ikke hentyder til specielle personer som evt. har deltaget her, ej heller mig selv.Det er blot den erfaring jeg har oplevet hen ad vejen gennem årene.

En tænkt situation er, at jeg kunne lave et læserbrev til vores blad om det, men risikoen for at bruge en masse tid på det og at det ikke bliver bragt er jo så afgjort til stede.

Vh Gunni.
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2011, 09:43 Fra GKV »