Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 101085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Nyt fra bobwhitevagtelland
« Dato: 09 Juli , 2009, 16:46 »
På den igen!
Det går godt i drivhuset, Ariel og Bob har bygget en ny rede et nyt sted i drivhuset, og der er nu 7 æg i reden. De virker utrolig glade for hinanden og bruger lang tid hver dag på at sidde og nusse hinanden i fjerene.
De er meget glade for mine besøg og hopper gerne højt for en godbid, det skulle ikke undre mig, om jeg snart sidder med dem på skødet  :D
Jeg er også glad for dem, bevis: jeg fanger klamme, ulækre, sorte biller og bænkebiddere med de bare hænder, for at de kan få noget godt!
Jeg kan sågar holde melormene i fingrene, men jeg er nødt til at bruge en foderpincet for at fiske dem op, for den mængde melorm, der kribler og ormer sig rundt mellem hinanden, kan jeg altså ikke klare at stikke fingrene ned i (endnu).
Så vi opdrager gensidigt hinanden, de har lært at spise af hånd, og jeg har lært at røre ved klamt kryb  :o
Det er tydeligt, at de holder øje med mig, når jeg færdes i nærheden af drivhuset,  og gerne ser mine besøg i drivhuset (hun har jo nok noget lækkert med, når hun kommer *g), det er helt sikkert ikke kærlighed, men madglæde!
Jeg er spændt på, hvornår Ariel beslutter, at der er nok æg; jeg har læst mig til, at vagtler, der mister en rede, vil gå igang med et nyt kuld, men med færre æg. Sidste gang var der 11 æg, men nu får vi se.
Jeg har ændret forskellige ting i drivhuset, for at forsøge at mindske fugt nede fra, men jeg er lidt bekymret for, om det er godt nok i år, næste år bliver sikkert bedre, for der er huset vel blevet mere udtørret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2009, 18:10 »
Godt at høre nyt fra vagtelfronten.
Hvis du vil helgardere dig er det nok en god ide at lave eller få fat i en kasse med træbund.
Når de kommer med kyllinger igen har du mulighed for at flytte dem til denne kasse. Jeg har endnu ikke prøvet at der har været problemmer med at flytte en høne til en kasse sammen med kyllingerne. Jeg har heller ikke haft videre dødsfald i en sådan kasse.

En anden ting der nok kunne være godt at lære vagtlerne er at når du kommer med godter til dem giver du en bestemt lyd. I det tilfælde at en skulle smutte ud vil du formentlig kunne kalde den tilbage ved at give den pågældende lyd. Kun et forslag.

Jeg kan fortælle at vi for nylig var hende hos min lille bror hvor deres datter har en dværg kanin. Denne kanin løber frit rundt i haven når de er ude og har rig mulighed for at smutte gennem hækken mm. og ud i det fri, men den forlader ikke grunden så læge hun er ude. Hun prøvede at gemme sig for kanninen og der forede forviret rundt og ledte efter hende til den fandt hende.
Det er skønt at se at børn og dyr har så meget fornøjelse af hinanden.
Når en kanin kan lære det må vagtler også kunde lære at komme på komando.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2009, 19:11 »
Hvor er det spændende Marianne.
Du må bare igang med at lave et vagtel-kald. Det må de da kunne lære. Især hvis der er melorme, når de kommer ;D

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2009, 19:11 »
Det var da dejligt nyt, Marianne. Jeg  *k for dig og dine vagtler og glæder mig til at følge jer igen *o
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2009, 19:24 »
Herligt, så starter en ny føljeton, denne gang med HAPPY END  ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2009, 10:30 »
Hvor herligt og nu skal vi igen gå med krydsede fingre for at alt forløber vel.

Jeg tænkte på, men det er nok forsent nu, om du kender til det produkt der hedder easy-strø. Det er meget, meget fintsnittet varmebehandlet halm, som er eminent til at holde sig tørt.Der er ingen ukrudtsfrø i p.gr.a. varmebehandlingen og det støver overhovedet ikke da det er beregnet til allergiheste.

Vi har brugt det for førate gang i år til alle vore små nye kyllinger og der er bare helt tørt hos dem, samtidig omsættes det fint i køkkenhaven.

Jeg har lagt det ovenpå jordbærrene og andre ting i køkkenhaven med stor succes for det holder på fugtigheden i bunden men er knastørt ovenpå hele tiden.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2009, 11:24 »
Hvor sjovt du nævner det, for det stod jeg netop og kikkede på hos Danish Agro, da jeg hentede vagtel-æglægningsfoder forleden. Men de små kyller falder nok ned i mellem stråene, for der er jo ikke meget vægt i de strå, så de vil lægge sig sådan mere "fluffy" i forhold til træflis, tror jeg.
Jeg vil lige vende det med Bjarne på lørdag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2009, 13:35 »
Hvor er det godt Marianne, så *k for at de overlever denne gang, ja hvis ikke det var fordi jeg skulle af med mine vagtler, så ville jeg også få små vagtler for de har ruget i snart 14 dage, men de bliver jo flyttet imorgen til et nyt sted, så håber jeg Lene får glæder af mine vagtler,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

GKV

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2009, 13:59 »
Berit det er altså trist læsning, godt at du har fundet de rigtige mennesker til dine dyr.

Marianne, Easystrø er lavet af hvedehalm som jo er meget glat i overfladen. Når jeg står med sådan en håndfuld virker det helt silkeagtigt og meget "levende". Samtidig er det meget behageligt, at det er fuldstændigt lugtfrit, hvor spåner ofte kan være lidt skrappe.Det var derfor jeg tænkte, at uanset at de små vagtelbørn er så små, så kan de ikke komme galt afsted og blive fanget i Easystrø, for det vil prelle af ved den mindste bevægelse.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2009, 23:31 »
Jeg har med lidt bævende hjerte fulgt mine vagtler i dag, for jeg tillod mig lige lidt "room service" mht. deres rede: jeg løftede den forsigtigt op med æg og det hele, og skubbede en lille underskål ind under den, for at der ikke skal trænge fugt op fra jorden, ved sidste rugning, var der nemlig to æg, der ikke klækkede, selvom de indeholdt to færdig kyllinger. Nu bør den risiko være elimineret, men jeg var jo noget nervøs for, om Ariel ville forkaste reden efter mit lille indgreb; heldigvis har hun lagt dagens æg, så nu kan jeg slappe lidt af igen  :D
Jeg fodrer stadig med færdigt vagtelfoder, og supplerer med de insekter, jeg kan finde/fange. Det er sjovt at se, hvordan de helt klart forbinder mine hænder med mad nu, og vi er nået der til, hvor de hopper op på min ene hånd for at nå den mad, jeg holder i den anden hånd, dejligt, at de har så megen tillid til mig efterhånden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2009, 23:43 »
Godt at du har stadig har mod på det  *k, jeg er stået af, jeg har rigeligt at se til.

Mvh Viben

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2009, 00:00 »
Marianne, det kan være, når nu vi kommer til vinter, jeg ved ikke om du så skal have dine vagtler ind et sted, hvor det er varmere, men det jeg tænkte var, at du kunne så grave bare en lille smule jord af, der hvor reden er, og så lægge en et stykke flamingo, og så putte noget jord over igen, så trækker der sikkert hverken fugt eller kulde op i reden næste år.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #12 Dato: 15 Juli , 2009, 02:50 »
Det virker egentlig lidt underligt at hvedehalm skulle suge bedre end byghalm, men det skulle være ganske vist.
Hvedehalm der ikke er varmebehandlet suger nemlig en del dårligere end byghalm, selv om det er snittet. Jeg prøvede selv snittet hvedehalm for en del år siden da jeg havde kaniner og det gav væsentlig ringere resultat end byghalm.
Hvad er prisen egentlig på easy strø og hvor meget er der i en pakke.
Jeg kunne godt fristet til at prøve det til mine små vagtelkyllinger.

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #13 Dato: 15 Juli , 2009, 07:21 »
Jeg gav 87 kr. for en pakke, og lige nu kan jeg ikke huske om der er 20 el.25 kg. i.

Det rigtige gode ved det er at man kan lave et stabilt underlag, altså strø det ud og så klappe det helt fladt. hvilket er rigtig godt til de helt små kræ.

Hvedehalm suger, men oftes når du køber det hos landmanden er det ikke så tørt som nu dette produkt.

Mvh Viben

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #14 Dato: 15 Juli , 2009, 07:53 »
Men de voksne går jo også på underlaget, og de vil vel skrabe i det selvom man har klappet det flat? Jeg forsøger ikke at lyde negativ  :D , men forsøger bare at komme tingene i forkøbet.
Mine vagtler skraber gerne i underlaget, og de skal også have et sted til at støvbade, men det kan jo klares ved at grave en balje med sand ned i jordhøjde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk