Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana æg  (Læst 27572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana æg
« Svar #60 Dato: 09 Maj , 2009, 12:32 »
Ja det kan jeg godt se, de er en svær størrelse at se kønnet på,  *e
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana æg
« Svar #61 Dato: 09 Maj , 2009, 16:52 »
Jeg har med stor interesse læst denne tråd og vil så spørge om der måske kunne blive et par kyllinger til salg som jeg evt. kunne købe.

Jeg er ikke fjerkræavler, men er meget betaget af denne race, læste om den i Country Living for en del år siden, men vidste ikke den fandtes Danmark.

Dengang tænkte jeg på at henvende mig i UK, men det blev kun til tanken.

Jeg har jo været heldig at få mine Rouen ællinger gennem dette fora, måske kan det igen lade sig gøre?

Jeg synes det er sådan en yndig race og at det er så spændende med de turkisfarvede æg.

Og forresten vil jeg da gerne være medlem af klubben  ;D

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana æg
« Svar #62 Dato: 09 Maj , 2009, 16:55 »
og forresten så har datteren og barnebarnet bestilt Kochinhøns, men jeg ønsker mig altså Araucana ;D

VH Gunni.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana æg
« Svar #63 Dato: 09 Maj , 2009, 17:00 »
Jeg ved desværre ikke om jeg har flere par, men når de bestilte er væk kan jeg jo prøve at se på det hvid det er de sorte du vil have, jeg tror nemlig ikke der er flere vildtfarvet, men det var måske Marianne`s smukke hvide du ønsker  <H
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #64 Dato: 09 Maj , 2009, 17:07 »
Gunni, hvis det er hvid dværg araucana, kan vi måske finde ud af noget. Jeg har som sagt 6 kyllinger, og vil selv beholde 2 hønekyllinger og måske en hane.
Men det er jo ikke sikkert det er dværge, og hvide du vil have.  *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana æg
« Svar #65 Dato: 09 Maj , 2009, 17:11 »
Jeg stiller mig fuldt tilfreds med , hvad der måtte være. Dværghøns er charmerende og især af denne race må de være bedårende IRL.

Hvis der skulle være nogen der har de store ,vil det bestemt også have interesse, mest af hensyn til ægstørrelsen.

For øvrigt så jeg på nettet nogle lavenderfarvede, øj, de var smukke, men opdrætteren var fra New Zealand, så det går nok ikke. ;D

VH Gunni.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Araucana æg
« Svar #66 Dato: 09 Maj , 2009, 18:13 »
Hej Gunni,
Jeg har en vildtfarvet hanekylling på 8 uger, han er sød og tillidsfuld, men har skæve tæer på den ene fod, klarer sig dog fint. Han er ikke dværg, men de bliver jo ikke så vildt store. Hvis det var noget, kan det jo være du finder nogle høns til ham...  :)
Send gerne en PM hvis du er interesseret.
Mvh Marianne

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucana æg
« Svar #67 Dato: 09 Maj , 2009, 21:34 »
Hej Gunni
Der bliver helt sikkert kyllinger til salg om nogen (5) uger, de er sorte eller vildtfarvede, 'store', du er velkommen til at sende en pb.
Lige nu går de med skruk og kan ikke undvære den.
Mvh
Lone
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #68 Dato: 10 Maj , 2009, 12:09 »
Nu er det jo første gang jeg har arucana, og også aruacanakyllinger. Men jeg synes de har en helt anden personlighed end andre høns. Jeg synes de virker meget mere kvikke, f.eks. var der en høne og kylling, der sad oppe på skrukkehuset, og lille Syver ville tydeligt gerne derop, nu er der to dages forskel på ham og den kylling, der sad deroppe, og den er lidt større. Så lille Syver vandrede rundt om skrukkehuset, mens han af og til stoppede op, og kikkede op for at se, om det måske var her, man kunne komme op, ja, sådan en adfærd, ser jeg altså som tegn på intelligens.
Kyllingerne er i det hele taget meget mere selvstændige end mine wyandotter var da de var på samme alder. De er nu 5 uger og flyver og farer, det er også tydeligt at skrukkerne kan mærke at de er store, for to af de tre skrukker har trukket sig helt ud af pasningen, og den tredie, passer dem også ret nødtørftigt, hun er endda også begyndt at lade sig træde, og lægger allerede æg!!
Kyllingerne strutter i den grad af sundhed og selvsikkerhed, i går havde de delt sig i to grupper, to og fire stk som vandrede rundt på egen hånd. Det var der heller ikke noget i vejen med, altså lige bortset fra at jeg jo også har to katte, som nok respekterer de voksne, men som jeg ikke stoler på i forhold til kyllingerne.
Men kyllingern havde det helt fint med at gå alene, finde mad, ligge og sole sig, og hvad kyllinger nu lige gør. Fantastisk!
Hvad siger I andre om araucana, både kyllinger og voksne, er jeg helt galt på den eller er det noget om snakken?
Et er sikkert, jeg er VILD med araucana
 *p *p *p *p *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana æg
« Svar #69 Dato: 10 Maj , 2009, 12:56 »
Marianne, jeg må give dig ret, de er meget selvstændige, jeg har en silke skruk hun går med en hel del araucaner, men hun vil gerne ligge på jorden, men de små araucaner de sidder på pind om dagen, men om natten putter de under mor  *y *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

GKV

  • Gæst
Sv: Araucana æg
« Svar #70 Dato: 10 Maj , 2009, 18:19 »
Nu må I altså stoppe, jeg kan jo ikke få mine før om fem uger og jeg glæder mig så meget.Sikken da et held at jeg har mine små ønskeællinger at fryde mig over imens.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana æg
« Svar #71 Dato: 10 Maj , 2009, 18:29 »
Araucanaer virker også på mig bedre begavede end de andre (sikkert udmærkede (Silker undtaget)) hønseracer. Her i huset bliver de nyklækkede kyllinger flyttet over i en kasse med varmelampe - den står i vores gæsteværelse, der samtidigt er kontor. Når man sidder og arbejder bliver der lige pludseligt helt stille i kassen. Efter nogle minutter bliver man alligevel nysgerrig: hvad lave de mon? Så man kigger over kassens kant - og ser ind i øjnene på alle kyllingerne, der er samlet for at se, hvornår man kigger.... Derpå pipper de henrykt og genoptager deres leg. Mon ikke de tager lidt gas på mig?? To døgn gamle??? Det tør jeg kun skrive her i Forum!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #72 Dato: 10 Maj , 2009, 19:01 »
Hvor gamle skal araucana kyllinger egentlig være før de er gamle nok til at komme hjemmefra? Mine er 5 uger nu, og jeg er 99 % sikker på at der er 4 høner og 2 haner, de to har kraftigere løb og ansats til kam. Jeg synes ikke jeg kan se ansats til sporer på nogen af dem. De tonser rundt, og selvom de på egen hånd er kommet over på den anden side af huset, kan de selv finde tilbage til hønsehuset, det synes jeg ærlig talt er ret flot.
Hvor meget vejer almindelige araucanaæg egentlig, mine dværg vejer ml. 40 og 45 g, så selvom de voksne syner mindre en wyandotterne, er deres æg lige så store. Måske er det fordi de har en strammere fjerdragt?
 *p *p *p *p *p Jeg elsker mine små araucana.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana æg
« Svar #73 Dato: 10 Maj , 2009, 20:28 »
Åh Marianne det forstår jeg godt, men mon ikke de er klar når de er varmefri, jeg har hørt at efter 8 uger er det lettere at se kønnet på araucaner, jeg har også tabt mit hjerte til de små løjerige kyllinger  *p *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #74 Dato: 10 Maj , 2009, 21:43 »
Hvis det handler om varmefri, ja, så er de klar, for de sover selv uden mor, og de har heller ikke brug for det putteri om dagen, men de ligger selvfølgelig sammen.
Jeg synes nu de er lidt for unge til at flytte hjemmefra  *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk