Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det nu det betyder .............  (Læst 6902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Hvad er det nu det betyder .............
« Dato: 30 Oktober , 2010, 16:16 »
Vi har jo 2 hankatte - æææh den ene mere han end den anden  :D

Den ene er nogle år (3 sådan ca ) og den anden en "killing" ude fra Mortends , af i år. Problemet er som følger : een af de 2 dækker ikke sin afføring til mere - ja skriver mere - for det har ikke været et problem før nu.

Hvad er det det betyder ? Har nok fået en forklaring før - men den er røgen igennem hukommelsens store si.

Kan vi gøre noget - eller er det til de evige musejagtmarker - når vi finder ud af hvem der er synderen ?

tak for hjælpen    hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2010, 16:50 »
Tag nuendelig ikke fejl af den ene og den anden.
Har du undersøgt poterne for knækkede negle eller beskadigede tæer ?
De bruger jo ligesom os ofte den samme pote til toilettet, og hvis den er beskadiget eller plaget af gigt, så er det måske så svært at den lader være, det er bare et gæt.
Og et sidste spørgsmål, hvad gør det at katten ikke dækker sin lort til , udover det stinker ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2010, 19:09 »
Det dels være som Ina skriver, men det kan også være et spørgsmål om dominans. Ved ikke at dække sin afføring sender katten et klart signal til artsfæller om at her bestemmer den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #3 Dato: 02 November , 2010, 20:48 »
Det er sandsynligvis et spørgsmål om dominans, som Marianne nævner.
Er det intakte hankatte eller er de kastreret? Ellers vil dette hjælpe på dominansproblemer.
 Det kan også skyldes frustration over fremmede katte der færdes rundt om huset. Du kan forsøge med Feliway til at sætte i stikkontakten læs her http://www.feliway.dk/PDFdokumenter/Feliwaybrochure.pdf
Min kat begyndte pludselig at hvæsse kløer i tapetet omkring vinduerne, han stod på bagben i vindueskarmen og rev og flåede, så det efterhånden ligende en rockerborg i vores stue. Katte afsætter duftmærker/feromoner, når de hvæsser kløer og jeg fandt ud af, at der var begyndt at rende en del vildkatte på vores gårdsplads. Jeg satte en Feliway i stikkontakten og adfærden ophørte næsten med det samme. Jeg lod den sidde i ca. 1 mdr. og han holdt helt op med at flå i tapetet :)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #4 Dato: 03 November , 2010, 08:31 »
Ligesom Lotte vil jeg også tro, at der er problemer enten med andre katte eller med forholdet mellem de to.
Når en kat lader sin afføring ligge utildækket er det for at markere sit territorium meget tydeligt - det kan jo så enten være fordi, man ikke vil ha' andre - overhovedet - på sit område, (katte er faktisk fra naturens side solitære dyr, og selvom mange af dem gerne vil ha' en makker, så er det ikke dem allle, der trives med det.) eller fordi der er kommet en ny kat i området.

Jeg ville også prøve en feliway-dims eller evt. zylkene, hvis det er et stort problem. Begge dele virker let beroligende og vil kunne hjælpe, hvis katten faktisk er utryg eller stresset over situationen.

Og så må jo sige som Ina - hvorfor er det et problem? Den gør det vel i haven/udendørs - og ikke inde i stuen? :D

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #5 Dato: 03 November , 2010, 09:27 »
Det dels være som Ina skriver, men det kan også være et spørgsmål om dominans. Ved ikke at dække sin afføring sender katten et klart signal til artsfæller om at her bestemmer den.

Vil det sige at jeg som den dominante i huset skal lade være med at skylde ned når jeg har været på toilettet for at vise min plads?? *g *g
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #6 Dato: 03 November , 2010, 09:29 »
Er der da nogen, der er i tvivl hjemme hos dig ;D. Det skulle da ikke være nødvendigt *f *e <:
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #7 Dato: 03 November , 2010, 09:33 »
Hehe, nej jeg vil faktisk helst slippe for at vise det på den måden  ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #8 Dato: 03 November , 2010, 09:34 »
For at komme tilbage til emnet, så har vi haft problemer med vores ene kastrerede hankat som "strinter igen" indendøre når naboens hankat markerer på vores terrassedør. Vores Jokke er en stille og rolig fyr og han kommer med lange forklaringer når vi tager ham på fersk gerning. Heldigvis er det kun i de perioder hunkattene udendørs er i løbetid. Vores egne fire katte er alle neutraliseret for mange år siden. Men så vidt vi tolker ham er det et spørgsmål om familiens ære - og ikke for at genere os ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #9 Dato: 03 November , 2010, 12:34 »
Jeg elsker din måde at skrive om kattene, man kan godt høre, hvem der også har siamesere *p
Har du nogensinde læst den bog af Doreen Tovey, der hedder Katte i Huset. Den er en bog, man simpelthen skal læse som siameserejer. Den er temmelig gammel, men mht. siameseres adfærd er den up-to-date.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #10 Dato: 03 November , 2010, 13:36 »
Nu er jeg kommet problemet nærmere - vi har fået en " blind passager " på gården : en sort kat med hvide poter ! Uha uha uha den kan de ikke lide , men jage den på porten kan de heller ikke finde ud af .....
Så det passer jo fint med jeres erfaringer.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #11 Dato: 03 November , 2010, 13:51 »
"Katte i huset" var nærmest min børnebibel. Jeg fik den da jeg som 12-årig købte min første siameser. Den er faktisk god at læse INDEN man køber siameser - så er man forberedt ::).
Meeeen Jokke er ikke siameser. For otte år siden fandt vores Broholmer-han på 68 kilo tre kattekillinger under en palle med gedefoder, der stod i vores garage. Han nussede med dem flere gange dagligt og de blev helt tydeligt præget på STOR HUND. Så da deres mor ikke ville have mere med dem at gøre, var de selvmorderisk hundeglade i et område med mange kattejagende jagthunde :o. Efter rådslagning i familien (indendørskatte eller aflivning) så blev døren åbnet og killingerne tumlede ind sammen med deres hundeven. De er så forskellige som katte kan blive: Emil helt sin egen, i sort og hvidt, tjekket men dog med "hul på sokkerne". Kan kun lide min mand (og altså hunden). Jeg er god nok til at fodre.... Jokke, der er en mild, kæmpestor tabby med hvidt. Dyrlægens yndling fordi han spindende finder sig i alt. Kan se så uskyldigt naiv ud at han aldrig bliver skældt alvorligt ud. Har et projekt kørende med at lære hunde i alle størrrelser at gå igennem kattelemmene. Dér var hans elskede Broholmer en stor skuffelse - det kunne den ikke finde ud af ::)!  Amanda, flerfarvet fladnæset, kortbenet hunkat. De røde pletter i pelsen har længere hår end resten , hvilket giver hende et look af pels-patchwork. Store runde grønne øjne. Nok områdets grimmeste kat. MEN KVIK SOM BARE SØREN: hendes hobby er at åbne døre. Nye gæster undrer sig over at vores håndtag vender opad. Det var min mands forsøg på at forhindre hende i at lukke alle døre op - også til steder hvor hun intet har at gøre. Forgæves. Det tog hende to dage at finde en metode hvor hun hægter sig fast på håndtaget med én pote, drejer det med den anden - og så sætter fra med bagbenene. Hun har også luret den med nøgler... men det er kun det arvede dækketøjsskab hun kan låse op. Ikke at hun skal noget derinde - udover af og til en lur i den musselmalede kartoffelskål. Næh, bare for at vise at hun kan *f.
Husets eneste siameser p.t. er en tiårig "flaskekilling" som ikke tror på at hun er en kat. Hun kan ikke kommunikere med de andre katte og foretrækker at bo i vores soveværelse med enkelte afstikkere til resten af huset for at sætte sig i respekt hos hunden - og undgå de andre katte. Så det er lidt sløjt med siamesere lige nu - men det kommer igen. Men de nuværende er jo også sjove *p
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #12 Dato: 03 November , 2010, 14:32 »
Det lyder da som nogle skønne katte! Selv om siameseren er noget asocial... Mine sorte hankatte er født i mit klædeskab, og er så tamme at man skulle tro det er løgn. De tror vist at de stadigvæk er babykatte der skal ligge i arm og nusses på maven hele dagen. Og du kan ikke sætte/lægge dig i sofaen uden at få kattevarmepude på dig inden der er gået et halvt minut.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #13 Dato: 03 November , 2010, 16:01 »
Jeg tror, du har opdraget dem siamesisk  /o
Jeg elsker også "Katte i huset", den bliver hevet ned fra hylden og genopfrisket af og til, når jeg trænger til et godt grin, og når jeg skal bekræftes at jeg ikke er "alene" med mine "trængsler" *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvad er det nu det betyder .............
« Svar #14 Dato: 04 November , 2010, 14:55 »
Nu er jeg kommet problemet nærmere - vi har fået en " blind passager " på gården : en sort kat med hvide poter ! Uha uha uha den kan de ikke lide , men jage den på porten kan de heller ikke finde ud af .....
Så det passer jo fint med jeres erfaringer.

hanegalgak

Vi har ikke disse problemer, og det til trods for, at vi har 3 fertile hankatte. Men de kender hinanden, ikke at de kan lide hinanden, for det kan de ikke. Fremmede hankatte forsvinder og kommer ikke igen, når de har mødt vores ældre hunkastrat, hun skal nok sørge for at lammedaske dem, så de forsvinder.

Men det jeg hører i katteverdenen er også oftest at Feliway i mange tilfælde klarer problemerne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.