Nu tror jeg ikke, vi skal menneskeliggøre høns alt for meget.. Selvfølgelig er det træls, de ikke kan komme ud, når de plejer det, men vel ikke anderledes end hvis det havde været storm eller høj sne, der havde forhindret det?
Jeg har her i formiddag siddet og kigget på mine 3 grupper høns. Og der var faktisk ro, ingen stress. I går var jeg forberedt på at skulle ud og slagte alle overflødige haner og høns over 1 år, flytte rundt og dele op på kryds og tværs. Men i dag tænker jeg mere på at stresse dyrene mindst muligt, ved at lade flokkene være som de plejer.
Jo, en håndfuld haner skal flyttes, for at 'hanetrykket' ikke skal være for stort på den begrænsede plads. Men de ældre høner får lov at blive, for de er alligevel i det største rum, og at tilføre dyr fra de andre rum vil kun give stress hos både nye og gamle. Og så har jeg indskrænket tiden med lys til næsten kun tiden for dagslys p.t., for at mindske aktivitetsniveauet og dermed mængden af foder - og hønsemøg.
Så jeg sørger for at gøre lidt mere rent, giver lidt mere godt, som kræver lidt tid at spise (beskæftigelse) - og holder øje med, om et enkelt individ måske skal flyttes til fryseren, eller måske til et af de overdækkede bure, jeg ellers har brugt til 'haner af reserven'.
Det skal siges, at jeg har et hus på 20 kvm, og tiden til at gøre rent lidt oftere. Og så håber jeg da heller ikke, det skal vare i et halvt år..