Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???  (Læst 12813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Dato: 16 Maj , 2016, 08:25 »
Min lille skruk ligger såvidt jeg kan regne mig frem til på 23. Dagen - og der sker bare nul og niks /d jeg lagde æggene under hende fredag st. Bededag om aftenen og hun har passet dem upåklageligt! Det er lyseblå araucana æg.

Er alt håb ude?  :-\ jeg er bare så skuffet  :-[ havde glædet mig mega, super meget til de kyllinger :'( snøft!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2016, 08:43 »
du må ikke opgive endnu. For min første kylling klækkede på dag 23 og den næste i slutning af dag 23 og den 3. på dag 25. Så alt håb er ikke ude endnu. Og mine har det alle rigtig godt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2016, 13:26 »
Jeg oplever oftest at æggene er et par dage mere undervejs, når de er under skruk ift i rugemaskine. Jeg har oplevet kyllinger klække så sent som dag 26 under skruk.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2016, 15:25 »
Så, nu blev jeg utålmodig og har lige lyst alle æggene. Jeg kan ikke se liv i nogen af dem  :( der er en tydelig luftblomme og så flyder der lidt væske rundt i de fleste når jeg drejer ægget. I et par af dem er der bare en mørk klat som ikke bevæger sig  /d

Jeg burde vel tydeligt kunne se en kylling nu - burde jeg ikke?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2016, 15:32 »
Kan den mørke ende af ægget endnu være en kylling? Hvordan kan jeg se om der er liv?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2016, 15:57 »
Har lyst igen og de er uden liv. Så jeg slog 3 af de 7 æg ud og de var bare rådden æggeblomme - øv :-\
Jeg har aftalt med en at jeg kommer og henter lidt kyllinger hos hende til at putte under min skruk. Hun har både daggamle og 1 uge gamle. Hvad vil være bedst?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2016, 16:02 »
Hvis der er noget der flyder inde i ægget, så er kyllingen død på et tidligere tidspunkt. Det samme hvis der er noget der bevæger sig hvis du forsigtigt ryster ægget. Altså hvis du kan høre det sjasker.

En normalt udviklet kylling vil du netop ikke kunne se på dette tidspunkt, da den vil fylde hele ægget ud, så du vil kunne kunne se luftlommen og resten er helt mørkt.

Generelt er det bedst bare at holde fingrene helt væk efter dag 18, for hvis en kylling har fået hul på hinden inde i ægget, så må fugtigheden ikke falde, for så tørrer hinden ind, og kyllingen bliver "krympeplastet" inde i ægget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2016, 16:03 »
Du skal tage de daggamle. De andre er sandsynligvis for gamle til at vide hvad en skruk skal bruges til. Der er størst chance for succes med de små.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2016, 20:45 »
Tak for råd. Jeg købte de daggamle og fik puttet under hende. Pt ser det ud til at gå godt. Jeg har lukket for redekassen, så hun ikke kan gå fra kyllingerne i nat. Men indtilvidere ligger hun med dem og klukker lidt. Så jeg håber det går godt.
Ellers så har jeg slet ikke haft rørt ved æggene under hele rugningen, da jeg netop ikke ville forstyrre hende, for hun er en lidt flyvsk høne. Det er også derfor jeg først fik lyst alle æggene idag på 23. Dagen  /d men de har slet ikke været befrugtede. De bestod allesammen bare af dårlig æggeblomme og ingen af dem havde tegn på blodårer, kyllinger eller andet. Så næste gang lyser jeg helt sikkert fra 1. Uge af. Bedre det - end gå så længe og vente på noget forgæves  :-\ for det var godt nok surt  /d
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2016, 21:03 »
Hvis æggeblommen er dårlig, så har det været en befrugtning men hvor fostret er dødt ret tidligt. Ubefrugtede æg ser ens ud hele vejen gennem forløbet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2016, 21:32 »
Hmm - så ved jeg det ikke. Blommen var meget mørk, men ikke sådan at den lugtede. Jeg gik bare ud fra at 3 uger ved 30+ grader = dårligt æg. Som i fordærvet æg.

Men ellers, så har jeg lige været nede og kigge til hønemor og kyllinger og alle ser ud til at have det godt  :D kyllingerne er i hvert fald puttet godt ind under hende. Ikke et næb eller en tå stikker udenfor, men jeg følte lige med min hånd derinde. Og de myldrer af liv  /o hun klukkede også noget da jeg løftede lidt op i hende, så jeg lige kunne se til de små   :-[ Men jeg holder redekassen lukket for i nat. De har lidt mad og vand derinde. Og så lukker jeg den op imorgen inden jeg smutter på arbejde. Så krydser jeg fingre for at hun har taget dem til sig - det ser i hvert fald sådan ud lige nu  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2016, 21:35 »
Forresten - hvad kan evt. være årsag til at fosteret er dødt tidligt? Jeg synes hønemor har været meget opmærksom og passet godt på. Vi havde jo stor temperatur svingning fra sidste uge til denne uge - kan det have noget med det at gøre ???
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2016, 07:16 »
Når du ikke kan se et foster, så er udviklingen gået i stå i løbet af de første få dage. Det kan fx være vitaminmangel hos hønerne eller en genetisk defekt der gør at fostret dør. Det kan sikkert også være mange andre ting.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lil-jan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2016, 11:01 »
Er ked af det på dine vegne, men glad på hønemors vegne at hun alligevel fik kyllinger.

Jeg er lidt i samme dilemma. Efter at have ligget skruk på 9 æg i 11 dage jagede de andre høns stakkels hønemor af reden for derefter at overtage reden selv. Ud over det havde de også lykkedes med at trille hønemors æg ud af reden og lagt deres egne æg. Jeg var ikke hjemme den dag, men min mand var nede et par gange og fik orden på hønsene. Dagen efter byggede jeg et lille aflukke til hende og nu har hun næsten uden ophold ruget hele tiden. Dag 11 kunne jeg høre væske i det ene æg som jeg klækkede og det viste et foster, men resten var råddent. De andre æg rystede jeg også let, men jeg hørte ingenting. Dette har jeg gjort en enkelt gang siden og fortsat har jeg ikke hørt noget, så jeg håber at der er liv. Har ikke lyst dem, men de lå jo næsten en hel dag på gulvet i hønsehuset. Det var varmt den dag så jeg håber det har hjulpet lidt.

Ud af de 9 æg er to gået i stykker og som sagt klækkede jeg selv et så der er håb for 6 kyllinger. Det er 22. dag i dag og jeg ved at både jeg og kyllingemor bliver slemt skuffede hvis ikke der kommer bare en lille bitte kylling (og jeg har oven i købet fri fra arbejde). Ellers må jeg vist også ud og have fat på et par daggamle kyllinger.

4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Øv øv øv, hvorfor klækker de æg ikke???
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2016, 13:42 »
Ja det er ikke altid det går som man håber! Jeg synes også det var super ærgerligt for mine hønes skyld. Hun havde passet æggene til UG og så duede de bare ikke - øv :'(

Men heldigvis har hun nu taget de nye kyllinger til sig  /o Hun klukker og de kravler rundt under og ovenpå hende, mens hun hele tiden snakker med dem. Jeg har set til hende flere gange her i formiddag, men hun har ikke været af reden med dem endnu, så jeg satte vandbeholderen ind i reden til dem og en lille flad skål med foder. Hold da op hun var tørstig hønemor. Hun drak og drak og drak - men uden at rejse sig fra kyllingerne  ;) Jeg har også set flere af kyllinger drikke lidt og være i foderet. Så umiddelbart ser det ud til at være en succes  /o  og så er det altså bare nuttet med sådan en hønemor der ligger det helt pustet ud - mens tre-fire kyllinger titter ud under brystet på hende  ;D

Det blev forresten til fem fine maran-kyllinger og to orpington  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster