Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdom i hønsegården...?  (Læst 7988 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lodagergaard

  • Bruger
  • Indlæg: 2
  • Høns, moskus, perlehøns
Sygdom i hønsegården...?
« Dato: 11 Februar , 2021, 12:48 »
Jeg har allerede talt med dyrlægerne i vores nærområde, men ingen kan svare mig på spørgsmålet.

Vi har et ganske almindeligt lille hønsehold (vi har to, men spørgsmålet er kun relevant for den ene gruppe) på 10 høns. De er lige begyndt at lægge æg, så det er unge høns. Det er Isa Brown.

For ca. 1 ½ måned siden begyndte symptomerne på én høne. Den går dårligt/går slet ikke/falder/basker med vingerne for at finde balance/ligger bare. Jeg isolerede hønen med mad og vand og tog på arbejde.

Jeg googlede selvfølgelig senere på dagen og var faktisk ikke i tvivl om, at det var hønselammelse.? Da jeg var sent hjemme denne aften, gjorde jeg ikke mere ved hønen. Jeg havde forstået, at der kun var én vej – aflivning.

Næste morgen – var hønen frisk.?! Uden behandling…

Et par dage efter – ny høne – samme symptomer. Næste dag – hønen er frisk.

Et par dage efter – samme scenarie og det har nu stået på ca. 1½ måned.

Til morgen – en høne med symptomer. Dog ved jeg, at denne var dårlig for 14 dage siden (den er lysere end de andre, så jeg kan kende den), så i dette tilfælde er det vendt tilbage. Mit bedste bud, er at den er frisk i eftermiddag/morgen tidlig.?

Har I noget bud på hvad de fejler.?


Fakta:

Hønsene er for tiden kun inde i en lille stald.

De fodres med valset havre, knust majs, skaller, forskellige blandede frøblandinger og køkkenaffald (grønt og brød).

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2021, 10:34 »
Mig bekendt, så bliver hybrider (industrihøns) vaccineret mod marecks (hønselammelse) så det må nok udelukkes også fordi at der ikke er nogen helbredelse for det og hønsene er blevet friske igen.

Noget helt andet er at der i jeres foder ikke er meget protein og det skal høns, som avlet til at yde mange æg have, dels så de kan yde æg og ikke mindst, så de ikke prøver at få protein på en anden måde, såsom fjerpilning og i allerværste tilfælde tyer til kannibalisme især når de er spærret inde også.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2021, 10:02 »
Hvad vil du anbefale som protein kilde?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2021, 08:02 »
Det nemmeste er æglægningspiller (tilskudsfoder).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2021, 09:40 »
Og hvis man ikke kun går efter det nemmeste?

Offline Rie B. S.

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #5 Dato: 18 April , 2021, 00:10 »
Æggeblomme, melorme, hampefrø, ærter, broccoli, grønkål

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2021, 10:21 »
Eller simpelthen gennemstege en pakke hakket kød :)

Når jeg en sjælden gang har æg til overs, der har ligget i over en måned i køleskab, koger jeg dem og giver den ‘tilbage’ til hønsene.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2021, 10:48 »
Jeg har noget kattemad, som mine forkælede katte nægter at spise. Det giver jeg til hønsene, de er ikke så forvænte.

Offline recapinjure

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Sygdom i hønsegården...?
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2023, 08:57 »
På den anden side har høns, der er blevet avlet til at lægge et stort antal æg, brug for protein i deres kost. Dette skyldes, at deres naturlige kilde ikke er rigeligt, og de har også brug for det for at forhindre dem i at forsøge at få protein på andre måder, såsom fjerpil eller, i de værste situationer, kannibalisme - især når de er indespærret.
x trench run