Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)  (Læst 24640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Dato: 06 Maj , 2010, 15:25 »
Hej alle  /o

Hvad siger i til at vi alle kommer med vores erfaringer for lige netop den/de rugemaskiner vi arbejder med?

Skriv her i tråden et indlæg med:

Mærke/model osv.
Antal æg (gerne høns/ande/vagtel osv.)
Flad-/motorruger
Setup til udrugning (lokale, temp., fugtighed osv.)
Osv. osv.
Hjemmebyggede er naturligvis også velkomne.

Alle gerne med et billede!

En masse kort beskrevet erfaringer.

Jeg vil samle det hele i en lille oversigt over rugemaskiner, der er rigtig mange der skal ud og købe netop nu, så kom endelig ud af busken  :D

Er der flere ting i synes der skal med, så skriv det. Der kan også føres mere på mit indlæg, da jeg sikkert mangler at spørge om noget  ;D
Hilsen Susanne

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2010, 15:29 »
Glimrende ide! Jeg skal selv ud og købe  år/næste år /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2010, 00:06 »
Hold da op med indlæg  :o

Det var nok en fuser!
Hilsen Susanne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2010, 06:06 »
Ideen er god nok, beskrivelsen kunne måske også kombineres med en fil hvor brugsanvisningen er med, hvor tit laver den ikke et forsvindingsnr. når man lige står og skal bruge den, så nej ingen fuser !

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2010, 09:08 »
Ideen er god nok, beskrivelsen kunne måske også kombineres med en fil hvor brugsanvisningen er med, hvor tit laver den ikke et forsvindingsnr. når man lige står og skal bruge den, så nej ingen fuser !

 /o
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2010, 09:29 »
Okay, jeg begynder så.

Jeg købte for et par år siden en ældre fuldautomatisk trærugemaskine fra America af et ældre medlem i klubben, det hedder sig at den tage 130 hønseæg, men der kan kun være 105 æg i af mine de store æg (Brahma og Jersey Kæmper) men pyt med det. Der er plads til 3 rammer til æg.

Det siges også at de er gode stabile maskiner, det passer også, ihvertfald efter jeg havde fået skiftet termostaten og potmetret. ;D

Med i købet var også en klækker (et eller andet mærke fra Holland) den er jeg ikke så gode venner med desværre. Jeg har bedst resultat når der bliver klækket i selv rugemaskine.
Jeg ruger uden vand indtil 18. dagen (selvom der står andet i brugsforvirringen), og  æggene så flyttes over i klækkeren eller bliver i maskinen.

Jeg har på tidspunkter været meget træt og ked af at ruge  >:( og maskiner var faktisk sat til salg den første sæson  ;D men der var ingen henvendelser, så jeg prøver fortsat og i år er det gået meget godt.

De står i et stort værelse, hvor der ikke er varme på.

Læs mere i dyrenes dagbøger på min hjemmeside www.lestat.dk

« Senest Redigeret: 17 Maj , 2010, 09:33 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2010, 21:36 »
Altså nu har jeg jo godt nok kun ruget et enkelt hold ud i min fine nye rugemaskine, men jeg kan da fortælle lidt om resultatet  ;D

Maskinen er en Heka halvautomatisk motorruger til 70 æg som jeg har købt i tyskland. Den var 100% stabil i temperatur og fugtstyring og resultatet taler vist for sig selv....... 29 skønne kyllinger ud af 30 æg  /o
Maskinen står i et værelse hvor temperaturen er 20 grader konstant.
Jeg fulgte brugsanvisningen slavisk og temperaturen stod stabilt på 37,8 og hygrometeret stod på 50-55 % indtil dag 18, hvor jeg fyldte vand i bakken og lagde æggene i klækkebakken. De sidste dage røg fugtmåleren op på 70 - 75% og allerede dag 20 klækkede de første kyllinger uden problemer.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2010, 21:46 »
Jeg synes denne tråd/ide er fantastisk og jeg kunne virkelig godt have brugt den da jeg skulle beslutte mig.. men jeg har nu bestilt en RCOM suro og når den er ankommet og jeg har afprøvet den vil jeg gerne beskrive den - altså hvis ingen andre gør det før mig  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2010, 22:52 »
Mine første rugeforsøg, var i min venindes hjemmelavede rugeskab med manuel vending, som manden havde bygget af følgende: et køkkenskab monteret med en rude i døren, en hylde med mange huller så luften kunne cirkulerer. en termostat et termometer og et varmelegeme, samt en blæser og en rullebakke, en overskåret plastik mælkeflaske til vand  ::) Der væltede kyllinger ud af det skab.

Jeg har en miracle rugemaskine fuldautomatisk til 50 æg fra america.
Den har ruget mange kyllinger ud, men da den er lavet af tynde laminat plader, er tapet sammen, og der ikke er lagt meget omtanke i samlingen af den, kræver den et rum med stabil temperatur, og at den ikke skal flyttes for meget. Min har stået i en stor papkasse som den blev leveret i, og pakket i en skummåtte så den var bedre isoleret, den har været fin både at ruge og klække i. men det kræver snilde at få sat pinde i bakken, og prisen for 4 år siden var ca 3200.

Jeg har også en træruger fuldautomtisk Heka, som jeg købte brugt for et par år siden og fik at vide den var et par år eller tre gammel.
Nu er termostaten gået, og inde i låget står der 1976, men det skal nu ikke tage glæden, den har været fin både at ruge og klække i, og den er super stabil, nem at holde ren og nem at reparerer når uheldet altså efter 34 år er ude. Jeg har bestilt en ny termostat, og forventer derefter at den kører de næste 30 år uden brok.



« Senest Redigeret: 24 Maj , 2010, 16:07 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2010, 23:10 »
Jeg har den blå fra America til 24 stk hønseæg med motor for vending af æg. Den støjer lidt men ellers er jeg fuldt tilfreds med maskinen. Den kan næppe klandres for at nogle af æggene ikke er befrugtede :).


Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2010, 07:35 »
Den kan næppe klandres for at nogle af æggene ikke er befrugtede :).
Du ku' da prøve ;D ;D ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #11 Dato: 07 Juni , 2010, 20:22 »
R-COM 20 PRO USB

http://www.eggincubators.co.uk/r-com-20-pro-usb-egg-incubator--universal-egg-tray--8-p.asp



Her er den så - min nye rugemaskine, hønsenørdens svar på en iphone. Fuldt digitalt styret, automatiske programmer for diverse slags fjerkræ og mulighed for at sætte alle værdier manuelt.

Betjeningen er så latterlig nem, at det var lige ved at være et problem. Jeg er jo vant til at en rugemaskine skal køre et par døgn for at stabilisere inden der kommer æg i, så der gik altså lige et stykke tid før det gik op for mig, at her skulle jeg bare lægge æggene i og trykke på start   <G *f

Jeg valgte at køre maskinen på standardprogrammet uden at ændre på nogle værdier, selvom jeg var lidt skeptisk - jeg plejer at tørruge de første 18 dage og med meget høj fugtighed de sidste 3 dage. På R-COM 20 PRO er standarden: de første 18 dage 37.5 grader, 45% luftfugtighed, vending 1 gang i timen. De sidste 3 dage 37 grader, 60% og nul vending. Det er enormt nemt at ændre de forskellige værdier.



Æg i - vand i beholderen (klappen til højre) - tryk på start. Jeg kunne få plads til 18 æg i 60g størrelsen (8 maran og 10 blomster), men hey - der har heller aldrig kunnet være 48 æg i min "48 ægs blå fra America". Efter få minutter var maskinen oppe på de rette værdier - wow det var hurtigt! Efter en time tabte jeg sgu mit hjerte til denne lille maskine - når den vender æggene spiller den en lille melodi og viser en fin lille animation af en hønemor med trillende kyllinger  /o Jeg ville gerne ha' vist en lille video her, men den var kameraet ikke lige med på. I stedet har jeg fotograferet og sammensat denne lille stribe. Man skal så forestille sig at kyllingerne trimler i takt til en lille plingelingmelodi. Det hele tager få sekunder...



Tja, jeg var solgt - men hvis man synes det er irriterende, kan man bare slå det fra. Jeg nåede ikke at blive træt af den  *p
Resten af rugetiden skal man så bare koncentrere sig om alt muligt andet, og så bare fylde lidt vand på hver 3. - 4. dag. Skulle man glemme vandet har den naturligvis også en lille alarm  ::) Jeg lyste jævnligt og satte små blyantsstreger på æggene for at følge luftblærens udvikling - den forløb sørme til ug, så jeg kunne hurtigt droppe mine bekymringer om luftfugtigheden. Den digitale styring er så stabil, at selvom jeg lagde mig på lur og sprang frem, så kunne jeg ikke afsløre den i udsving højere end 0.1 grad og 1% luftfugtighed. Jeg har flyttet rundt på maskinen - den kan klare en strømafbrydelse og starter bare op hvor den kom fra. Den virker upåvirkelig af omgivelserne - køligt rum, varmt rum osv. Den får lynhurtig den rette temperatur og luftfugtighed efter at have været åbnet, og den er fløjtende ligeglad med om man hælder koldt eller lunkent vand i beholderen. Stabil er bare dens mellemnavn.

Lysningen viste 2 ubefrugtede maraner, og klækkeresultatet for de befrugtede æg er 9 blomsterkyllinger af 10 æg, 5 maraner af 6 æg. Jeg havde forventet en høj klækkeprocent på blomsterne, de er jo så nemme at jeg tror man kan ruge dem ud ved hjælp af et varmt glimt i øjet og en fugtig øjenkrog. Men jeg er imponeret af resultatet for maranerne (det skal lige siges at de selv kom ud af ægget - ingen indgriben).

En maskine til 20 (18) æg er naturligvis ikke noget for en seriøs hønseopdrætter. Men for alle os hyggehønsetosser, som måske har 2 små kuld i løbet af sæsonen er denne maskine oplagt. Den digitale styring er botox for enhver der har prøvet "den blå" - her er nul panderynker over ustabile temperaturer og tilfældig luftfugtighed. Til gengæld byder den på undeholdning for hele familien - den kan jo flyttes ind på spisebordet under klækkeprocessen, og den store rude (som ikke dugger!) gør at hele familien kan se kyllinge-tv.

For at skære det ud i pap - jeg elsker simpelthen den maskine  *p *p *p

PS
Jajaja - jeg ved godt at det bare var første rugning. Men jeg lover at vende tilbage til tråden, hvis oplevelsen bliver anderledes ved 3, 4, 5, 6 rugning. Og jeg kan naturligvis ikke sige noget om hvor længe den holder - den bliver helt sikkert ikke 50 år som visse træskabsrugere.

PPS
I virkeligheden er dette jo kun lidt af historien. Det er jo en usb model. Det dækker over at rugemaskinen kan forbindes med computeren. Alle digitale data fra rugningen kan så overføres til en database, som du så manuelt kan fodre med oplysninger om fx det enkelte ægs race, ophav, vægt og størrelse. På den måde kan man blandt andet følge æggets vægttab (luftblærens udvikling) og man kan over tid sammenligne sine forskellige rugninger for at beregne de optimale værdier for rugningen. Det er simpelthen så nørdet - og nok især brugbart hvis man ruger meget sarte fjerkræ som fx. vagtler eller lignende. Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har kastet mig over denne del af vidunderet. Men jeg glæder mig som et lille barn til at bruge de lange mørke vinteraftner på at sætte mig godt ind i det.

PPPS
Sidste blær - så skal jeg nok styre mig. Den kan ruge dinosaurusser  *g







« Senest Redigeret: 07 Juni , 2010, 20:52 Fra Louise S. »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #12 Dato: 07 Juni , 2010, 20:29 »
Jeg kan tilføje at jeg har r-com standard-udgaven uden usb, og den fungerer på samme måde, og er lige så god. Jeg er i gang med 3. rugning, og det er forløbet fint hver gang. Og ja, den er bare superstabil, og til alle nysgerrige der elsker at følge med i klækningen, så er ruden så stor at det er næsten som at følge med på en tv-skærm. Og så fås den også i en større udgave.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2010, 20:43 »
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2010, 20:45 »
Skøn læsning, Louise!!! - Jeg har kun haft min i 5 dage, men elskede den efter få timer, den er så stabil.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn