Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 6367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Godt gået Christina, og så godt, at du også er endt på forsiden ;D
Jeg synes heller ikke du skal skamme dig over det med sunde høns, for uanset hvordan man vender det, så er det ikke sundt for hønsene, på de godkendte rugerier, at gå med kunstig lys næsten hele døgnet, for at de kan spise sig store på rekordtid.
Du siger jo ikke at de er usunde, blot at dine høns er sundere, end dem på rugerierne.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Jeg synes du kan være stolt over den artikel. Godt gået..
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Nu skal alt jo ikke kun være roser. Finn citeres i artiklen for at sige at rigtig mange af FF´s 2228 medlemmer gerne vil ha bøvlet med at blive lovlige. Men hvor mange er reelt interesserede i at bruge en masse tid på at blive registreret, kontrolleret og skrive skemaer, samtidig med de skal betale hundredevis a kroner for div. tests.? Blot for lovligt at kunne sælge en minimal overproduktion af æg. Mit gæt er ganske få %.

Mvh    Jørgen

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Jeg kunne godt tænke mig at sælge æg også hvis man skal skrive skemaer osv. Det at de bliver kontrolleret synes jeg også er en sikkerhed for mig selv. Jeg spiser slet ingen blødkogte æg lige for tiden fordi jeg er gravid for det tør jeg ikke.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Ja, jeg ville nok også gøre det...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jeg synes jeg bruger rigtig mange penge i forvejen på dyrehold og diverse dyrlæge udgifter, så det med stalddørs salg af æg bliver ikke udført hos mig.

Jeg vil til hver en tid hellere spise mine egne æg, selvom de ikke er kontrollerede, end at købe de kedelige æg i forretningerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Jeg tror at Jørgen har ret.
Hvis man skal sælge æg, og bare ha' det til nogenlunde at køre rundt er man nød til at have en del høns.
Jeg ved ikke hvor mange herinde der har i nærheden af de 30 høns, men jeg vil gætte på, at den største del har mindre end 10, og med skrukken, racer der måske ikke lægger så mange æg, fjertab, kyllinger osv. bliver det ikke til mange æg i overproduktion.
Samtidig er det heller ikke nogen guldgrube, når det hele bliver gjort op, så jeg tror ikke man skal regne med at man kan tjene på det.

Men de der har lyst til at lave arbejdet for at kunne sælge æg skal selvfølgelig ikke holde sig tilbage.

Indtil videre har vi her hos os ikke haft problemer med at bruge æggene, man kan jo altid bage pandekager, bage osv... samt rigtig gode hjemmelavede omeletter med farve i.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Stikker man snuden frem, risikerer man at få en over snuden.

Den risiko tager jeg gerne.

Hele debatten omkring salmonella synes for mig at være voldsomt opskruet og hysterisk. Selvfølgelig skal man være forsigtig med bakterier, af enhver art, men en stor del af 'problemet' ligger nok mere i god køkkenhygiejne og i særdeleshed i hvad det enkelte individ er vant til at spise, forstået på den måde at jo mere sterilt man er vant til at leve/spise jo mere udsat er man også for at blive syg, hvis man kommer i kontakt med en eller anden bakterie.

Det er en påstand, men jeg tror at den, ihvertfald i en vis udstrækning, er korrekt.
 
At blive registreret med regelmæssige check for salmonella, er det 3 gange om året, er for mig at se en falsk tryghed. Begrundelse: hvem siger ikke at der kan komme salmonella i en hønsegård dagen efter, eller ugen efter, at der er afsendt æg til kontrol. Hvad er kontrollen da værd?

#Lestat
Enig. Vil hellere spise egne ukontrollerede æg end kedelige industri æg.

Vi har i de sidste 10 år udelukkende spist egne (ukontrollerede) æg herhjemme og aldrig haft sygdom der kunne henføres til brugen af disse æg. Vi forsyner også familie og venner med æg, heller ingen af disse har på noget tidspunkt været syge af æg.

Jeg har en del forretningsfrokoster med kunder og ynder at få en tartar med rå upasteureseret æggeblomme. Aldrig haft et efterfølgende maveproblem. Nogen ville sige at 'lykken står den kække bi', men det tror jeg ikke på, når man tager antallet af gange i betragtning. Så burde jeg ihvertfald også prøve at deltage i Lotto.

En pendant til sideeffekterne ved at leve for sterilt oplever jeg iøvrigt i forbindelse med opfedning af svin. Jeg opfeder 2 gange om året et par svin. Jeg henter dem hos en svineopdrætter, og alting er 100 pct kontrolleret hos ham mht evt bakterietilførsel/smitte. Jeg får leveret mine grise udenfor hans staldområde. Der skal skiftes fodtøj og tøj for at få adgang til staldene, ja selv området hvor foder tilberedes.

Ofte har de grise jeg modtager diverse tegn på ikke at være i optimal stand, helbredsmæssigt. De kommer så fra hans stald, med konstant temperatur og alle faciliteter, til en gammel stald, med den temperatur der nu en gang er, lidt halm at rode og ligge i og ellers god plads og foder ad libitum. Ud over foder, som landmanden også bruger, får mine grise diverse vegetabilske rester fra køkkenet og diverse grønt fra haven, mælkebøtter, i efteråret frugt og hvad der ellers kan findes på. Så egentlig ikke meget hokus-pokus over det, de får bare lov til at være svin, med de påvirkninger der nu en gang er fra naturens side, dvs temperatursvingninger, træk når det blæser, fugt når det regner, jord og andet snavs på mælkebøtter og frugt etc
Inden de når slagtevægt er alle eventuelle tidligere tegn (knopper, bylder etc) på ikke optimal helbredsmæssig stand forsvundet, som dug for solen, og uden brug af dyrlæge eller medicin.

Min konklusion er at : Jo mere sterilt/beskyttet man lever desto mere udsat er man for at blive syg den dag man møder et 'fremmedlegeme' i form af bakterier eller vira.   

 

Mvh
Erik Andersen

GKV

  • Gæst
Pilegården, som talt ud af mit hjerte. Der er alt for megen hysteri omkring tingene.Jeg spiser også tartarmadder og røget sild med masser af rå æg på og indtil videre har jeg aldrig været syg af det.

Husker I hysteriet omkring fugleinfluenzaen? Der var nærmest lynchstemning over det, hvis man havde et par fjerkræ. De skulle spærres inde alle som een, raske dyr blev slagtet, folk rev deres svalereder ned og gik nærmest i koma over en fugleklat.

Hvor mange blev syge på verdensplan?? ikke flere end der dør i trafikken på en uheldig dag.

Nu har vi A influenzaen, jo den bliver da nævnt, og der er taget forholdsreglernogen gange, men derfor har man da ikke forbudt folk at rejse til og fra forskellige lande og sprede smitten godt og grundigt.

Jeg trøster mig med at jeg har aldrig nogensinde set en salmonellabakterie på mit køkkenbord  ;D ;D ;D

VH Gunni.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Ud fra et rent økonomisk synspunkt, så skal man holde sig langt væk fra at holde hobbyhøns. Det kan aldrig gå. Der kommer heller aldrig økonomi i at sælge æg på hobbyplan. Det er ikke derfor.

Reglerne i det her land er at man ikke må sælge æg uden at der er salmonellakontrol, og de fleste mennesker har det bedst med at være lovlydige og hvis man læser tilbage i tråden, så har en del forsøgt at blive dette, men ikke kunnet. Hvor mange det er er jo svært at sige og det kan sagtens være at Jørgen har ret, at det kun er meget få der vil, men det kan også være mange. Men så får man dels valget, hvad man ikke har i dag og dem der vælger at tage besværet (og udgifterne) de kan sælge lovligt

Hvor sikker kontrollen er også et spørgsmål. Det er 3 gange om året at æggene skal sendes ind, så der kan jo gå længe inden en smitte bliver opdaget. Det gælder såmænd også for burhønsebesætninger. Seneste udbrud på Sjælland, der gik der fra maj til juli inden et udbrud blev opdaget.

Personligt så jeg helst at det blev tilladt at sælge æg fra hobbyhøns med et mærkat at disse ikke var salmonellakontrolleret, så kunne dem der køber selv vælge og tage ansvaret for deres egen mad. Men det har ingen chance, sådan som indstillingen er lige nu i samfundet...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Ud fra et rent økonomisk synspunkt, så skal man holde sig langt væk fra at holde hobbyhøns. Det kan aldrig gå. Der kommer heller aldrig økonomi i at sælge æg på hobbyplan. Det er ikke derfor.

Reglerne i det her land er at man ikke må sælge æg uden at der er salmonellakontrol, og de fleste mennesker har det bedst med at være lovlydige og hvis man læser tilbage i tråden, så har en del forsøgt at blive dette, men ikke kunnet. Hvor mange det er er jo svært at sige og det kan sagtens være at Jørgen har ret, at det kun er meget få der vil, men det kan også være mange. Men så får man dels valget, hvad man ikke har i dag og dem der vælger at tage besværet (og udgifterne) de kan sælge lovligt

Hvor sikker kontrollen er også et spørgsmål. Det er 3 gange om året at æggene skal sendes ind, så der kan jo gå længe inden en smitte bliver opdaget. Det gælder såmænd også for burhønsebesætninger. Seneste udbrud på Sjælland, der gik der fra maj til juli inden et udbrud blev opdaget.

Personligt så jeg helst at det blev tilladt at sælge æg fra hobbyhøns med et mærkat at disse ikke var salmonellakontrolleret, så kunne dem der køber selv vælge og tage ansvaret for deres egen mad. Men det har ingen chance, sådan som indstillingen er lige nu i samfundet...

Jeg kunne ikke være mere enig! For mig handler det slet ikke om sikkerheden i kontrollen, men om lovligt at kunne forære æg væk (eller sælge de par æg, der skulle være til overs). Om æggene så skal kontrolleres eller ej, det er egentlig ligegyldigt for mig - i den perfekte verden kunne hobbyavlere jo, som Finn også siger, sælge æg uden kontrol, og så var det op til køber at tage ansvaret for sin egen mad...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Og i grunden er det ansvar ikke spor anderledes end nu, for kun med pasteuriserede æg kan man vre 100 % sikker på at de er salmonellafri  <A
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Der er da heller ingen af de der får eller beder om en bakke æg, der er et øjeblik i tvivl om at det er på eget ansvar, at spise dem, så der er vel intet nyt der, som det er nu kan man stille mig til ansvar for min nabos død hvis man da kan bevise at det er mine æg der er skyldige i en salmonella infektion.
Et eller andet sted er det egentlig fuldstændig ligegyldigt, for det er jo ikke forbudt at forære en bakke æg væk, og nu er der ikke nogen der skal fejlciterer mig for at sige jeg er ligeglad med om min nabo falder død om af at spise mine æg for det er ingenlunde tilfældet.  :o

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

  • Gæst
Helt enig!

Ansvarsfordelingen er skæv her!
 
"Salmonellekontrollerede æg" kan indgyde køberen en falsk tryghed - og alle ægspisere ved forhåbentlig, at det er på eget ansvar at spise rå eller halvt tilberedte æg -  uanset hvor de kommer fra! (bortset fra de pasteuriserede)

Det burde ABSOLUT være tilladt at sælge æg fra hobbyhøns med eller uden uden salmonellakontrol-mærket!

Så kan kunden vælge - og i begge tilfælde vurdere risiko !