Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger plukker hinanden...  (Læst 3812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Ællinger plukker hinanden...
« Dato: 29 Marts , 2013, 21:28 »
Hej,

Jeg har lige akut brug for lidt info/hjælp.

Jeg har 5 moskusællinger på ca. 5 uger. De er godt igang med at få fjer men er stadig noget dunede. Her til aften opdagede jeg så at de 3 fra den ene stamme plukkede i den største fra den anden stamme. Far er ikke bare sur, far er SKUFFET!  /1 Jeg har så delt dem op, så de er adskilt fra hinanden. Men det var jo ligesom ikke planen. Hvad gør jeg?  :blank:

Har søgt jer på forum, men synes ikke lige der var de guldkorn jeg har brug for. Flere nævner at de måske mangler protein, men det er jo lidt svært at sende dem på sneglejagt i snevejr!!!  :-\

Skal jeg give dem noget hakket oksekød? Eller forværer det bare deres lyst til blod?  :o

Hjæææææææææææææææææælp... :-[
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 21:57 »
Det  kan være de keder sig, de har jo lige lømmelalderren nu, og de er jo nogle nysgirrige banditter.
Prøv at grave nogle store græsklumper op og lig ind til dem. Giv dem f.eks et iceberg de selv kan splitte og pille i, så de ikke er optaget af hinanden, men at du flytter deres nysgerrighed over på noget andet. Drys deres foder rundt på jorden så de kan gå og snadder og søge i stedet for i en skål.

 Hvis det er muligt kan forsøge at hegnet et lille område ind foran døren til drivhuset, så de kan gå ud i dagtimerne og selv søge ind igen hvis de fryser. Evt. kan noget svømmebasin i størrelse stor holde dem optaget.

Protein kan eks. komme fra kogte æg.tørret ærter, kattepiller, ægligningsfoder til høns, levertran osv. men om det er det tvivler jeg lidt på, jeg hælder mere til kedsomhed blandt de unge folk. ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 21:59 »
Jeg kender desværre ikke nogetbtil ællinger, der plukker hinanden..men er du sikker på, at det er det, de gør?? Grunden til jeg spørger så undrende er, at mine voksne moskus har rigtig tit næbbet i hinandens fjer...og alt andet også, simpelthen fordi de undersøger ALT med næbbet og napper i ALT! Er du sikker på at de decideret plukker hinanden, så se bort fra denne besked ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 22:12 »
Er desværre ret sikker. Så den ene hive et fjer ud på den anden. Den der mistede fjeren pippede også ret utilfreds. Tror det gjorde ondt. Holdt lidt øje med dem og kunne så tydeligt se et mønster i hvad de havde gang i. Må prøve at adsprede dem lidt mere og evt. Lade dem komme lidt på græs.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 22:27 »
havde det problem sidste år, når ællingernes fjer var ved at titte igennem skindet... så plukkede de hinanden en kort periode da der sad nogle hudrester... og derefter blodige pletter på spidsen af de små fjer, det hele ophørte efter en ugers tid når der var flere fjer -så var det måske ikke så inerresant alligevel ::)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2013, 12:50 »
Okay. Det ser ud til at vi fik stoppet det ved at adskille dem. Nu får de så et salathoved de kan myrde i stedet for hinanden. ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2013, 12:58 »
Godt!! Husk at sætte et skilt op ude ved vejen, med teksten "Her vogter vi"

Måske en undertekst med du bliver plukket og rullet i mudder og fjer *f *g
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2013, 14:50 »
Hvad farve er de ?

Det problem kan nemlig godt ses hvis hvide kyllinger, går med farvede kyllinger. For blodet i de nye fjerstubbe skinner igennem fjerene (når den er hvid) når de går under en infrarød pære og det kan nogengange godt anspore kyllinger til at hakke i dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Ællinger plukker hinanden...
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2013, 19:41 »
De er sort/hvide. Det ser ud til at adskillelsen har hjulpet. De er stille og rolige og ingen bliver tilsyneladende plukket.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/