Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine-temp-opstart  (Læst 8382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #15 Dato: 07 Januar , 2012, 14:01 »
jeg vender æg 1xdagligt, bla fordi temp er så ustabil når den åbnes.
høns, ænder, hunde, katte...

thorleif

  • Gæst
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #16 Dato: 07 Januar , 2012, 14:42 »
Hvids man maa aabne maskinen for at vende aegerne manuelt, er det nog en god ide at goere det kun en gang, men man behoever da ikke at vaere saa hurtig, husk hoenen lader aegerne "lufte" en gang i doegnet, naar hun goer sidt fornoedne samt faar lidt mad. Selv saa vender jeg de 2 gange hver daj, jeg har en semi-automatisk, men husk, vi vender jo aegerne for at slimposen omkring fosteret ikke skal feste sig paa indsiden af skaldet, saa en gang er nog. Specielt de foerste 5 dage er det vigtigt ikke at forstyrre aegerne, da fosteret trenger ro til at blive udviglet. Etter dag 5, kan man gerne holde paa med aegerne, luse de, veje de, det ser ud som om de taaler meget dag 5 til 18...

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #17 Dato: 07 Januar , 2012, 15:10 »
Det er nog en god ide at forberede aeggerne, da naar du legger kolde aeg i maskinen arbejder varme-elementet meget haardt for at opnaa stabil temperatur. Varme-elementerne i disse smaa "hobby-maskiner" er nog lidt under-dimentioneret for opgaven, saa det gelder at hjelpe dem. Jeg henger min varmelampe op, starter den, forsroeger at justere hoejden, slig at jeg opnaaer 30 grader i gulvhoejde, lader den henge nogle timer til jeg har det stabilt, og legger aegerne under lampen i 3 timer (ikke mere). Saa er ikke aegerne saa kolde naar de gaar i maskinen, og det bliver ikke saa stort chock for maskinen, og den etablerer stabil temperatur meget hurtigere, og stabilitet er utroligt vigtigt de foerste 5 doegn. Jeg forstyrrer saa ikke aegerne med lysning indtil dag 6 eller 7. Det fungerer for mig!

Haps, det er da en god ide´.
Det er også logik at temperaturen svinger når der kommer æg ind. /o
Jeg vil prøve det med lampen når jeg går i gang med at ruge eller rettere maskinen går igang ( ha ha Erik pilegården , jeg kom dig i forkøbet  :P )

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #18 Dato: 08 Januar , 2012, 21:14 »
Har tjekket maskinen i morges og til aften.Temperaturen står på 37,7-37,8 og fugt 35-55 % med én svamp som jeg skifter to gange i døgnet.(Den er kun fugtig)

OG ingen PILLEN fra min side i dag.Nu får den fred til torsdag eller fredag hvor der skal lyses.
Spændende hvor mange der kommer af:

15 Sølv sortrandet dv
14 75% sølv sortrandet 25% lys columbia dv
14 RIR-lys sussex-kryds i stor
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #19 Dato: 09 Januar , 2012, 09:51 »
Temperaturen lyder fin, personligt ville jeg nok hæve fugtigheden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #20 Dato: 09 Januar , 2012, 15:58 »
Marianne..det er hermed gjort. Én svamp mere er lagt ind.Så må vi se om den blir for høj.
Du mener måske 55% er passende som der står i rugevejledningen ?
Den stod på 52% da jeg forlod den ...
Jeg er usikker på lige præcis fugtigheden.Da jeg syns der er så mange forskellige meninger om dette herinde.Men det handler jo også om at lære sin maskine at kende tænker jeg.

Og denne gang er kun 3. gang...

Det er muligt jeg har ruget for tørt de andre gange (og pillet/åbnet for tit) for der har været en del færdige kyllinger i en meget tør hinde.Tror ikke på de var kommet ud uden en smule hjælp.
RIR-æggene har også en enorm tyk skal i forhold til de andre.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #21 Dato: 09 Januar , 2012, 16:09 »
Da jeg rugede i rugemaskine sidste år havde jeg 50-55 % fugtighed. Jeg havde fin klækningsprocent.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #22 Dato: 09 Januar , 2012, 16:14 »
Og HVAD var luftfugtigheden i luften udenfor maskinen? Jeg vaedder en Onkel Toms Nougat-bar paa at svaret er: "Nej det ved jeg aerligt talt ikke, jeg tenkede ikke paa det".

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #23 Dato: 09 Januar , 2012, 16:28 »
I mit rugerum/værelse er den 20 %. Så der lander maskinen  hvis man tørruger.Det er vist ikke det jeg skal :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

thorleif

  • Gæst
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #24 Dato: 09 Januar , 2012, 16:29 »
Forsoeg et andet sted?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #25 Dato: 09 Januar , 2012, 16:34 »
Jeg har desværre ikke et sted jeg kan lukke for katte i min stald og udhus endnu.Til gengæld har vi loft som ingen bruger.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskine-temp-opstart
« Svar #26 Dato: 13 Januar , 2012, 22:53 »
De 43 æg er lyst. De 38 er der liv i .Og 3 er jeg i tvivl om da skallen er meget mørk,jeg tror dog de er ok.Til gengæld er der to som er uden liv ser det ud til.

Indtil videre er jeg godt tilfreds.Maskinen kører meget stabil i temperatur denne gang...så er der 2 uger tilbage.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand