Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ønskes: gode råd om pillefyr  (Læst 1799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Ønskes: gode råd om pillefyr
« Dato: 09 Januar , 2011, 10:47 »
Øv - vores gamle oliefyr er afgået ved døden... Så nu skal vi helt akut tage stilling til hvad vi skal have i stedet  /f

Vi kan selvfølgelig bare få et nyt og mere effektivt oliefyr, men helt ærligt så synes jeg det ville være en anelse grotesk ikke at se på alternative brændselsformer. Så nu kigger vi på pillefyr og jeg er ved at blive helt skeløjet og rundtosset - for søren der er mange nye informationer og begreber der skal fordøjes.

Så hvis nogen har noget klogt at sige om pillefyr, så vil jeg tage imod det med kyshånd  :-*

Lige nu har jeg det nemlig lidt som når man står i supermarkedet på tom mave og skal købe ind til aftensmad - det er altså ikke det bedste udgangspunkt  ::) Vi har ikke haft varme og varmt vand i en uges tid nu - heldigvis har vi to brændeovne, så vi klarer os da indtil videre.


De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline cartoon

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2011, 11:01 »
Jeg har et Baxi pillefyr... som jeg har været meget glad for i de ca.10 det har kørt...Det kan bruge piller, korn, flis.. men hvis jeg stod for at skulle udskifte.. ja så ville jeg bestemt undersøge omkring jordvarme..
Hilsen Anette
Hilsen Anette
1.6 New Hampshire
1.1 Engelske Mastiff
0.1 Westi
2.0 Katte
1.16 Heste

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2011, 11:16 »
Vi skiftede oliefyret ud i 2006 med et fastbrændselsfyr, og det har virkelig været en god investering. Vi har købt to store akkumuleringstanke som er forberedt, så de kan kobles til et solvarmeanlæg, som vi sparer op til og som skal suppliere til det varme vand i sommermånederne.

Det er et skrummel at have stående sådan et brændefyr, men man sparer mange penge og vi er rigtig glade for det. Så glade for det, at vi tog det med da vi flyttede til vores nye hus i 2009 :). Her er et billede af hele anlægget.
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 13:43 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2011, 11:38 »
Jeg har selv pillefyr og er meget glad for det, men for os er der en del arbejde ved det fordi der skal fyldes piller på tit, har et stort hus og en lille pilletank så hvis i skal have pillefyr bør i også købe en silo der kan rumme ca 6 tons.
Grunden til at den skal være så stor er mest prisen på piller som heromkring hvor vi bor er billigst hvis man tager de 6 tons.
Det er forøvrigt som regel også det billigste at få dem blæst ind i en silo.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline ...Helle...

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2011, 12:12 »
Vi har pillefyr og et fastbrændselsfyr, men
skulle jeg vælge idag tog jeg jordvarme også en lille vindmølle,
det er der ingen tvivl om :)
Røde amerikaner- Labrador - Katte - Kanin

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2011, 12:56 »
Det er jo et meget godt spørgsmål.

Jeg har selv haft pillefyr de sidste 6 år. Ecotec A3 model som ikke fylder meget mere end en oliebrænder.

Tænk først over hvad er dit olieforbrug nu årligt? Kan det betale sig at skifte. Har du et godt isoleret hus.
Har du et godt isoleret hus kan det måske godt betale sig med jordvarme. Det er dog en større investering men betaler sig nok i længden.
Har du et godt isoleret hus er oliefyring måske heller ikke dumt.
Pillefyring  er stadigvæk en del billigere end olie, men kræver en del arbejde som man skal have lyst til. Rense kedel, fylde piller, søge efter billige piller.osv. Der er også en del slidtage på pillebrændere så det skal man også have lyst til at rode med. Flere varmeværker skifter også over til træpiller så fremtidsudsigterne med stigende træpiller skal man også overveje.
Hvad med en stor brændekedel?
Eller endnu bedre hvis jeres hus ikke er for stort og har plads  til en finsk masseovn som varmekilde. Så kan i nøjes med at fyre for 4000 årligt eller mindre.

hilsen Henrik

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2011, 13:02 »
Louise, må jeg spørge af ren nysgerrighed hvorfor I ikke overvejer jordvarme? Kører af sig selv, ikke noget med brændere der skal renses eller piller, der skal fyldes på... /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2011, 13:41 »
Vi har solfangere og fastbrændselsfyr- briketter og træ. Vi skal fyre hver dag, men der er ikke det store arbejde i det, men hvis vi havde haft bedre plads, så var det nok blevet til pillefyr i stedet for fastbrændselsfyr. Men det helt vigtige er at have en akkumulationstank. Vores er på 1000 liter, og den måtte da godt have været større, når vinteren er som i år og sidste år. Men helt overordnet er vi rigtig godt tilfredse. Vi bruger for under 1000 kr om måneden i gennemsnit for varme og varmt vand, og vi har ca 200 m2 bolig der er fuldt opvarmet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2011, 14:05 »
Enig!  :)
Vi har haft jordvarme i små 4 år nu og det er SÅ nemt. Som et naturgasfyr skal det efterses årligt, men der ud over kører det af sig selv.
Det er en dyr udskrivning lige nu og her, men om 2 år har vi tjent det ind på besparelsen ved olie. (vi har så også topisoleret huset med gulvvarme overalt).
For 4 år siden gav vi små 120.000 kr og jeg tror desværre bare det er blevet dyrere.
Men det er helt sikkert ALLE pengene værd.

Mvh Stina :)
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #9 Dato: 09 Januar , 2011, 14:28 »
Tak for jeres tanker og erfaringer - jeg vidste at jeg kunne hente lidt inspiration blandt hønsefolket  /o

Vores hus er ikke særlig stort -100 m2 i grundplan - pudsigt fordelt med kun 5 meter i bredden og så hele 20 m langt  ;) Der er skrå vægge på førstesalen, og kun lige lidt over 2 meter til loftet i stueplan, så hvis man regner størrelsen ud i kubikmeter er huset jo egentlig lillebitte.
Så vi håber at kunne leve med en pilletank, for vi har ikke mulighed for at etablere en silo. Vores fyrrum ligger i et lille (muret) udhus.
Vi har selvfølgelig haft med i vores overvejelser, at vi ikke har særlig meget plads og at der derfor bliver en del ekstra slæberi med sække og påfyldning. Men det er jo i vinterhalvåret og kræver ikke dagslys - så vi blev enige om at det kunne vi nok finde tiden til  ;)

Vi har skam overvejet jordvarme, især inden problemet blev akut  ;) Hvis det er et led i en større renovering af huset, med omlægning til gulvvarme, isolering osv. så giver det meget god mening. Men vi har ikke lige økonomi til den slags projekter, så vi har droppet tanken om jordvarme.

Tilføjelse: vores olieforbrug har ligget på omkring 2500 l om året, fyret kørte hele året, da det også laver varmt brugsvand. Eller lavede...  :( Nu står den på truckerbad og kolde afvaskninger.



« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 14:38 Fra Louise S. »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline easter

  • Bruger
  • Indlæg: 78
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #10 Dato: 09 Januar , 2011, 14:51 »
Hej...

hvis i skulle have en løsning som kunne holde til at i får en ny varme kilde i huset, kunne i jo sætte en varmvands beholder op
det ville kunne sættes til sådan at i kunne kommen en tur under brugseren  :D lidt trist når vandet er skide koldt  /d

hvad i så skal gøre når i skal varme huset op ved jeg ikke, håber lidt på at i har en brandeovn måske..

tror dette vil give lidt plads til at finde den rigtige løsning. hvis jeg selv skulle vælge ville jeg nok købe et pille fyr
det kan jo altid flyttes hvis i finder på at bygge en tilbygning eller ligende

håber at det hjælpen lidt på vej


Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2011, 14:55 »
Det kan i sagtens, min pilletank består af en 150liters vandbeholder som jeg fylder med piller morgen og aften.

Tak for jeres tanker og erfaringer - jeg vidste at jeg kunne hente lidt inspiration blandt hønsefolket  /o

Vores hus er ikke særlig stort -100 m2 i grundplan - pudsigt fordelt med kun 5 meter i bredden og så hele 20 m langt  ;) Der er skrå vægge på førstesalen, og kun lige lidt over 2 meter til loftet i stueplan, så hvis man regner størrelsen ud i kubikmeter er huset jo egentlig lillebitte.
Så vi håber at kunne leve med en pilletank, for vi har ikke mulighed for at etablere en silo. Vores fyrrum ligger i et lille (muret) udhus.
Vi har selvfølgelig haft med i vores overvejelser, at vi ikke har særlig meget plads og at der derfor bliver en del ekstra slæberi med sække og påfyldning. Men det er jo i vinterhalvåret og kræver ikke dagslys - så vi blev enige om at det kunne vi nok finde tiden til  ;)

Vi har skam overvejet jordvarme, især inden problemet blev akut  ;) Hvis det er et led i en større renovering af huset, med omlægning til gulvvarme, isolering osv. så giver det meget god mening. Men vi har ikke lige økonomi til den slags projekter, så vi har droppet tanken om jordvarme.

Tilføjelse: vores olieforbrug har ligget på omkring 2500 l om året, fyret kørte hele året, da det også laver varmt brugsvand. Eller lavede...  :( Nu står den på truckerbad og kolde afvaskninger.




1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #12 Dato: 09 Januar , 2011, 14:58 »
Jeg står også for at gå væk fra olie.... Dog ikke akut men vores tank bliver for gammel og så giver det mere mening helt at skifte til pille/stoker end bare at skifte tanken..

Jeg har fundet dette forum, men jeg er først lige begyndt at lure, for det bliver først når fyringssæsonen er ovre at vi skifter. Men du kan jo kigge der også

http://www.stokerpro.dk/

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #13 Dato: 09 Januar , 2011, 15:26 »
Jeg står også for at gå væk fra olie.... Dog ikke akut men vores tank bliver for gammel og så giver det mere mening helt at skifte til pille/stoker end bare at skifte tanken..

Jeg har fundet dette forum, men jeg er først lige begyndt at lure, for det bliver først når fyringssæsonen er ovre at vi skifter. Men du kan jo kigge der også

http://www.stokerpro.dk/



Jeg har allerede været forbi stokerpro - man er vel forumnørd  ;) Der er rigtig meget erfaring at hente og det er jo skønt. Men også lidt som at komme forbi vores forum og spørge til hvilken hønserace der er bedst og få 20 forskellige svar ;D

Men det er rigtig fedt at høre om jeres forskellige erfaringer - keep 'em coming  /o /o Og vi har heldigvis 2 brændeovne, så ingen forfrysninger om tæerne her  ;D Og det er jo både tøvejr og rimeligt vindstille, så der er ikke så meget at pive over  :D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #14 Dato: 09 Januar , 2011, 15:31 »
Vi har netop i 2010 installeret et økofen ( Østrigsk) pillefyr, i Østrig har de en lang tradition for at fyre med piller så det skulle være noget af det bedste på markedet.
Det kører upåklageligt, er meget nemt at passe i det daglige, der skal ikke gøres noget  ;D
vi har en stor pose på loftet som rummer 8 tons piller; og asken tømmes automatisk op i en pose , der nok skal tømmes, det ved vi ikke lige, men der er tømt en gang siden august.
Vi har et stort anlæg, det kan fås i flere størrelser.
Kom og se det hvis du har lyst.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket