Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er overdækning et must  (Læst 6490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Er overdækning et must
« Dato: 03 August , 2012, 12:24 »
Den *%#{]}#{^}[$<#£¥^ hønsegård kværner rundt i hovedet på mig, både dag og nat.

Jeg har hele tiden tænkt at netop gården ikke behøver at være så veludført som huset, fordi de kommer til at tilbringe meget tid udenfor haven, men de skal jo være i den mens vi er på arbejde og nu melder tvivlen sig.

Vi har lavet den med grønt hegnstråd på 90cm (vi havde en rulle i forvejen) sat op på hegnspæle

Og det er faktisk det. Kan den overhovedet bruges?
Tænker at vi kan bygge videre med noget finmasket jerntråd indvendigt for mår og mink, fliser for ræven og evt. noget net ovenpå- hvad tænker i.

Kan orpingtons være der i den højde. Og hvis vi vælger uden net, kan/vil de så flyve over mon? Havde nemlig læst at de ikke flyver.

Vedhæfter lige nogle billeder om lidt

Hilsen Jeanne

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Er overdækning et must
« Svar #1 Dato: 03 August , 2012, 12:29 »
Det holder snildt dine høns(Orpington) inde men på ingen måde ræven ude. Det er nødvendigvis ikke et problem, man kan vise sig at blive det :)
Jeg vil tro det er helt fint at starte ud med og så ellers få bygget op i takt med man finder ud af hvor meget eller hvor lidt man vil/magter :)

Jeg har fået mig et halvtag i forbindelse med hønsehuset og det er noget der rykker :)
Resten af min gård er plantet godt til, både i forhold til læ(Regn, sne og vind), sugeevne(vand) og skjul(Flyvende rovdyr)

Jeg kan godt lide at have en sikker gård, som jeg ved at hønsene kan gå i uden at mangle plads, være i sikkerhed osv. Også selv om jeg lukker dem ud så ofte jeg kan :)

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Er overdækning et must
« Svar #2 Dato: 03 August , 2012, 12:42 »
Sender fra iPhone så det bliver kun billeder svar kommer lidt senere:)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Er overdækning et must
« Svar #3 Dato: 03 August , 2012, 13:51 »
Jeg har også kun 80-90 cm i højden i alle mine gårde. Det er kun et must med overdækning hvis det er lette racer eller hvis man ikke kan have de helt små kyllinger i fred for skader og krager.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Er overdækning et must
« Svar #4 Dato: 03 August , 2012, 15:38 »
overdækningsnet kan købes til fornuftige penge hos www.wulco.dk Du kunne så sætte en eller flere høje pæle midt i gården som nettet hænger over.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Er overdækning et must
« Svar #5 Dato: 03 August , 2012, 16:04 »
Tak for svar alle tre:)
Jeg er virkelig glad for at i ikke bare afviste gården med det samme- tror måske min mand ville blive en anelse stram i betrækket hvis jeg kom og sagde at alt skulle tages op og laves om her i 11 time:)

Vil en rævesikringsflise (altså dem der hvor en bliver gravet halvt ned op af nette og en anden lagt i forlængelse af) og finmasket net indvendigt have noget funktion, tænker i?

:)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Er overdækning et must
« Svar #6 Dato: 03 August , 2012, 16:19 »
Flise-arbejde er hårdt og tidskrævende entreprenørarbejde. Og i nogle tilfælde graver ræven alligevel under.
El-hegn ca. 20-25 cm ud fra hønsehegn og ligeså meget over jorden forhindrer ræven i at grave under her hos mig. Har haft race-høns i over 45 år, og ræven har aldrig forsøgt at grave under hvor der er el-hegn.
Der kan evt. sættes nogle tråde længere oppe hvis man frygter ræven hopper over, det har aldrig været nødvendig her.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Er overdækning et must
« Svar #7 Dato: 03 August , 2012, 18:11 »
Flise-arbejde er hårdt og tidskrævende entreprenørarbejde. Og i nogle tilfælde graver ræven alligevel under.
El-hegn ca. 20-25 cm ud fra hønsehegn og ligeså meget over jorden forhindrer ræven i at grave under her hos mig. Har haft race-høns i over 45 år, og ræven har aldrig forsøgt at grave under hvor der er el-hegn.
Der kan evt. sættes nogle tråde længere oppe hvis man frygter ræven hopper over, det har aldrig været nødvendig her.

Stødhegn ville være rimelig til at gå til. Der går køer på marken bagved gården hvor der er strøm, så jeg kan vel 'bare' sætte noget tråd op som rører ved det til køerne?! Hmmm det må jeg lige arbejde lidt i:)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Er overdækning et must
« Svar #8 Dato: 03 August , 2012, 18:30 »
Stødhegn ville være rimelig til at gå til. Der går køer på marken bagved gården hvor der er strøm, så jeg kan vel 'bare' sætte noget tråd op som rører ved det til køerne?! Hmmm det må jeg lige arbejde lidt i:)

Jeps, spænding til el-hegnet henter jeg også fra mine folde med får og kvæg. Og jernpæle (8 eller 10 mm) med isolatorer på i de ønskede højer omkring hønsegården. Så kører det :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er overdækning et must
« Svar #9 Dato: 03 August , 2012, 19:10 »
Her har jeg valgt en lidt anden løsning: Rionet  10 X 10 lagt ud i ca en halv meter fra hønsegården. Når græsset kommer lidt op, kan man slet ikke se det, og jeg har ladet mig fortælle at ræven graver ved hegnet, og der kan den jo så ikke komme ned. I toppen har jeg volierenet 6 x 6 cm fra en fiskegarnsfabrik. Superstærkt og til at betale.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
  • se mere på www.art2by2.dk
    • www.art2by2.dk
Sv: Er overdækning et must
« Svar #10 Dato: 03 August , 2012, 19:55 »
Her overdækker vi hønsegården med genbrugs dyrehegn. Det holder ræve og "høge" ude og så er det næsten usynligt. Vi har sat siderne sammen med  stålbindere. Og i tilfælde af at sygdom gør at vi skal overdække hønsegården er det nemt at hænge pressing over, det var i hvertfald tanken. Ideen er til fri afbenyttelse. Vores hegn er jo også så højt at der er stå højde til en voksen.
1.5 Australorps store, med stolthed & beundring
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
børn, svigerbørn og børnebørn ;-))
;-)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Er overdækning et must
« Svar #11 Dato: 03 August , 2012, 22:46 »
jeg ville heller ikke orke og skulle grave fliser ned rundt om gården. Så hellere sætte et par strømførende tråde op som rudy beskriver. Et mere fintmasket net indvendigt ville være nødvendigt hvis du skal ha kyllinger på et tidspunkt. Det hegn du har oppe nu, fiser selv halvstore kyllinger lige igennem. Men der er det så nok med 45-60cm i højden.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er overdækning et must
« Svar #12 Dato: 03 August , 2012, 23:18 »
Overdækning er, som andre beskriver, ikke et must. Det kan være en ekstra sikkerhed fra angreb udefra.

Min hønsegård er på 2 sider omkranset af en betonmur på 110-120 cm, på 3. side et havehegn (10x10) på 110 cm, med fintmasket hønsenet på de nederste 30 cm, af hensyn til kyllinger. 4. side er en kampestensbygning, i hvilken også hønsehuset er etableret.

Hønsegården er så rigt beplantet. Et Victoria blommetræ, et Stella kirsebærtræ og et René Claude blommetræ.

Jeg har kun en enkelt gang oplevet at miste noget til ræven, og det var nok primært fordi en stolpe op mod kampestensbygningen var knækket og havde givet fri adgang for gæster. Tabet var en silkehane.

Måske vi lever livet lidt farligt da vi dagligt ser rævene i området, men som sagt er det indtil videre gået godt. Nu på 14. år.

Jeg har strømhegn (til mit kvæg) men grundet placering af hønsegård vil det være lidt bøvlet at gøre brug af det eksisterende strømanlæg.
Mvh
Erik Andersen