Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af gift  (Læst 133004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hanne

  • Gæst
Brug af gift
« Dato: 05 Marts , 2008, 16:47 »
Er vi kritiske nok når vi behandler vores fjerkræ mod utøj?
Eller skal det bare være effektivt, så vi kan komme videre?

Jeg er selv så dobbeltmoralsk at jeg køber økologisk mælk til mine unger og økologisk korn til mine høns, samtidig med at jeg ikke gerne, men dog alligevel bruger og køber gift, når de har utøj.

Er jeg den eneste der glemmer mine grundlæggende principper og værdier, når 'Putte' har utøj??

Udbudet af gifte til behandling af utøj er ENORMT! Det er ikke svært at finde hverken i butikker, eller over nettet. Men ved vi nok om, hvad det er vi bruger og hvordan det virker – også langsigtet på os mennesker?

Jeg selv mangler det ultimative præparat, som jeg VED er udviklet og kontrolleret til brug på høns til konsum (æg og kød). Hvor der er forsket i hvor lang halveringstid der er for giften i blodet – hvor længe det er om at komme ud af kroppen. Eller et præparat, som måske slet ikke indeholder gift, men som fjerner utøjet effektivt alligevel.

For at vi med nogenlunde sikker hånd, ved hvad vi snakker om, har jeg undersøgt følgende produkter, som vi hver især nævner ind i mellem og tjekket dem, set i forhold til tilbagehold for æg og kød.

Frontline VET - ligger sig efter producentens oplysninger i hudens talgkirtler og frigives der fra. Skulle ikke gå i blodet, hvorfor der må formodes ikke at være tilbagehold??

Program VET - virker ved, at det efter optagelse i dyret, går ud i blodbanerne. Når en loppe så suger blod, vil den optage det aktive stof, der så vil gøre den steril.
Her MÅ der være tilbagehold.

Chokspray mod fluer (den gule), skulle ifølge producenten, som jeg har kontaktet, ikke gå i blodet og der er derfor ingen tilbagehold..

Div. - Nogle hønseholdere - det har jeg også selv engang - bruger ukendte pulvere til at drysse over dyrene og i rederne – hvad er der i og hvordan indvirker det på kød og æg, os og vores unger – hvem ved??

Jeg har skrevet til en dyrlæge og overvejer flere kloge at spørge til råds – Landbohøjskolen, Fødevarestyrelsen – andre??

Jeg skal ikke sætte mig til dommer over hvad I andre bruger, men jeg kunne godt tænke mig at vi måske tager en rask debat om emnet?

Tænker vi os ordentligt om når ’Putte’ har utøj?? 

Jeg kunne også godt tænke mig at udfordre jer til en lille konkurrence!!

Hvem finder det naturprodukt mod utøj som ikke er giftigt og som virker!

Vi vil se før og efter billeder ;)
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 13:53 Fra Mette Nygaard »

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Brug af gift
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2008, 16:55 »

Frontline VET - ligger sig efter producentens oplysninger i hudens talgkirtler og frigives der fra. Skulle ikke gå i blodet, hvorfor der må formodes ikke at være tilbagehold??


Den dyrlæge jeg lige var hos med min orpington (se anden tråd) sagde at der ingen tilbagehold er på dette middel. Og da han har fugle og fjrekræ som speciale går jeg da ud fra man kan regne med det han fortalte.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Brug af gift
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2008, 19:06 »
Jeg synes også det ville være dejligt med et naturprodukt der kunne virke, jeg har slået mig på hønseguf godt med hvidløg, jeg synes dette skal prøves.
Her går jeg og køber økologisk, skulle jeg så fylde mine høns med gift, men jeg ved det er et problem, og et rigtig strengt problem. <R
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Brug af gift
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2008, 19:43 »
Jeg gør også mit bedste for at holde den økologiske linie, men det er svært. Fx er det billigere for mig at starte min motorcykel og køre på arbejde, end det er at tage med det offentlige - og så tager det 20 minutter med mc, men 45 med det offentlige, så der ryger økologien i svinget for mig.

I min hønsegård (dvs hønsehus, det skal jo være under fast, virussikkert tag!) bliver der fodret med økologisk korn og øko-kraftfoder når man kan få det, men når dyrene bliver angrebet af utøj er det CHOCK-spray, der bliver taget i brug. Jeg minimerer dog brugen af det stads, det kan umuligt være sundt for nogen!  ::)

Er det ikke et spørgsmål om at vælge med hjertet og hjernen samtidig? Mon ikke det er bedre at bruge gift i begrænset omfang derhjemme, fremfor at købe industrielt fremstillede hønseprodukter? Det er jo også en slags aflad at købe øko-mælk, jeg hørte et sted at for hver liter mælk man køber økologisk, er det en ret stor mængde grundvand, der ikke bliver udsat for sprøjtemidler (pga alverdens randeffekter, såsom at en økoko (hvis den bor på Læsø må den være en øøkoko!) ikke må få foder der er behandlet med sprøjtemidler).
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Brug af gift
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2008, 20:13 »
Er der i denne forbindelse nogen der kender dette produkt: ProSmoke
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Brug af gift
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2008, 07:46 »
Hej Susanne nej jeg kender ikke dette produkt. Jeg vil lige høre, der er skrevet et sted, (at du kan holde hønsehuset  utøjsfri ved brug af stalosan,) jeg havde noget på et tidspunkt, som jeg ikke skulle bruge, jeg tilbød det til en bekend der er økologisk landmand, han sagde bestemt nej tak, så mit spørgsmål er, er det lige så usundt som gift ? ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 233
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Brug af gift
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2008, 09:01 »
Jeg mener bestemt også at man skal tænke sig om, inden man sprøjter/drysser gift ud over sine dyr eller deres reder, hvor de æg vi skal spise jo havner  <R
Og at hvis man endelig er nødt til det (og det kan man jo blive engang i mellem desværre :( ), så er det bedste helt klart at anvende et middel der er testet på konsumdyr - altså dyr der skal spises!
Hvornår kan vi være sikre på at giften er ude af dyrets krop og ikke længere sidder i kød og æg?
Frontline er fx. testet på kæledyr der IKKE skal spises, så selvom noget tyder på at det ikke går i kroppen men 'kun' i huden, synes jeg alligevel man skal tænke sig om.
(Jeg bruger løbende Frontline til katten, og selv om han ikke skal spises ;) værgrer jeg mig alligevel nogen gange ved at fylde hans hud med gift... Men han har da ikke mén efter 13 år, så... Nå, men det var noget helt andet! :))

Generelt har mine dyr ikke utøj - udover kalkben ::)
Én gang fandt jeg en redekasse levende med blodmider efter at hønemor havde ruget kyllinger ud i den. Men det var kun denne ene kasse der var ramt!
Én gang købte jeg en hane med lus - han blev forgiftet med både malathion og lidt chokspray i min panik :-[ Men han skulle jo heller ikke lægge æg eller spises lige foreløbig...

Måske mine dyr bare har et anti-utøjs-gen?
Eller også er det hønseguf med hvidløg, og foderkridt/kalk drysset i bunden af hønsehuset og redekasser og ind i mellem på siddepinde, der holder utøjet i skak? Ja, jeg ved det ikke.

Og hvis de alligevel får utøj, hvad gør jeg så?

Malathion tror jeg man skal holde sig fra at drysse direkte på dyrene! Talte tilfældigvis med en kemiker om det forleden, som fortalte at det er lavet på en meget giftig fosfor-forbindelse, og at hans gamle kemilærer havde joket med at de skulle være glade hvis de forlod kemiværelset i live... :o

Men hvad så?
Hvad mon der sker hvis man i stedet for insektpulver drysser hønen med foderkridt??? Kridt/kalk udtørrer krybets levesteder.
Eller i stedet for at vaske hønen i loppeshampoo som vel også indeholder et eller andet middel, vasker den i teatree-shampoo? Teatree-olie skulle generelt være godt mod kryb, også myrer ;)

Hvad bruger øko-hønsehold ved angreb af utøj? Det må man da kunne finde ud af. Medmindre de ikke gør noget ved det? Selv om utøj jo kan nedsætte æglægningen...

Hmm, mange spørgsmål og ikke så mange svar - endnu ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Brug af gift
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2008, 11:00 »
Er der i denne forbindelse nogen der kender dette produkt: ProSmoke

Jeg har prøvet, syntes ikke rigtigt det virkede. ud over nogle rene bihuler hos dyrene.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Brug af gift
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2008, 12:08 »
Jeg har endnu ikke oplevet utøj i mine puttere  ;D Hvorfor ved jeg ikke. Eneste bud jeg kan komme på er at jeg har en forholdsvis høj hygiejnestandard i hønsehuset: Ugentlig udmugning, de går på spåner, huset renses og kalkes hvert forår.
Skulle mine kræ få krible-krable-kryb, så ville jeg finde et middel beregnet til fjerkræ og bruge det iflg. producentens anvisninger.
Mht at bruge 'kemi' der ikke er godkendt til fjerkræ, så ville jeg nok være noget påpasselig. Jeg ved trods alt en del om pharmakologi og arbejder i medicinalbranchen. Grunden til at et middel ikke er godkendt til f.eks. fjerkræ kan bero på at producenten har estimeret at det ikke ville kunne betale sig at ansøge om. Men det KAN altså også skyldes at produktet ikke egner sig til pågældende art eller er direkte skadeligt for arten. Det kan også være at det ingen effekt har på det man så forsøger at behandle (f.eks. fjerkræparasitter).
Mht Frontline/program vet og tilbageholdelsestider: Nej, selvfølgelig er der ikke defineret tilbageholdelsestider. Produktet er udelukkende godkendt til hund og kat og så er der altså bare ikke defineret tilbageholdelsestider (måske de har i Kina ???  <:).
Det er en uskik bare at bruge 'kemi' i flæng og efter forgodtbefindende. Det er jo et eller andet sted giftigt alt sammen - enten direkte eller indirekte. Så tænk jer nu godt om - mangler lige en smilie med en løftet pegefinger her.....
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Hanne

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2008, 16:21 »
MMAndersen:
'Mht Frontline/program vet og tilbageholdelsestider: Nej, selvfølgelig er der ikke defineret tilbageholdelsestider. Produktet er udelukkende godkendt til hund og kat og så er der altså bare ikke defineret tilbageholdelsestider (måske de har i Kina).'

Lige nøjagtigt og det er også derfor jeg rigtig gerne vil have nogle fagfolk ind over som kan oplyse os om, at der og det præperat er testet TIL høns, det virker og efter xx antal dage er giften ude af kroppen igen, således at vi mennesker ikke udsættes for det.

Med din agronomuddannelse kan du pege på andre muligheder end de førnævnte vi kan konsultere?

Et lille NB.
Det at have utøj er ikke altid et spørgsmål om hygiejne. Jeg kender flere enormt propre hønseholdere, som gang på gang bliver ramt af utøj, via de vilde fugle.

Lige nu er for øvrigt et godt tidspunkt at tjekke sine høns - og ikke kun lige et kig på ryg og nakke. Nej de skal have hovedet ned ad og studeres nøje omkring numsehullet, for det er der de sidder!!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Brug af gift
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2008, 16:30 »
Alle de erhvervbesætninger med æglæggere og kyllinger til slagt, de behandler vil ikke mod utøj. Dyrene er så kort tid i staldene.

Men dem der har det fjerkræ der leverer æg til udrugning af æglæggere og slagtedyr, de lever vel længere  ???

Eller besætninger med gæs, de skal da have lidt alder før de er kønsmodne. Og der findes da øko-gæs.

Så der må være et middel, i hvertfald til fjerkræ opdrættet konventionelt. Det bedste utøjsmiddel uden kemi er stadig et dejligt støvbad under en busk  <Q
Hilsen Susanne

Hanne

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2008, 18:31 »
Der er egentlig to emner i denne tråd.

Den ene er hvordan vi gør det her økologisk og den anden hvordan gør vi det ikke-økologisk....

Økologisk:
Ved vi om det økologiske fjerkræ er utøjsfrit?
Min gode biologven har høns, ænder og gæs. Han kunne ikke drømme om at behandle sine dyr med gift! Han mener at utøj er en naturlig del af fjerkræ, som det er ved de vilde fugle. Han ser dyrene som sit mad. Det var ham som sagde: 'Hanne! Man gir sgu da ikke sit mad navn!' :)
Hans dyr havde utøj og tydelige kalkben og efter min mening var de påvirkede af det. Min ven sagde at hans dyr aldrig blev mere end to år, og derfor ikke nåede at blive påvirkede af det....

Ikke-økologisk:
For år tilbage brugte mange rask væk vaponastrips som var beregnet til store stalde, i selv små hønsehuse. Jeg kan huske at det var noget med at så skulle, den ikke hænge der så længe!!! Vapona er nu på den sorte listen over farlige stoffer ved miljøstyrelsen.
http://www.mst.dk/Bekaempelsesmidler/Pesticider/Forbudte+stoffer/03040000.htm

Dette er to skræksenarier, og ingen af os ønsker nogen af dem.

Men hvor er vi os hyggehønsefolk?

I hvilken retninig skal vi bevæge os.

Måske skulle vi dele denne tråd i to og finde den bedste økologiske måde og den bedste ikke-økologiske måde, så alle føler de kan være med??

Her et link til en ægproducent. Kig under økologiske høns, jvf Susannes gode spørgsmål.
http://www.mst.dk/Bekaempelsesmidler/Pesticider/Forbudte+stoffer/03040000.htm
http://dueholm.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=7

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Brug af gift
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2008, 07:01 »
I engelske og tyske fjerkræ-kredse er der mange der taler pænt om Verm-X. Det er ikke et decideret ormemiddel, men forebyggende. Jeg har selv ikke nogen erfaring med det
http://www.verm-x.com/poultry.htm

Fås også i Danmark (til heste) http://www.rheumacure.com/VermX.htm

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Brug af gift
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2008, 10:24 »
hmm..... jeg har prøvet at granske mit agronomhoved for om jeg kan komme i tanke om folk, der kan kontaktes vedr. utøj og fjerkræ og behandling. Jeg kan sådan set slet ikke komme i tanke om nogen. Jeg synes jeg husker et eller andet svagt om at man sådan set ikke gjorde det store ud af at behandle for utøj, da fjerkræ jo er ret kortlivet, hvis det holdes konventionelt.
Om et præperat er testet på høns (og evt. bare ikke godkendt til dem) kan man kun finde ud af ved at støve rundt efter artikler, der er publiceret med resultater. Og er de nedslående så er det ikke sikkert at der er publiceret noget omkring det. Jeg tror ikke vi skal sætte næsen op efter at en eller anden fag-person ligger inde med viden om, hvor længe et middel findes i hønsekroppen osv. hvis ikke midlet er godkendt til fjerkræ. Taler vi derimod om et middel der er godkendt til fjerkræ så er det en anden sag for så er oplysningerne offentligt tilgængelige på www.produktresume.dk.

... og nej, jeg ved godt at utøj ikke bare er et spørgsmål om hygiejne. Jeg fundere egentlig bare lidt over hvorfor det rammer nogle hønseflokke og ikke andre. Gråspurvene kommer da også ind i min hønsegård. Alligevel har jeg aldrig set utøj/tegn på utøj i min lille flok (de støvbader forøvrigt rigtig meget også f.eks. i savsmuldet). Mine hunde har heller aldrig haft lopper, selvom vi færdes mange steder hvor det burde være ret nemt at få 'samlet' op (træning, stævner, skove osv osv). Jeg bruger hverken hvidløg eller andet 'hokus-pokus' og holder ikke konstant hundene på forntline. De tjekkes dagligt (vi bor i et ret flåt-befængt omårde), så jeg burde da finde dem hvis de var der.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2008, 17:43 »
I alle de år jeg har haft høns, har jeg aldrig brugt gift til hønsene. De har faktisk ikke utøj. De får masser af sand de kan bade i og kun økologisk foder, lige som os selv. Vi dyrker økologisk, og kunne ikke drømme om at bruge sprøjtemidler overhovedet, hverken til os selv eller hønsene.
Jeg læser at der er nogle der giver dem en såkaldt hønseguf med hvidløg. Jeg har en nogen lignende, den virker imod dårlig mave og andre ting. Jeg har aldrig købt en eneste slags medicin mod noget som helst, og her bliver hønsene så gamle at de ikke lægger æg længere, så det kan altså lade sig gør. Især tror jeg at det at de støvbader i tørt sand er neget vigtigt.
Jens