Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønkål  (Læst 6539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Grønkål
« Dato: 28 December , 2022, 08:02 »
Gennem mange år har jeg hvert år dyrket meget grønkål, for at have grønt til hønsene det meste af vinteren. Jeg har også eksperimenteret lidt med forskellige sorter:
Dværg (som ikke skulle vælte i regn og blæst)
Rød (som måske ikke var lige så nem at spotte for sommerfugle)
Lord Nelson (som skulle være hårdfør)
- og så den anonyme fra Jem&Fix, som jeg bare lige havde frø af.
I år har frosten (ned til -18) været hård ved planterne :(
Faktisk står de alle og ligner kogt spinat nu... Og mange af stænglerne virker bløde og rådne.
Jeg er med på, at det er hård kost, selv for grønkål, med tocifrede frostgrader.
Og det kan også være, at de stærkeste skyder igen til foråret. Men det var jo lige nu, jeg/hønsene har brug for noget saftigt grønt.

Har I andre bedre erfaringer og kender til en sort, der kan anbefales? Eller hvad jeg ellers kan gøre?
Teoretisk set kunne jeg grave planterne op om efteråret, sætte i potter og ind i drivhuset. Det er bare ikke lige praktisk muligt med ca 40 meter række - og jeg tror også, de alligevel ville være udsatte i en potte ved de frostgrader, selv i drivhus.

Gode råd søges... 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Grønkål
« Svar #1 Dato: 28 December , 2022, 08:51 »
jamen jeg har da lært at grønkål netop skal have frost. Men det er måske kun her nede i Sønderjylland hvor vi bliver stopfodret med grønlangkål her til nytår. Jeg har også plantet grønkål til mine høns, og da hiver jeg bare en  stok op en gang imellem også frossen og smider ind til dem. De elsker det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Grønkål
« Svar #2 Dato: 29 December , 2022, 07:57 »
Jo, jeg kender også til den om, at grønkål og rosenkål (og slåen til snaps) skal have en let frost for at mildne smagen.
Men her taler jeg mere om at få planterne til at overleve hård frost, dvs -10 og koldere.
Når det så igen bliver tøvejr, bliver bladene slatne, og der kommer en stank af rådden kål over hele køkkenhaven. Og så vil jeg naturligvis ikke bruge det til høns...
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Grønkål
« Svar #3 Dato: 29 December , 2022, 08:19 »
ok, jeg synes da bare også kong frost har været efter os hernede og mine planter står fint, det er så ikke nogen der skal overvintre til næste år. De bliver brugt løbende og så bliver der plantet nye til forår/sommer og dækket godt til for ellers er der andre der også vil smage på herlighederne. Jeg tænker på kålsommerfuglelarverne.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Grønkål
« Svar #4 Dato: 29 December , 2022, 23:12 »
Jeg høstede alle grøntkål for uger siden og har dem stående på gårdspladsen - så kom frosten og nogle af dem er som I skriver ødelagt. Jeg ville have kørt dem i orangeriet, men det nåede jeg ikke. De stod så bare og stod. Og hønsene har spist de fleste.
Jeg kender ikke til sorter der tåler 2cifret frostgrader. Men kontakt evt Solsikken, de kan nok hjælpe.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Grønkål
« Svar #5 Dato: 30 December , 2022, 07:38 »
Det kan da også være, at jeg bare skal lade hønsene afgøre, hvad der er værd at spise - og bare smide det ind til dem, men har omvendt heller ikke lyst til en flok dårlige hønsemaver pga halvrådden kål.
Så hellere punge ud til fodergulerødder.
Måske var der et fif til at gøre grønkålen mere frostsikker? En særlig sammensat gødning i efteråret?
Når nu der er forskel på, hvor godt den tåler frosten fra sted til sted? For jeg mener da, at flere af sorterne i mine 'dyrkningsforsøg' har været beskrevet som 'vinterhårdføre'
Men 15-18 minusgrader er selvfølgelig også hård kost, selv for grønkål...
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Grønkål
« Svar #6 Dato: 30 December , 2022, 08:47 »
heldigvis er gulerødder heller ikke så dyre. Vi køber 15 kg af gangen ved land og fritid, og dem spiser vi også selv lystigt af. Så skynder vi os at rive det hele på en gang og så i poser i passende størrelser, og vupti i fryseren. Hvis ikke vi river dem rådner de ret hurtigt. Godt nytår til alle
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Grønkål
« Svar #7 Dato: 30 December , 2022, 09:48 »
Mine høns gider ikke spise gulerødder. Hjælper det at rive dem?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Grønkål
« Svar #8 Dato: 30 December , 2022, 21:32 »
jeg river altid gulerødderne til dem, nej nu skal jeg være ærlig. Det er min mand der gør det, men så farer de også hovedlæns i det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Grønkål
« Svar #9 Dato: 02 Januar , 2023, 07:54 »
Jeg går efter sækken med de største gulerødder, og de får dem hele, lagt på gulvet i hønsehuset. Når først een er begyndt at hakke i dem, følger de andre trop. Kun, hvis det er en rest salat fra middagsbordet, får de dem revne.
Tænker, de har godt af aktiveringen med at hakke selv, ikke mindst her i de mørke måneder med flere timer inde i hønsehuset.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Grønkål
« Svar #10 Dato: 02 Januar , 2023, 08:34 »
ok  måske jeg også skulle prøve det og se om de vil have dem hele.Jeg går også efter de største gulerødder men det er fordi dovenskaben har vundet her i huset.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner