Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider  (Læst 194982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hanne

  • Gæst

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2008, 17:43 »
Man kan også købe et hæfte med forskellige størrelse huse med tegninger og materialeliste hos DFfR. Der er dog også hjælp at hente i Hilbert Jensens bog - Høns i Haven
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2008, 18:00 »
Jean side om hollandske dværge i Montana har en side med hønsehuse

http://www.dutchbantams.com/coops.html

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2008, 10:57 »
Her lige nogle links, jeg har støvet op på nettet.

Chicken Coop (Udførlig tegning og byggevejledning, på Engelsk)

http://www.hen-house.co.uk/index.html

http://www.piteraq.dk/gok/smallhouse.html

http://www.backyardchickens.com/coopdesigns.html

http://www.poultryhelp.com/link-housing.html


Der findes mange flere, prøv at bruge Google, og søg på f.eks. hen house garden, eller chicken house building etc... (Ved sidste sæt af søgeord kan der varieres med at chicken udskiftes med hen eller poultry, og building med build)
For at få den bedste søgning på Google, eller andre søgemaskiner, er det vigtigt at du specificerer flere søgeord, så der hittes på netop det du er interesseret i.
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2008, 02:12 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2008, 17:30 »
Det transportable hønsehus, som er vist på en af hjemmesiderne, kan jeg levere tegninger til, eller i hvertfald et hus der ligner. Vi har prøvet dette hus i flere år, ved at vi låner 3 høns ud i 3 måneder, og bruger netop sådan et hus. Kontakt mig her hvis man vil have tegningerne.
Jens Juhl

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2008, 19:30 »
Jeg kan ikke lade være med at sende denne advarsel. På en af de links her er der en der hedder "Forsham Cottage Arks". På et af de billeder de viser er der tråd i bunden på deres hønsehus/voliere. Det må man sgu ikke. Høns har ret til at kradse i jorden. det har de gjort siden tidernes orgen. Et hønsehus/gård med tråd i bunden er dyrplageri. Jeg vil næsten sige det samme om er hønsegår uden mulighed for sandbadning. Det kan høns jo heller ikke når der er tråd i bunden.
I øvrigt er et af de hønsehuse vi anvender i Lokalagenda 21 til hønseudlån et hus derfra, men der er ingen net i bunden.
Jens

Hanne

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2008, 19:40 »
Ræven?

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2008, 19:58 »
I de 7 år vi har benyttet disse flytbare huse uden tråd i bunden har vi aldrig misten en eneste høne inde i huset. Alle der er blevet snuppet har gået frit i haven. Man skal bare sørge for at de er lukket inde om natten på 1. sal.
I øvrigt kan man da ikke retfærdiggøre dyrplageri med frygten for ræven, man kan beskytte hønsene på andre måder.
Jens

Hanne

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2008, 20:08 »
Det var ikke for at retfærdiggøre dyrplageri, men et praktisk spørgsmål.

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2008, 17:59 »
Undskyld Hanne, hvis jeg var lidt hård i tonen, det var ikke meningen, men det er da en kendsgerning, at høns skal kunne skrabe i jorden.
Jens

Hanne

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2008, 20:53 »
Det er vi helt enige i Jens - det og så 'bademulighed' er er et must!


Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2008, 14:40 »
undskyld- jeg er meget ny udi hønserierne... men jeg ville lægge net i både bund og top af mit flytbare løbegård idet jeg gerne ville at de kunne komme ud når jeg en enkelt dag eller to ikke var hjemme- så både for rotter ræve og andre rovdyr har jeg fået det anbefalet- alle andre dage hvor jeg er hjemme er de ude hele dagen på 400 m2 hønse paradis og fri adgang til deres ligeledes flytbare hus. er det så frygteligt m de par dage m nettet i bunden? er det ikke bedre end at de ikke kan komme ud eller skal have fast gulv?
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2008, 15:11 »
Hej Fanny
Jeg forstår godt at du gerne vil have hønsene ude, også når du ikke er hjemme, men tråd i bunden betyrer at de ikke kan kradse i jorden uden at det skader deres fødder. Høns vil kradse i jorden, det er deres natur. Jeg låner høns og et transportabelt hønsehus ud, og det har ingen bund eller tråd i bunden. Hønsene skal lukkes inde om natten. Jeg har aldrig i de 5 - 6 år jeg har lånt disse huse ud, haft problemer med at ræven er kommet om dagen, men om natten kommer han selvfølgelig og så skal hønsene lukkes ind.
Kan du ikke få en nabo til at lukke hønsene ind om aftenen, så der er lukket for dem, og så lade dem gå på den bare jord om dagen.
Som alternativ har jeg set, at man laver en løbegård på nogle m2, uden bund/tråd.
Jens

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2008, 15:26 »
Man skal nu aldrig sige aldrig ;) - vi er flere der sidste år fik taget høns ved højlys dag. Her hos mig skete det ikke mindre end 3 gange....

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Byg dit eget hønsehus - links til hjemmesider
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2008, 15:29 »
jeg vil jo hels beholde hønsene  :) hvis jeg laver en løbegård og lægger en plade i bunden og hø på kan det så holde dem glade i et par dag? eller er det at invitere rotterne?
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!