Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg Wyandotter + plads + andre racer  (Læst 5809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AllanJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • Dv. Wyandotter 1,6
Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Dato: 21 Februar , 2016, 11:40 »
Hej derude,
Jeg har et hønsehus der er ca. 2 1/2 m2 (1,5 m siddepind) med tilhørende løbegård på ca. 8 - 9 m2 (4 m lang x 2,2 m).

Idag har jeg en Dv. Wyandot hane samt 5 Dv. Wyandot høns i huset.
Flg. spørgsmål:
a) Er der plads til et par gode æglæggere, udover mine nuværende på ovennævnte plads ?
b) Hvis der er plads, hvilken race af gode æglæggere går bedst sammen med Dv. Wyandotter ? (Dv. Wyandotterne er rigtig flotte, men at kalde gode æglæggere er en tilsnigelse. - lægger pt omkring 1 æg/uge, og sådan har det været længe).
Førhen gik Dv. Wyandotterne sammen med 1 rød Amerikaner samt 2 lyse Sussex høns, og Wyandotterne blev i den grad hakket ned af disse.

Tak for venlige svar, og god søndag derude  :)

Allan

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2016, 13:26 »
Jeg ville ikke putte flere høns i det lille hus. Mener tommelfingerreglen for dværghøns siger 3 høns pt m2 hus, men i sådan et lille hus er det meget svært at sammenføre nye høns.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2016, 15:09 »
Så vil jeg råde dig til måske at få fra en anden stamme/sted eller farvevarietet af Dværg Wyandotter for de er normalt nogle af de aller mest produktive høns på niveau med de fleste æglægningsracer.

Måske kigge på forholdene går de et sted der er meget skyggefuldt hvor der ikke kommer meget naturligt lys til. Er der afskærmet for vinden ellers hvis den er lidt slem bliver dyrene gerne indendørs i mørket frem for ude i lyset som er med til at styrke æglægningen.
Hvilket foder de får samt hvad der er med til at holde dem aktive. Vi har haft godt held med halmgård som de skraber meget i plus masser af liv af orme og andet småkryb som de kan spise og efterhånden som det bliver til muld kan man lægge et nyt lag halm oven på eller bruge mulden rundt omkring på grunden hvilket ens planter vil være super glade for.
Man kan også lave en plantekasse med net over inden hos dem i gården. Hvilket vil gøre de kan nippe af grønt græs eller krydderurter efterhånden som det vokser igennem tråden, men sammentidigt sikre det så hønsene ikke skraber det ned.

Vores Dværg Wyandotter Guld sortbåndede(Agerhønefarvede) er 2-5 år gamle efterhånden med flest i de ældre årgange har holdt pause i vinters forståeligt nok plus de har gået lidt mørkt så det har været acceptabelt med kun et æg om ugen, men disse ældre høns er gået godt igang nu med 2-3 æg om dagen på 6 høner.
Ellers tillader pladsen vidst kun et par dværge mere måske anden race som er gode æglæggere du vil have mere held med som Dværg Sussex, Dværg Welsumere, Dværg Barneveldere, Dværg R.I.R. eller anden mellemsvær dværg.

Hvis du prøver med et par store høner af anden race er det måske bedre at få dem rimelig unge så er de nemmere at sætte på plads og blive en del af flokken af Dværg Wyandotter. Dog ikke det nemmeste på denne tid af året, men bliver det lidt senere hen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline AllanJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • Dv. Wyandotter 1,6
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2016, 10:01 »
Hej Raziel og Frank,

- og mange tak for svar.

Frank, det er helt kanon med dit fyldige indlæg. Synes godt jeg kan huske at Dv. Wyandotter skulle være blandt de rigtig gode æglæggere, derfor undrede jeg mig også, men kan forstå på dig at niveauet er så nogenlunde det samme nu, da jeg lørdag og søndag sammenlagt har hentet 5 æg.

Mht de fysiske forhold og foder, så er set-uppet efter min bedste overbevisning helt fint. De har et rigtig godt hus, hvor der er læ for vinden, og huset ligger iøvrigt også i læ. De har skaller, frostfrit vand, sand til næbbene samt et rent hus (bruger staldren under det savsmuld de har under pinden). Foderet er fra den lokale foderstof forretning, men det er begrænset hvad de spiser af det, da de får resterne fra vores gode frokostordning på arbejde (alt muligt grønt samt lidt kød - dog ikke fjerkrækød...), omend jeg synes jeg kan se de har spist lidt mere af det købte hønsefoder igår da jeg fyldte op.

Udendørs har de en 8 - 9 m2 løbegård, hvor jeg har spredt en del barkflis og savsmuld for at fusserne forblev tørre, og de ikke render rundt i mudder, grundet al den regn vi har fået de sidste måneder.
Indendørs satte jeg iøvrigt lys op til at give dem et times dagslys mere i hver ende af dagen, da jeg har læst mig til at de ikke trives hvis der kun er en 6 timers lys i løbet af en dag.

Har du kommentarer til ovennævnte forhold, hører jeg meget gerne  :)

Rigtig god dag

Bedste hilsner
Allan

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2016, 15:27 »
Hej Allan

Lyder til de har det rigtig godt hos dig og umeldbart skulle der ikke være noget i vejen for at de ikke skulle lægge flere æg.
Dog hvis du bruger fuldfoder og den ekstramad de har adgang til hovedsageligt er grøntfoder eller andet med lavere proteinindhold bliver det lige samlet set lidt nok protein ialt til også at kunne producere æg.
Så hvis det ikke bliver bedre skal du måske overveje at tilsætte eller skifte til tilskudsfoder så den samlede kostplan også giver overskud til æg.

Kylling tager de ikke skade af og kan sagtens spise det med stort velbehag uden de bliver kanibaler der flår hinanden bagefter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline AllanJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • Dv. Wyandotter 1,6
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2016, 20:01 »
Hej Frank,

Igen tak for svar.

Betyder det, omkring foderet, at det er bedre at de får fuldfoder end grønt og kød mm fra frokostordningen ? Jeg troede det var omvendt.

Mange hilsner
Allan

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2016, 08:47 »
Hej Allan.
Både ja og nej. Jeg tror hønsene synes det er fantastisk med rester, og det er i mine øjne bedre end at smide mad ud.
Det du kan gøre er at skifte dit fuldfoder ud med tilskudsfoder, der bl.a. har et højere proteinindhold. Jeg fodrer med ca. 50% tilskudsfoder, og 50% madrester/korn.
Så hav evt. en sæk hønsekorn til at stå, til de dage der ikke er nok madrester.
Ordet "fuldfoder" betyder jo netop at det dækker alle hønens behov for næring.
Jeg vil mene du har gang i noget af det rigtige med madrester, bare brug tilskudsfoder i stedet for. Hos Davidsen hvor jeg køber tilskudsfoder, er prisen det samme som på fuldfoder, dvs. 69 kr/15 kg. Prisen for 15 kg. hønsekorn er 49 kr. Så allerede der kan du jo se at man kan spare lidt ved at bruge en blanding af korn og tilskudsfoder (der i øvrigt også går under navne som fuld-a-pep eller pep-kraft)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline AllanJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • Dv. Wyandotter 1,6
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2016, 10:13 »
Hej Rene,

Tak for det - det er dæleme en fornøjelse med de gode råd, og det vil jeg følge  /o

Venlige hilsner herfra
Allan

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2016, 17:40 »
Rene kom med svaret og håber da hønsene kommer igang igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline AllanJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • Dv. Wyandotter 1,6
Sv: Dværg Wyandotter + plads + andre racer
« Svar #9 Dato: 23 Februar , 2016, 21:01 »
Hej Frank - tak herfra  /o