Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!  (Læst 37662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #15 Dato: 27 ſeptember , 2012, 17:15 »
Det er også det absolut mest effektive "sidste måltid" her. Et stykke Yankie Bar kan nu også bruges med held i mangel af bedre.
Undskyld min spam af tråden, men når du siger Yankie Bar kommer jeg til at tænke på en opskrift jeg lige har set på Yankie kager (!) uhm..., jeg bliver helt lækkersulten, og jeg kan godt forstå de rotter der går i døden pga. et stykke fråds ;) ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #16 Dato: 27 ſeptember , 2012, 17:28 »
Undskyld min spam af tråden, men når du siger Yankie Bar kommer jeg til at tænke på en opskrift jeg lige har set på Yankie kager (!) uhm..., jeg bliver helt lækkersulten, og jeg kan godt forstå de rotter der går i døden pga. et stykke fråds ;) ::).

...og den opskrift kan vi måske få lov til at kigge lidt på (i rette underforum) på et tidspunkt. Så kan det være, at der bliver lidt mindre Bar til fælderne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #17 Dato: 27 ſeptember , 2012, 18:26 »
Min erfaring med rotter er at de tage kan ganske store kyllinger og duer, som ligger på rede. /d Og at de bare skal bekæmpes når de ses eller der ses tegn på at de er der. Ligeledes er det også bedst at opnevare foder i lukkede beholdere og hønsene spiser op, så der er ikke er noget foder, som er tilbage til natten.

Forøvrigt troede jeg at ALLE kommuner havde samme ordninger omkring bekæmpelse af rotter.

Her i Lolland kommune er der ingen problemer (jeg har i hvertfald ikke oplevet det) med at få "rottemanden" ud og man kan også gå ind på kommunens hjemmeside og anmelde rotter direkte. Desuden kommer "rottemanden" også forbi engang imellem og spørger om der er rotter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #18 Dato: 27 ſeptember , 2012, 21:58 »
Ikke alle kommuner har gratis skadedyrs service med rotter  i Faxe kommune skal man selv betale.


Jeg bor i Faxe og betaler ikke for besøg og gift. Kasserne har jeg selv købt. Der var mange rotter på ejendommen da vi overtog. Vi overtog jo også 500 hybridhøns...... 
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #19 Dato: 29 ſeptember , 2012, 07:46 »
Jeg takker for tip om smeltet chokolade. Det virker 2 stk i nat ;)
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #20 Dato: 29 ſeptember , 2012, 08:11 »
Jeg takker for tip om smeltet chokolade. Det virker 2 stk i nat ;)

To rotter på èn nat? ..uuufff :o Godt du fik dem /o

Vi har også sat massivt ind mod efterårs muse-invasion i hønse/hundepejsestuen. 10 musefælder med flydende chokolade gav 7 mus i aftes og i nat. Fælderne begyndte at klappe lystigt, kort tid efter jeg havde sat dem op. De er nu kønne, de små uønskede gnavere :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #21 Dato: 29 ſeptember , 2012, 08:19 »
De var kommet ind i min voliere og havde taget 5 kanarier og en parakit på trods af nedgravede fliser mm.  Nu er fuglene sat i eksil hos min far i kampen mod de ubudne gæster.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #22 Dato: 29 ſeptember , 2012, 17:13 »
Her er vores hønsehuse hævet fra jorden, så rotterne ikke kan etablere sig under huset. Når hønsene så er lukket ind for natten, kan hundene lige tage en runde.

Jeg fodrede inde i det lille hønsehus, hvor mine kyllinger gik i sommers. Men det fandt rotterne ud af, og rendte ind og tog for sig af tag selv bordet  /d
Fodret blev fjernet, og en trådfælde blev sat op.
Hundene fik lov til at tage sig af aflivningen.
Men det med at fodre inde er ikke sikker løsning mod rotter.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #23 Dato: 29 ſeptember , 2012, 18:52 »
Jeg bor jo også i Faxe, og har heller aldrig betalt for rottefængerens ydelser, me vi havde ingen rotter, og nu tror jeg ikke jeg har rotter men mosegrise, og de æder vel ikke rottegift i kasser?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #24 Dato: 02 Oktober , 2012, 08:26 »
En "rotte-hilsen" fra det sydjyske - ja, her hos os boltrer rotterne sig p.t. også inde i ande-stalden - desværre er gulvet ikke støbt endnu og det giver rotterne rig lejlighed til at søge ind her i efteråret.

For 3 år siden lagde jeg voileretråd i hele bunden i andestalden...det hjalp....der kom ikke flere rotter ind - men nu i år var det planen at få gulvet støbt, så ud med tråden....og suk, ind kom rotterne, kun 1 uge efter at tråden var væk.

Fælder, både smæk og gift-fælder er forsøgt her, men de bare for snu til at gå i dem. Så jeg må lægge gift ud i de åbninger de har lavet og så skærme godt af, så hverken katte eller ænder kan komme til det. I de sidste 14 dage har jeg vel brugt 10 poser gift - og det værste er, at så længe jeg tror, at der er en aktiv rotte i stalden, så kan jeg ikke lukke af for deres huller eller gange....for det er intelligente dyr.

Engang læste jeg en del om rotterne - og moder-dyret kan rent faktisk overføre en "form for instinkt" til fostrene. Når rotteungerne så bliver født, så ved de allerede hvad der er godt og skidt foder....det er da imponerende.....


Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #25 Dato: 02 Oktober , 2012, 09:14 »
Rotter. Jeg fik rottemanden ud for 2 måneder siden da jeg havde se en rotte i hønsehuset længeste væk fra huset. Han var afløser, heldigt for mig. Han var meget imponeret over min indhegning og tråden omkring, men men men, han påpejede at det var med lov at jeg SKULLE rottesikre med at grave tråd ned, samt i bunden og i de låger jeg havde brugt alm hønsetråd skulle skiftes ud med minimum volieretråd. Nu er det jo ikke lige muligt at grave 50 m2 tråd ned i  mine udevoliere, så ingen rottemand skal ud til mig igen.... i frygt for at få et påbud eller bøde. Jeg holder så pinligt rent som overhoved muligt, i alle mine 8 anlæg, foder i i tønder, der fejes hver dag og muges tidligt morgen.

I år har jeg fået rigtig mange mus ind, både i huset og i stalden ;-( Rotte(r) er kun spottet i hønsehuset længeste væk. Fælder er sat op all over, men der går de ikke i, så chokolade må prøves.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #26 Dato: 02 Oktober , 2012, 09:35 »
Mus elsker rosiner. Måske kan rotterne også li`dem?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #27 Dato: 02 Oktober , 2012, 09:41 »
@Malena..det har jeg dog aldrig hørt før :o

Halvdelen af året bor vi også i Hillerød kommune og her har jeg også fast rottemanden ude 2 gange om året - Han har aldrig påpeget, at der skal graves tråd ned hverken i bund eller låger eller nogen andre steder. Han synes her er fint og rent og huset og gården er ok, selvom gården kun er lavet med pænt stormasket hønsehegn.

...mon det kan være, fordi det er en afløser <A ..som ikke lige kender reglerne - det håber jeg.

Prøv chokoladen - den virker også fremragende her /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #28 Dato: 02 Oktober , 2012, 12:03 »
I Hillerød er der ikke krav om hvordan tråden skal være, som der f.eks er i Esbjerg. I Hillerød er der krav om at "Hønsehuse skal sikres mod rotter og andre skadedyr."
http://www.hillerod.dk/ForBorgere/Natur_Miljoe_og_Klima/Miljoe/~/media/Teknik/Planlaegning/Miljoe/pdf/Regulativer/Nye%20versioner/Forskrift_dyrehold_i_byzone.ashx

Men det gælder altså ALDRIG i landzone, så den der afløser rottemand er da helt forkert på den. Og det viser bare at sådanne personer skader mere end de gavner.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #29 Dato: 02 Oktober , 2012, 19:12 »
Puha, så er jeg mere rolig ! Jeg bor i landzone.... Jeg har dog ikke set rotten i lang tid og idag så jeg en mus der hvor rotten havde gravet/boet.