Hej med jer
I maj købte vi Williot, 1 år gammelt marsvin, en han. Vi har aldrig haft marsvin før, men jeg har haft kanin som barn og ungerne har haft kaniner udendørs. Williot er Lærkes og han bor på hendes værelse.
Da vi købte ham, fik vi at vide, at vi ikke behøvede give ham c-vitamindråber, bare vi gav ham grønt med c-vitaminer. Han får grønt hver dag. Han har adgang til hø (høhæk) og får tørfoder (pille/kornblanding). Men nu fælder Williot. Jeg har først opdaget idag, at han er helt fuld af skæl på bagkroppen og med skæl ryger pelsen med af i totter. Er det mangel på c-vitamin?? Han får gulerødder, agurk, peberfrugt, salat og engang imellem broccoli. Hans aktivitetsniveau er uændret fra da vi fik ham, så jeg har ikke bemærket mistrivsel. Selvom det er Lærkes marsvin.
Jeg drønede afsted og købte a-b-c-d-e vitamindråber så snart jeg opdagede det, men ikke nok med at der er delte meninger om hvorvidt man skal give, der er også delte meninger om de her dråber. Jo mere jeg læser, desto mere forvirret bliver jeg.
Skal dråberne direkte i munden eller på et stykke agurk, så jeg ved, han spiser op hver dag? eller i vandet måske? Men han drikker jo slet ikke alt sit vand hver dag - hvordan ved man så om han får nok?
Kan han få for mange vitaminer?
Er han for tyk? Hvordan ved man egentlig det?
Skal man rede ham, når han fælder/skæller så meget?
Er det ligesom med høns, at når først man ser sygdomstegn, så er det faktisk for sent?
ÅH HJÆLP!