Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg der synker til bunds  (Læst 2559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline laura01

  • Bruger
  • Indlæg: 16
æg der synker til bunds
« Dato: 15 Maj , 2011, 14:55 »
Hej
Jeg er ved at ruge malayerkyllinger ud i min nye rugemaskine rcom 20. Æggene skal klække på torsdag så jeg prøvede at have dem i vand. Halvdelen flyder fint og bevæger sig. Den anden halvdel synker til bunds, og det må de jo ikke. Jeg har lyst dem igen og der ser jo ud til at kyllingerne fylder i ægget som de skal. Nogen der kan fortælle hvad der er galt og kan disse kyllinger komme ud?
På forhånd tak
Carolina

frida

  • Gæst
Sv: æg der synker til bunds
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2011, 15:13 »
Iflg min overbevisning er "vandprøven" kun for sjov. Du kan ikke gå ud fra at æggene er døde blot fordi de synker, omvendt kan du heller ikke formode de er i live fordi de flyder. Min filosofi ved vandprøven er at dem du kan se vrikker er 100 % sikkert i live på det pågældende tidspunkt. Men så kan der jo gå 117 ting galt alligevel inden klækningen ;). De æg der er stille eller synker kan sagtens indeholde en levende kylling alligevel. Så vent på "termin", og nyd resultatet /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æg der synker til bunds
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2011, 15:35 »
Om vandprøven kan siges, at de der flyder og vipper med garanti er i live, men de andre kan også godt være i live, så som Anette skriver, giver det et fingerpeg. Jeg ville aldrig fjerne æg, der ikke vippede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline laura01

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: æg der synker til bunds
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2011, 15:53 »
Mange tak for Jeres svar, så venter jeg spændt til på torsdag. Jeg har lagt æggene så jeg kan se hvilke der sank til bunds så det bliver lidt spændende at se om der alligevel kommer noget ;)
Hav en fortsat god søndag

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: æg der synker til bunds
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2011, 16:00 »
Hvis der er luftlomme i alle æg, og der er fyldt ud med kylling, så lad dem endelig ruge færdig, der kan sagtens være levende kylinger i dem alle, vandprøven er ubrugelig  /d
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn