Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?  (Læst 206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Dato: 05 April , 2010, 11:42 »
Nu er det sådan, at min mand og jeg, har fået 4 duer. Jeg er så ny i det her, så jeg aner knapt nok hvad det er for nogle racer. Ud fra billeder kan jeg gætte mig til, at det er 2 Ringslagere og 2 Danziger Højtflyvere.
Ligenu bor de i en gammel hytte, ude i den ene ende af vores have.  :)

Jeg ville nu gerne have høns. Derfor tænkte jeg, om ikke jeg kunne lave en sammensmeltning, af en voliere og en hønsegård? Samtidig skal hønsehuset (der endnu ikke er bygget) nok også indeholde plads til duerne.

Jeg synes det er så svært, at finde information om duehold, til hobbybrug. Der er massere af sider for brevdue-entusiaster, med flotte store due-stalde. Men hvad kræver et par små fine hobbyduer, for at de har det godt?

Mine 2 duepar ligger nu på æg, så jeg skal også lige finde ud af, hvad der sker med de små nye, når de kommer...
Ligenu er der nok kun 2 muligheder, videresalg/bortgivning eller slagtning.

Er der nogen, der kan hjælpe mig lidt?  ???

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Svar #1 Dato: 05 April , 2010, 11:52 »
Racedueforeningen har en hjemmeside, som kan være et besøg værd http://www.raceduen.dk/ , men ellers; spørg bare! Vi er mange, der har et par duer og gerne vil hjælpe, hvis vi kan :D

Det er ikke nogen god ide, at have duerne og hønsene sammen fysisk af hensyn til fodring og smitte via afføring. Duerne risikerer at blive syge (hvorimod høns øjensynligt kan tåle alt :D )
Du kan evt. gøre det, at du indretter dueslag på tagetagen og hønsehus i stueplan. Vores duer bor på loftet i det der engang var børnenes legehus. (I selve huset bor der marsvin, men det er kun et spørgsmål om tid ...)
Vores duer (hvide mookeer) flyver frit, men har faktisk en lukket gård/voliere på den ene side af slaget - den blev lavet under fugleinfluenzaen, men har også været nyttig, når due-høgen havde dårlige vaner ;D
Du kan måske også lave to volierer - en til høns på den ene side af huset og en til duerne på den anden?

Held og lykke med det. Det lyder spændende og hyggeligt!

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Svar #2 Dato: 05 April , 2010, 12:24 »
Ja, det lyder jo faktisk som en rigtig god idé :D
Vi har også tænkt på at købe et gammelt brugt legehus, men jeg var lidt bekymret, om det var for lille en plads, når nu der både skulle være plads til duer og høns.

Du skulle vel aldrig ligge inde med billeder på din computer? Jeg kan i hvertfald ikke se nogen i dit galleri.
« Senest Redigeret: 05 April , 2010, 12:27 Fra Tiger-chicken »

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Svar #3 Dato: 05 April , 2010, 13:34 »
Der er billeder af Danziger Højflyvere på min hjemmeside, hvad farve er de, hvis du skal af med dem er jeg villig til at aftage dem.

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Svar #4 Dato: 05 April , 2010, 14:03 »
Hej Lars
Jeg tager lige et billede, så vi kan få vurderet, om det er sådanne nogle jeg har. Ellers tror jeg godt at du må få dem :)

Edit: Efter at have siddet med billederne af min due, side om side med billedet af en Danziger Højflyver, så tror jeg desværre ikke det er sådanne nogle. :(
« Senest Redigeret: 05 April , 2010, 17:47 Fra Tiger-chicken »

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Svar #5 Dato: 05 April , 2010, 15:32 »
Så var der lige et billede :) Et større kan findes i mit galleri.


Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Øhm... Kan duer og høns bo sammen?
« Svar #6 Dato: 05 April , 2010, 17:27 »
Vi har haft king duer og høns sammen. Det gik fint. Fodring af duer foregik oppe hvor hønsene ikke kan komme. Det kræver dog plads.
Hilsen Susanne