Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 31291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Selvforsyning?
« Dato: 24 Juni , 2011, 12:04 »
Hej.. Er der flere herinde på forum som er begyndt eller er igang med selvforsynings drømmen..
Vi har et dejligt lille landsted kaldet Farmen he he.. Vi ku så godt tænke os at komme lidt mere over i selvforsynings "branchen". Pt: har vi gæs, ænder og høns. Snart et par wallabyer. Men vi tænker og drømmer lidt længere. Ikke i samme omfang som Bonderøven fra DR. Men, hvor det er både dyr og vækster, som spises. Uden det store slid og slæb. Der skal jo være tid til socialliv og job.
Vi tænker på drivhus, kartofler, ja alt muligt.. Men i stille og roligt tempo så man kan nå at nyde det..
Er der nogen der drømmer eller måske lever samme drøm. og hvordan? Byd ind :D
 
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Selvforsyning?
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2011, 12:18 »
Her roder vi også lidt med semi-selvforsyning, vi avler høns, kaniner, et par grise og snart får og kalkuner
køkkenhave er det også blevet til i år, med alt hvad der dertil hører.
 100% selvforsyndene bliver vi jo nok ikke   ;D
men det føles godt at fylde sin fryser med kød der smager super godt, og som har haft et godt liv.
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2011, 12:22 »
Hvis I skal have drivhus, så køb stort! Det er nemt at anskaffe sig frø af forskellige sorter tomater og peber/chili og det er lidt sjovt at forspire selv. Jeg har f.eks nydt mine hjemme-henkogte tomater hele vinteren. Lige pludselig er pasta med tomatsovs blevet en yndlingsret. Jeg dyrker de fleste grøntsager i højbede. Det er nemt, men kræver selvfølgelig en indsats til at starte med. Masser af frugttræer og buske! Vi bliver aldrig selvforsynende, men jeg laver rigtig meget selv. Det er utroligt hvad jeg har i fryseren af frugt og grønt, i glas er der syltet og henkogt både sødt og surt. Manden er begyndt at brygge sine egne øl, og naboen har et frugtpressesæt, så der bliver lavet æblesaft, eddike og cider. Det er lidt sjovere når man kan samarbejde med nogen om det og dele udgifterne på den måde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2011, 12:34 »
Ja, Det er der vi gerne vil hen. Sylte og brygge. Vi har lige plantet 10 æbletræer der er dog ikke så mange æbletræer på i år. Meeen det skal jo nok komme de næste par år. Ku være så hyggeligt at lave lidt cider. For et par år siden, kørte en ven og jeg ca. 200 kg æbler på mosteri. Nam nam.. det var lækkert.
Tror jeg vil tage en masse hyldeplanter og stikke i jorden, de er jo så taknemlige og så er det jo dejligt med både saft og suppe. 
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2011, 12:35 »
jeg har køkkenhave med rødbeder,kartofler,bønner,ærter, jordskokker o.s.v samt min frugt have 2 æblertræer, 1 pære, 2 blommer, 3 solbærbuske ,1 brombær,2 ribs, 2 stikkesbær,12 hindbærplanter og 2 højbede med jordbær. og så har jeg lige plantet 3 hasselnødde buske i haven men der går 5-6 år før de giver noget!
alt med et formål :-) jeg både sylter og laver meget fra bunden af..saftevand, mamelade....hyldeblomster plukker jeg i skoven, hyldebær til supper og saft i skoven
jeg skræller gerne æbler og fryser dem ned så har jeg æbler til grød og kage hele vinteren også :-)

i drivhuser har jeg 20 tomatplanter, 4 agurker, 6 peberfrugt planter og en vandmelon..
tomatplanter og peberfrugt planter laver jeg selv hvert år og får altid lavet for mange ;-)

tomaterne bruger jeg gerne friske men også til ketchup, vanilie syltede grønne tomater og ellers fryser jeg dem ned til samkogteretter :- agurker bruger vi friske og til agurksalat....  

skal lige siges at jeg har alt med måde da jeg hader luge :-)

vi har høns for æggenes skyld men også fordi de gerne skal give lidt kød, vi har kaniner som vi også slagter af  :)
skin som vi garver tja... lidt bonderøv er man vel altid :-)

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2011, 12:36 »
Åh ja, vi er nok en del...  :)

Jeg har et par får - de holder græsset nede i en fold - og får ca. 3 lam til os hvert år. Ret nemt og meget hyggeligt, men man skal selvfølgelig sætte sig ind i deres behov.

Vi har plantet en masse frugttræer, ialt ca. 25 træer med 6 æblesorter, 2 blommesorter, 2 pæresorter, søde og sure kirsebær, hyld og nødder.

Bærbuske: Hindbær, solbær, ribs, blåbær, stikkelsbær. Jordbær køber jeg hos venner der delvist lever af jordbæravl.

Der dyrkes agurker, tomater i drivhus og krydderurter i krukker og i haven.

Når jeg orker det, dyrkes mest de grove grøntsager i køkkenhaven - kartofler, løg, porrer, rødbeder, squash m.v. Men i år ligger køkkenhaven brak, mest pga at høns og kyllinger tager en del tid.

God fornøjelse!
Mvh Marianne

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Selvforsyning?
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2011, 12:42 »
Sidder lige her og smiler....hyldebærsaft...det bedste som findes.
Vi har i haven, og, skal da ha rigtig mange, når vi kommer på landet.
Foruden, frugttræer i forskellige former...jo, jo, drømmene er der.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2011, 12:43 »
ov ja jeg har også 3 brøndringe med krydderurter... jeg tørre timian hvert år og det er rigtig godt :-)
ellers har jeg purløg (til kartoffelsalat) basilikum og origano citron melisse og mynte ....
og har lige fået rabarber i haven også...

jeg lære rigtig meget for hvert år og afprøver hele tiden noget nyt :-)

mine planter jeg jeg fået af venner og naboer som lige laver en aflægger :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2011, 12:47 »
Sidder lige her og smiler....hyldebærsaft...det bedste som findes.
Vi har i haven, og, skal da ha rigtig mange, når vi kommer på landet.
Foruden, frugttræer i forskellige former...jo, jo, drømmene er der.

hyldebær saft har jo en fantastisk virkning på forkøelse...
her hjemme drikker mine børn med glæde hyldeblomst saft og spiser hyldebærsuppe (jeg synes børnene skal lære at alt ikke kommer fra butikken, og det er en rigtig hyggelig tur i skoven efter hyldeblomster)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Selvforsyning?
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2011, 12:49 »
det lyder som , starten på et dejligt , men også til tider hårdt liv. I der er ved at bygge op  /o med alt det fjerkræs gødning skal i da helt sikkert også have egen produktion af grønt , og plant frugt træer i hønse og andegårde , men ikke hos gæs de æder med største fornøjelse skud frugt og bark på unge frugttræer,

jeg er et par år foran jer  :D her er nemlig lagt køkken have , jeg har jordbær,loganbær(boysenbær), 2 slags hindbær, brumbær ,blåbær , josta (krydsning af stikkels og solbær ) stikkelsbær ribs og rabarber.

af frugttræer er der 7 æblesorter 5 pærersorter 3 kirsebærsorter og 4 blomme sorter. så har vi i år forsøgt 2 slags valnødder og hasselnødder.

i køkkenhaven er der allemuliige rodfrugter hvor jeg varmt kan anbefale jordskokker de kommer igen år efter år (hvis man ikke graver hele planten op  ;D) den smager jo godt og fjerbollerne er også vilde med dem jeg har også sat et bed grønkål ikke fordi vi er vilde med dem, men det er god vinter suplement til fjerkræet , og dem kan man sagtens lade stå på stokken hele vinteren så er det bare med at plukke hvad der skal bruges dag for dag  /o

i drivhuset er der kronisk pladsmangel  ;D der står 8 tomater (forskellige) 2 agurker , 5 forskellige chili , 5 forskellige peberfrugter , melon , og aubergine, fransk esdtagon og basilikum. Og udenfor er der krukker med allemulige krydderurter.

hvad er det nu en wallerby er ? det lyder ihvertfald hyggeligt  *h

jeg glæder mig til at høre hvordan projektet kommer til at gå.
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2011, 12:53 »
Wallabyer er en slags mini kænguru. De er så søde. De kan blive helt tamme. og så kan de gå ude hele året . Bare de har læ og tørvejr.  :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #11 Dato: 24 Juni , 2011, 12:56 »
Fandt lige det her forum www.selvforsyningsforum.dk
Syntes det ser spændene ud.  /o
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Susanne

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #12 Dato: 24 Juni , 2011, 12:59 »
Dejlige planer  /o

Jeg er en af dem, der overhovedet ikke har enrgi og overskud til andet end job, familie-venneliv, høns og så en lillebitte smule selvfosyning.

Drivhus og en lille køkkenhave. Og i år får jeg sørme ikke lavet den der hyldeblomstsaft, jordbærrene er modne i næste uge, hvor jeg er på koloni med mit arbejde og jeg ved næsten på forhånd, at spinaten går i stok inden den blir spist.

Og så videre  ;D

Kyllinger køber vi hos købmanden - de er af tvivlsom oprindelse trods idealer om det modsatte. Der havner dog enkelte af egen avl  i fryseren ind imellem.

Men drømmen er der, og dette indlæg kun for at indrømme, hvor svært det kan være at leve op til - og også for at sige: Respekt til jer, det lykkes for  /o


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #13 Dato: 24 Juni , 2011, 13:00 »
Går også ud fra at du kender www.havenyt.dk og foreningen Praktisk Økologi?

Mvh Marianne

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Selvforsyning?
« Svar #14 Dato: 24 Juni , 2011, 13:02 »
smager de godt ???
nej pjat , det lyder hyggeligt med sådan nogle , det tror jeg aldrig ville gå her med 3 terrier, som syntes alt der hopper (kaniner og harer) skal jages
 skal man have special tilladelse til at have dem i DK ?

jeg kan se du også bor på sydsjælland så hvis jeg kan hjælpe dig med nogle stiklinger , siger du bare til.
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)