Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine vagtler lægger ikke æg  (Læst 2199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi_N

• Bruger
Mine vagtler lægger ikke æg
« Dato: 06 Maj , 2025, 16:20 »
Hej alle

Jeg har brug for lidt hjælp med mine 8 vagtler (1 hane og 7 høner), som jeg holder i et stort drivhus. I starten lagde alle hønerne æg fint, men efter et par måneder faldt æglægningen drastisk, og fra ca slut september og hele vinteren fik jeg ingen æg.

Over vinteren valgte hanen at danne par med én af hønerne. Desværre blev han aggressiv over for de andre høner, som han hakkede og kradsede, og til sidst var det så voldsomt, at jeg var nødt til at adskille parret fra resten. Han havde på dette tidspunkt allerede slået én ihjel (dog i starten), og jeg ville ikke risikere flere tab. De resterende høner blev forståeligt nok meget sky og fløj op ved det mindste.

Efter adskillelsen faldt der heldigvis helt ro på i drivhuset. Parret trives i en separat kasse og lægger fast ét æg om dagen. Hunnen i parret er en noget bestemt dame, som dominerer det forhold fuldstændigt. De andre høner begyndte så småt at lægge æg igen, op til 3 æg om dagen, så jeg samlede 4 i alt.

Men de sidste 4-5 dage er æglægningen desværre stoppet helt igen hos hønerne, mens parret stadig lægger æg.

Jeg er usikker på, hvad jeg gør forkert.

Foder:
- Country's Best GRA-MIX til hønniker og fasaner
- Country's Best GRA-MIX til kyllinger og vagtler
- 3 mm æglægningspiller

Ekstra:
- Tørrede melorme
- Knuste æggeskaller
- Grønt fra haven (mælkebøtter)

De har adgang til frisk vand og har en del gemmesteder. Over halvdelen af drivhuset er afskærmet med højbede, for bl.a. at forhindre dyr udefra kommer og skræmmer. Jeg har lagt et tykt lag jord over gulvet, og de nyder at bade i det. Der er også sand tilgængeligt, men det bruger de ikke – de foretrækker jorden. Samtidig har drivhuset automatisk vinduesåbning for at regulere temperaturen. Der er roligt, når jeg er derude, og vagtlerne er generelt meget tamme og spiser fra hånden.

På trods af dette, er æglægningen meget ustabil.

Jeg håber, at nogen kan give mig gode råd og vejledning til, om der er noget, jeg kan gøre anderledes. Jeg fik vagtlerne i midten af juni sidste år, og det er min første erfaring med dem, så jeg er stadig ved at lære.