Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Placering af reder og sovepind?  (Læst 4171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Placering af reder og sovepind?
« Dato: 04 August , 2012, 15:36 »
Vi skal til at bygge nyt hønsehus og gård, eller dvs. at vi benytter et gammelt malkerum som hønsenes nye bolig, men jeg er lidt i tvivl mht. indretning af rummet og håber i kan hjælpe.

Rummet måler ca. 1,8 m i bredden, 2,4 i længden og 2 m i højden. Der er som der kan ses på billedet længere nede, en stor lem som vi vil benytte som ind og udgang - er det helt hen i skuret da det er ret højt oppe? Eller kan de sagtens finde ud af at bruge en stige derop og ned igen på den anden side?

Jeg må hellere nævne at det er store orpingtons vi gerne vil have, og det bliver en 5-10 stk afhængigt at hvor mange der er plads til i "huset"?

Håber på gode råd fra jer der har haft høns i mange år, så vi forhåbentligt ikke skal bygge om inden for det første stykke tid pga. fejlplaceringer el. lign. :)

Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana

Offline Nadja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #1 Dato: 04 August , 2012, 15:37 »
Jeg må hellere lige tilføje at der lige skal lappes lidt hist og her, udover det kommende møblement ;)
Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2012, 16:02 »
Næsten ingen af mine Orpington gider sidde på pind selvom de har muligheden.
Og her taler vi om mange 100 Orpingtoner.
De sover på gulvet, de er nemlig rigtig bamsede og tunge /o  og redekasser, dem går de lige ind i, da de står på gulvet.
Hvis det var andre racer, lette racer, havde du fået et ganske andet svar ;D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #3 Dato: 04 August , 2012, 16:14 »
Jeg synes det er et fint rum til høns, der kan spules og der er fliser så det er svært for utøj at gemme sig, godt udgangspunkt.

Høns kan sagtens gå op og ned, når de først har forstået konceptet, og det kan være en fordel at drysse fuglefrø på trappen, så de bliver lokket op og se ud, og mine orpington sover heller ikke på pind, og hvis der er flere etager redekasser, der er hængt op, så bruger de gulvet, så jeg har samme erfaring som Rudy, selvom jeg kun har 12 stk.

Jeg ville dog skærme afløbet, så du kan bruge det, til at skylle mad og vandskåle, og frem for alt holde afløbet fri for bundfyld.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #4 Dato: 04 August , 2012, 17:41 »
jeg vil mene at i næsten uanset kommer til og lave et eller andet om. Jeg byggede sidste år og har allerede lavet om et par gange. Regner med at jeg om et par år, har rettet så meget til at jeg kan bygge noget andet der svarer til det jeg er kommet frem til
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #5 Dato: 04 August , 2012, 17:54 »
jeg ville lave et nyt hul i muren ca 10-20 cm over gulvet. ca 25-30 bred og 40 høj hvis du vil ha hane evt 2 så du har en forberedt hønsefræser til skruk og kyller.

Offline Nadja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #6 Dato: 04 August , 2012, 20:15 »
Mange tak for alle svarene, det er bare super med gode råd  /o og havde jeg ikke spurgt havde vi jo lavet siddepind og placeret redekasserne over jorden, så heldigt at jeg ikke nåede så langt  :laugh: 

KristianK, nu er vi nye i det her, så hvad er en hønsefræser?  ??? Og kan man ikke kun have en hane ?
Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #7 Dato: 04 August , 2012, 20:19 »


KristianK, nu er vi nye i det her, så hvad er en hønsefræser?  ??? Og kan man ikke kun have en hane ?

Man kan sagtens have mange haner, men så bedst i hver sit rum og gård med egne høner. Jeg har f.eks. i denne sæson haft næsten 30 haner i avl :)

Og en hønsefræser - ikke for at træde dig over tæerne  Kristian :)  -  er et mindre flytbar hus med lille gård som så kan placeres der hvor man ønsker jorden "rengjordt".

Offline Nadja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Placering af reder og sovepind?
« Svar #8 Dato: 05 August , 2012, 20:01 »
Tak for svar :) vi har planer om kun at have én hane, hvis vi vil udvide med tiden er der også plads til det i laden :)

Vi bor på landet og havde lidt planer om at hønsene skulle have lov til at gå frit i de lyse timer når vi er hjemme, kan det ikke sagtens lade sig gøre? Hvis ja, hvor tidligt kan man så begynde at lukke dem ud af gården? Jeg havde lidt tænkt mig at vente til de er blevet fortrolige med os og deres nye hjem :)
Mvh Nadja

1.3 Silkehøns
0.2 Araucana