Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?  (Læst 52102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #60 Dato: 02 Marts , 2013, 11:51 »
Så kom fliserne op.. Det krævede lidt vold med et koben at få dem lirket fri af den frosne jord..  /d

Så venter jeg bare på at jorden tør op så jeg kan få kravet rundt i kanten af den kommende hønsegård og komme videre med projektet..

0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #61 Dato: 13 April , 2013, 20:47 »
Jeg indrømmer det, jeg endte med at finde en minigraver og gå amok på jordstykket.

Først blev det jævnet nogenlunde ud og så blev der gravet en rende rundt i kanten. Jorden var frossen nogle steder endnu, så den lille maskine kom på hårdt arbejde et par steder, men nu er der da plads til at sætte fliser ned på højkant så jeg kan komme videre med projektet :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #62 Dato: 21 April , 2013, 18:49 »
Så skrider det endeligt fremad for alvor. Nu er der kommet stolper op og gravet hegn ned, så skal det sidste tråd bare sættes op, enden lukke af og huset bygges lige udenfor indhegningen :)

0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #63 Dato: 21 April , 2013, 19:05 »
Det skal nok blive godt /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #64 Dato: 21 April , 2013, 19:27 »
Det skal nok blive godt /o

Mange tak - Jeg knokler også for sagen - Glæder mig til at skulle igang med at bygge hønsehuset når jeg er færdig med gården, forhåbentligt allerede i næste weekend  ;)

Og så på jagt efter en flok (5) høns der er i gang med at lægge æg, så er racen nok ikke så vigtig i første omgang.. De kan jo altid ryge i grillen og blive skiftet ud senere..
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #65 Dato: 21 April , 2013, 20:35 »
find dig nogle høns du syntes er flotte og pga din hønsegårds størelse evt tunge , med fodbefjering, så de ikk skraber for meget, og er nemme at holde inde i haven når du lukker dem ud

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #66 Dato: 27 April , 2013, 21:02 »
Så mangler der kun lige det sidste trådhegn og lidt jord i et par huller, og nogle planter i hønsegården, så er den snart klar.. Så håber jeg at komme igang med at bygge huset i næste weekend.  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Så kom der træ i hus til at bygge hønsehus af, nogle fine gamle 4x10 cm planker med fer og not, egentligt beregnet til at bygge havehus af hos en af mine venners mor, men nu havde de ligget i hendes lade i 13 år, så hun ville gerne sælge halvdelen af dem for kr. 500, så nu kan arbejdet med at bygge hønseslottet begynde. De skal bare støves af og så efterfølgende males :)

Jeg har 60 stk planker i 300 cm længde, så jeg regner med at bygge et hus på 3x1,5 meter og så "op til" 2 meters højde, og så deler jeg huset op i et foderrum og et hønserum.

Så skal vejret bare lige love tørvejr i nogle dage så jeg kan få det bygget  :'(
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Ojj hvor ser det bare super godt ud. /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
God arbejdslyst /o. Det skal nok blive godt :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Så kom jeg også en smule videre i projektet i dag, der er netop indkøbt

Støbeplade, 2,5x1,25 meter til bund i huset
Tryg-imp. 75x75 stolper til stabil ramme under støbepladen
Lægter til skelettet som de fine planker skal skrues fast på.
Bitumen tagplader og tilhørende tætningsklodser
Diverse skruer og dimser.

Indtil nu har hønsehuset kostet 2300 kroner i materialer, og nu mangler jeg ikke ret mange flere stumper før det er klar til at blive samlet.. Med lidt held er der rejsegilde i næste weekend, da jeg vist kom til at tage et par fridage i denne uge :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Kom til at tage en halv fridag i dag og fik lavet bundrammen af 75x75 mm stolper og ryddet plads i haven til der hvor hønsehuset så skal stå, de hækplanter der måtte lade livet blev plantet inde i hønsegården. Så håber jeg at hønsene kan lide en hyggelig lille bøgeskov.

Derefter begyndte jeg at bygge selve skelettet til huset, det er med vilje lavet i "spinkle" 38x57mm lægter, da det hele beklædes med 40x100mm planker, der sådan set kunne laves mere eller mindre selvbærende, men det her er lidt nemmere.

I morgen skal jeg ned til en af de flinke folk her fra forum og kigge på plymouth rock, det glæder jeg mig til.

Og med lidt held får jeg gravet lidt af plænen i morgen og smidt noget grus ud og lagt fliser så jeg kan sætte skelettet over på plads og komme videre med huset.

Opdatering følger  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Endnu en dag i hønsehusets tegn, stod tidligt op og fik hentet to fine bondehusvinduer i nabobyen, 90x90 cm for kr. 75 pr stk. Længe leve dba.dk og sælgere med en realistisk forventning til prisen på deres vare!

Så fik jeg smidt bundpladen på plads og listet lægteskelettet over på plads og skruet fast til bundrammen.

Og så var det ellers bare med at komme igang med tommestok, kapsav og skruemaskinen fra en ende af.

Jeg er ganske godt tilfreds med hvad jeg nåede i dag og er ganske sikker på at det bliver et rigtig godt hønsehus når det er færdigt om et par dages arbejde.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Mangler lige et par lag brædder mere inden jeg skal igang med taget, og så er jeg lige pludseligt færdig  :D
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Det ser godt ud! :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor