Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kryb i hønsegården?  (Læst 1888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rascon

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Kryb i hønsegården?
« Dato: 26 Oktober , 2022, 09:02 »
Vi har haft høns i 10 år. Af og til er hønsene ramt af nogle små kryb, der hopper på os mennesker når vi skal lukke dem ind om aftenen. De er meget små og man kan knapt se dem med det blotte øje, men de klør som ind i helvede i håret. Når jeg brænder det indvendige af hønsehuset med en ukrudtsbrænder reducerer det problemet og ellers tager jeg en kasket på.
Hvad er jeg oppe imod? Og hvad kan jeg gøre udover støvbade, kasket og ukrudtsbrænder?
Med venlig hilsen Rasmus

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kryb i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2022, 15:50 »
Selv om det er ved at være sent på sæsonen, så lyder det desværre til, at det er blodmider, som har invaderet hønsehuset.
Blodmider er nogle små bitte sataner. De gemmer sig i revner og sprækker i huset om dagen og går på hønsene om natten og suger blod. De formerer sig hurtigt og kan være meget svære at komme af med.

Det kløen som ind i helvede, du oplever, når du har været ude i huset, er det de stakkels høns skal leve med hele tiden, når blodmiderne hærger + hønsene svækkes af blodmangel.

Det er en rigtig god ide at give huset en tur med ukrudtsbrænderen og huske at lade flammen komme alle steder i huset. Når huset er 'brændt af' skal du kalke indvendigt. Kalkning er faktisk det eneste, som kan fjerne et blodmide-angreb helt.

Der er kommet et medicinsk middel på markedet, som 100% kan gøre hønsene midefrie og med en samtidig indsats med ukrudtsbrænder og efterfølgende kalkning, vil jeg garantere, at jeres høns kan gå vinteren i møde uden at blive plaget og blodsuget af blodmider - og du kan lade kasketten blive på hattehylden.

Produktet hedder Exzolt. Det er receptpligtigt og skal derfor udskrives af dyrlægen

Jeg vil tro, at omkring 99% af alle hønsehuse på et eller andet tidspunkt har haft 'besøg' af disse små satans blodsugere - mange steder er det et gentagende problem hvert år.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rascon

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kryb i hønsegården?
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2022, 19:43 »
Takker for svar. Krigen går straks i gang, nu når vi kender fjenden :)