Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rabarbertærte  (Læst 4866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Rabarbertærte
« Dato: 26 Maj , 2011, 20:15 »
Mørdejsbund:

250 g hvedemel
100 g. flormelis
100 g. smør (gerne usaltet)
1 æg

Hæld melet ud på bagebordet. Kom smørret i og hak smør og mel sammen til en smågrynet masse. Kom sukker og æg i og arbejd dejen sammen. Stil den koldt til den er stiv.

Form dejen, evt. ved at lægge den i bunden af en tærteform (anbefaler nonstick). Bages i ovnen v. 260 grader i 8-10 min. Lad køle.

Ovenstående kan udelades, hvis du lige skal lave en vupti-hurtig en.

Tag en god håndfuld rabarberstilke - vel 4-600 gram, skyllet og snit dem i stykker på et par cm. Giv dem et hurtigt opkog. Lad dem dryppe af i en sigte.

Smuldredej:

225 g. mel
175 g smør
175 g. farin (evt. bare sukker, men prøv med farin)

Smørret smuldres med fingrene i mel og sukker indtil det hele er jævnt blandet, men ikke klumper sammen til 1 masse. Hvis du tager en håndfuld og krammer det, må det gerne hænge sammen i klumper, men ikke klistre)

Læg rabarber i tærtefadet (som evt. i forvejen indeholder tærtebunden - så skal rabarberen bare ovenpå), fordel smuldredejen med rund hånd over rabarberne, bages i ovnen på 200 grader indtil den er gylden på toppen og ser færdig ud - ca. 20 min.)

bon appetit
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Rabarbertærte
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 21:16 »
Som om jeg ikke var lækkersulten nok i forvejen! - Og hvorfor har jeg ikke fået plantet de pokkers rabarber endnu!

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Rabarbertærte
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2011, 18:02 »
Tak Julie :D

Jesper- en skam du bor så langt væk du kunne ha fået en aflægger af mig. Jeg har selv fået dem som aflægger fra mine forældre, sorten kendes ikke men den vokser som død og helvede ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

karina dj

  • Gæst
Sv: Rabarbertærte
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2011, 19:48 »
Der er osse en fra mig, som jeg lige præcis gumler på i skrivende stund  ::) den er simpelt hen så nem og lækker...

Rabarbertærte med kokos

3 dl kokosmel
2 dl. sukker
1 dl. mel
1 æg
125 g. smør

Mix det hele til smulderdej, lidt saftig men så put lidt mere mel i  ;)

Læg snittede rabarber i bunden af et fad (ca. 6-8 stænger) og drys lidt sukker over.
Dejen "smuldrer" eller rettere lægger i klumper ovenpå.

Bages 35 min. på 200 grader.

Der skal seføli creme fraiche til  ;)

Et lille tip generelt til rabarbertærter!

Når rabarberne bages i ovnen har de jo tendens til at afgi en del saft, som istedet for at være noget sjask bli'r til lækker "sovs", hvis man lige drysser noget kartoffelmel eller maizenajævner henover rabarberne inden man putter dejen på  /o

 


Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Rabarbertærte
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2011, 19:52 »
i læser bare mine tanker... hmmm så skal jeg i haven igen efter rabarber... får jeg snart weekend ;D
høns, ænder, hunde, katte...

karina dj

  • Gæst
Sv: Rabarbertærte
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2011, 19:56 »
Nåja, og så den lidt mere avancerede  :D

Gratineret rabarber med kardemomme

6-8 rabarber
1 spsk. smør
1½ dl. lys sirup
1 spsk. brun farin
1 dl. mandelflager

Småsteg rabarberne i smøret, tilsæt sirup, farin og mandler... stil det væk

1 dl. tør hvidvin
2 æggeblommer
3 spsk. flormelis
2 knivsp. kardemomme
1 spsk smør

Mix vin, æggeblommer, flormelis og kardemomme i en skål. Pisk til det skummer, og pisk derefter den bløde smør i.

Fordel rabarberne i et fad og læg sovsen på. Gratineres til den får farve og spises med is til!

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Rabarbertærte
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2011, 20:53 »
You bastards! You are all so evil!!!!!

Man kan jo ikke engang købe den slags! - så må bare lukke øjnene, slikke skærmen og tænke på kage... Uhmmm kage :)


@Johanne
Det havde da ellers været fedt :) - Selv om jeg nok egentligt mangler at etablere den egnede vokseplads til dem endnu :P

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Rabarbertærte
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2011, 02:20 »
Bare der er sol og jorden er velgødet med et læs hønsemøg med halm i så er rabarber glade ;) de bekymrer sig ikke om ukrudt osv, ukrudtet bekymrer sig om rabarberne ;) hvis det vel at mærke er en hårdfør sort. Mine plantede jeg sidste år, i år fylder de hele bedet /o HELE bedet. Jeg planter dem også til pynt som de stauder de er
Nu tilbage som Johanne Schiødt