Vi har haft påfugle i adskillige år - desværre har vi dem ikke mere. De trives absolut bedst, hvis de får lov at være fritgående, vær ikke speciel bange for ræven, påfugle er meget vagtsomme og flyver højt til grens for natten. Én hane går nok ikke - jeg tror den ville søge væk på udflugt efter høner. De ruger meget villigt, og er gode til at passe kyllinger - flere gange har vi haft rugende påfugle ude i mark og hegn, når kyllingerne klækkede kom de hjem med dem. Jeg opfattede ikke kyllingerne som sarte - tværtimod vil jeg betegne dem som stærke. En smule støj især i parringstiden, må man finde sig i - speciel lyd. Det kan være svært at "stille" en voksen fugl, især hvis ikke der i forvejen er andre påfugle, derfor må det være bedst at udruge dem på "stedet", eller alternativt anskaffe unge fugle. Fugle influenzaen satte en stopper for vort hold af påfugle - jeg brød mig ikke om at spærre dem inde i volierer - så vi solgte dem alle. Det var ganske kort om min erfaring med de smukke fugle - ønsker du yderligere oplysninger, er du velkommen.
mvh Egon Lund Nielsen