Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger jagter  (Læst 2061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nannakiav

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Kyllinger jagter
« Dato: 21 Maj , 2023, 21:59 »
Hej med jer!
Ny kyllinge-ejer her.

Vi har før haft høns, og er nu opstartet et nyt hønsehold med 4 kyllinger. Vi hentede dem for 1 uge siden. 1 stor silke, 2 Orpington og 1 Araucana. De er 7-8 uger.
Vi besluttede at vi gerne ville have 5 høns, og hentede derfor 1 silke kylling mere i dag. Fra samme flok dog lidt mindre end de andre. Vi håber på alle er høner som opdrætteren også troede på.

De andre har været lidt efter den nye lille silke i dag. Opdrætteren sagde, at det slet ikke ville være et problem. Den får lov at spise og drikke, og går dog også lidt sammen med dem. Men jeg har observeret de andre godt kan jagte den lidt og hakke efter den. Den nye er heldigvis en lille hurtig kylle, men jeg ville bare høre om det var normalt de godt kunne jagte en ny “allerede”?.

Kram

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kyllinger jagter
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2023, 04:41 »
Hej Nanna  :)

Ja, det er helt normalt og ja, kyllinger i den alder kan godt bisse en nytilkommen ven.

Jeg kan læse mig til i dit skriv, at silkekyllingen først er sat sammen med de andre i går, så jeg vil tro, at der allerede i dag vil begynde at komme ro på igen og alle vil finde ud af det sammen.

En gang for nogle år siden lavede jeg et kuld maskinudrugede kyllinger. 5  kyllinger klækkede samtidig og kom ud i deres 'børnehavekasse' at gå. Knap 2 dage efter klækkede en efternøler. Da efternøleren var tør og blev sat i 'børnehaven', kunne jeg til min overraskelse se, at de 5 to-dage gamle kyllinger markerede kraftigt over for den nye ven, så ingen tvivl om, at man er tidlig til at kende forskel på en ven og en ny. Inden for en time var alle dog pot og pande.

Jeg vil tro, at alle dine 5 kyllinger vil være venner i løbet af i dag.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14