Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øretermometer  (Læst 548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Øretermometer
« Dato: 22 November , 2008, 09:26 »
Til dem der har lyst til at måle tempraturen på sine æg for at kunne vælge evt haner fra, så vil Jeg  lige gøre opmærksom på at Kvikly har øretermometer til salg for 49,95,- billigere kan det ikke gøres  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bitten

  • Gæst
Sv: Øretermometer
« Svar #1 Dato: 22 November , 2008, 09:48 »
Det har jeg godt nok ikke hørt om før - kan man se kønsforskel vha. temperaturer? Og hvordan gør du det?

MartinJ

  • Gæst
Sv: Øretermometer
« Svar #2 Dato: 22 November , 2008, 12:01 »
Jeg tror ikke på man kan måle kønsforskel via temperatur.
Jeg kender ike kvicklys termometer, men jeg kan godt tv ivle på om det kan være nøjagtigt nok til den pris.
Jeg afviser intet :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Øretermometer
« Svar #3 Dato: 22 November , 2008, 12:17 »
Martin skrev du ikke i en anden tråd at ved at måle tempraturen på skallen af ægget, kunne man se hvis tempraturen var lidt højre en andre æg så var det en hane ? og ægget måske vejede lidt mere, eller er jeg bare en gammel kone der ikke har fattet hvad der bliver skrevet.
Med hensyn til termometeret nej så tror jeg heller ikke at det er af den bedste kvalitet, jeg tænkte at den terori der blev fremsat i den anden tråd skulle afprøves, men jeg ville nu ikke ofre for mange penge på en terori.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

MartinJ

  • Gæst
Sv: Øretermometer
« Svar #4 Dato: 23 November , 2008, 18:28 »
eller os er jeg en gammel mand der skriver utydeligt :)

Jeg skrev at haneæg -gennemsnitligt- vejer en bette smule mere end høneæg. Derfor afgiver de også en smule mere varme under den sidste del af rugningen. Man kan sortere æg fra samme høne og forvente at der mellem de tungeste, vil være fleste haner. Men det er langt fra at være 100 %. Vægetn skal desuden være meget præcis.
Det sdamme vil gælde for måling af temperatur, termoetret sdkal være uhyre nøjagtigt, og der skal et vist antal til før der kan laves noget statistik på det.
Mange rugemestre bruger øretermometre af samme type som f.eks. bruges på sygehusene og kan købes på apoteket til 2-300 kr. Sådan et findes også her i huset. Det blev købt for at kunne måle om ungerne har feber. Og der må man også forvente en vis nøjagtighed for at kunne bruge det til noget. Prisen følger jo med.

Brug øretermometret til at måle temperatur på de rugede æg. Prøv at se om der er forskel på store og små æg, og vurder om æggee skal sorteres efter størrelse.
Brug ægtemperaturen til at justere lufttemperaturen efter. Men brug et godt termometer. Det kan bruges til febermåling på mennesker også.,

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Øretermometer
« Svar #5 Dato: 24 November , 2008, 07:58 »
Hej Martin, ja det termometer jeg har købt er ikke en pind værd, eller er jeg bare en kold skid, jeg tror jeg vil købe et af de gode termometer, for jeg kunne virkelig godt tænke mig at afprøve den teori du har omtalt.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Øretermometer
« Svar #6 Dato: 01 December , 2008, 16:40 »
Jeg skrev at haneæg -gennemsnitligt- vejer en bette smule mere end høneæg. Derfor afgiver de også en smule mere varme under den sidste del af rugningen. Man kan sortere æg fra samme høne og forvente at der mellem de tungeste, vil være fleste haner. Men det er langt fra at være 100 %. Vægetn skal desuden være meget præcis.
Det sdamme vil gælde for måling af temperatur, termoetret sdkal være uhyre nøjagtigt, og der skal et vist antal til før der kan laves noget statistik på det.
Mange rugemestre bruger øretermometre af samme type som f.eks. bruges på sygehusene og kan købes på apoteket til 2-300 kr. Sådan et findes også her i huset. Det blev købt for at kunne måle om ungerne har feber. Og der må man også forvente en vis nøjagtighed for at kunne bruge det til noget. Prisen følger jo med.
Kilde? Ikke for at betvivle dit udsagn, men dit indlæg skriger på et "angiveligt" eller "efter sigende" indimellem, og slutningen ville nyde godt af en kildehenvisning.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Øretermometer
« Svar #7 Dato: 01 December , 2008, 19:28 »
Magnus:
Jeg har henvist til kilder før men gør det gerne igen. Der findes flere videnskabelige undersøgelser der viser det samme. Bl.a. "Robust og harmonisk slagtekylling" fra dansk jordbrugsforskning + flere udenlandske. Seriøse producenter af professionelle rugemaskiner bruger denne viden konstruktivt.
Led selv efter den og flere kilder, og regn ikke med de findes på internet gratis.
Jeg gentager: Der er tale om meget små forskelle i vægt og temperatur. Der skal bruges nøjagtige instrumenter.