Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mobbet, syg eller hvad er der galt?  (Læst 3539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Mobbet, syg eller hvad er der galt?
« Dato: 14 Januar , 2010, 21:25 »
Min ene sussexhøne har det ikke godt. Hun bliver mobbet af de frække araucanhanekyllinger. Hun ser ud som om hun er i fældning, har næsten ingen sorte halefjer tilbage og er meget "nusset" at se på. Hendes kam er meget bleg og farveløs.

I går var de alle på havetur, og da de skulle ind var hun væk. Hun havde gemt sig under genboens hæk og havde ikke tænkt sig at komme frivilligt. Hun fik lov at sove ude i hønsegården (under halvtag, i læ osv) og i dag har hun så været i "hønsefræseren" ved siden af hønsegården.
De små labaner kommer jeg forhåbentlig af med i weekenden (kender du nogle der mangler araucanahaner? ;D), men jeg har faktisk også været i tvivl om hun evt har blodorm, så nu har hele banden haft saltsyre i vandet siden i søndags. Hun har dog ikke rettet sig spor.

Kan det være det rene mobberi, fælder hun "bare" eller hvad kan der være galt.
 <+
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mobbet, syg eller hvad er der galt?
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2010, 21:35 »
Det er da ret sansynligt at hun fælder, de kan nemt blive kedelige at se på, og nogle høns bliver rigtig dårlige under fældning, jeg ville kredse lidt for hende med ekstra guf og dejlige lun redeplds, uden træk og kulde, så skal hun nok komme sig, hvis det er fældning der er problemet.
God bedring med hende
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Mobbet, syg eller hvad er der galt?
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2010, 09:26 »
Når de fælder kan de i slemme tilfælde endog dø af det ! Kunne tyde på hun er hårdt ramt , så det er vigtigt - som ina skriver : giv hende kræs og hønseguf , og glem endelig ikke det animalske islæt i maden fex dåse kattemad , frikadellen der blev til overs eller lignende ...   Så skal hun nok komme sig ...

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Mobbet, syg eller hvad er der galt?
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2010, 10:01 »
Den blege kam osv. kunne også tyde på blodmider. De burde bare dø, når det er så koldt, synes jeg. De er småbitte og røde - kig under vingerne og på hendes soveplads.

Hun burde jo ikke fælde på denne årstid - men det udelukker det jo ikke. Og så kan de små jo også være bæster.. måske endog en kombi?!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Mobbet, syg eller hvad er der galt?
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2010, 10:07 »
Jeg ville nok også give hende et pust utøjsmiddel. Har tidligere set at det er de svage (fældende) der er bæsternes (miderne)yndlingsspise :o. Hvis hun har blodmangel er hun ilde stedt i denne kulde.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Mobbet, syg eller hvad er der galt?
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2010, 14:27 »
Tak for alle indput. Jeg må ud og kigge hende efter i sømmene. Hun virker efterhånden fælt tilfreds med at ligge i sin egen redekasse og så bare kigge ud på de andre. Har faktisk overvejet om hun er skruk! Men hun har ingen æg at ligge på og hun er ikke "fjern i blikket".
Jeg kigger efter utøj!
... og printer lige "hønseguf-opskriften" ;-)
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )