Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kylling vælter...  (Læst 8059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Indianer

  • Gæst
kylling vælter...
« Dato: 11 ſeptember , 2008, 22:18 »
Hej.
Jeg har en lille silkekylling, som er kommet i pleje ved min hjemmegående nabo..
Den kan nemlig ikke følge med flokken og er så et bytte for kattene, der lurer, at den ikke er helt frisk.

Den har boet hos min nabo i en 4 -5 dage nu. Den bor i en rede i en kattetransportkasse. Flere gange om dagen har hun den ude og få mad og vand og kæl..
Den spiser og drikker okay. Og er blevet utrolig tam.

MEN
Den træder dårligt på den ene ben, og falder ned på vingen, når den træder over på benet.
Når den ligger i reden i transportkassen går den aldrig rundt. Den ligger bare og pipper lidt engang imellem. (Den svarer når min nabo snakker til den.)

Nu kan I vel nok læse, at den er begyndt at fylde en del i især min nabos hjerte. Så hvis der er en chance for overlevelse uden smerter, så skal der kæmpes for det.
Men hvis ikke...  :( Tja, så er der jo kun én ting at gøre..

Hvis vi sætter den på et gulvtæppe går den ingen steder. Hvis jeg puster den bagi går den fremad, indtil vægten kommer over på det ene ben, hvor den så halter og falder ned på vingen...

Nå, er der nogle der tør kaste en dom?....

Hønemor med de resterende 6 kyllinger har det superfint.. :)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: kylling vælter...
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2008, 23:05 »


Hvor vi dog holder meget af dem, der har mest behov for det!  De gør en helt blød indeni.

Jeg har ingen svar, men ønsker jer - dig, naboen og allermest den lille kylling alt muligt held.

kh liski

Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

MartinJ

  • Gæst
Sv: kylling vælter...
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2008, 06:53 »
Det kan skyldes ledbetændelse. Ledbetændelse kan kureres med antibiotika, der skal du ha fat i en dyrlæge.
Det kan også skyldes calcium fosformangel, men i mod det taler at det kun er det ene ben.
En anden årsag kan være nyt korn. Nyt korn fra ny høst indeholder mindre af nogle vitaminer. Her er det B2 vitamin der kan give dårlige ben.
Prøv at give kyllingen skaller, sorter de helt fine fra til den. Prøv at gi den vitaminer, det skal være med B2 vitamin og gerne D3.
Hvis du har korn fra sidste års høst, prøv at gi den det - altså hvis den får korn.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kylling vælter...
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2008, 07:04 »
MartinJ, jeg elsker dine indlæg! Du er simpelthen en gave for os her på forum. Vi kan vist ikke takke dig nok, fordi du altid beredvilligt deler din store viden.
 <E <I <M <E <I <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hønenlulu

  • Gæst
Sv: kylling vælter...
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2008, 19:39 »
Jeg mener helt bestemt, at den lille skal have en chance! Det skylder vi dem, når de nu er sat i verden for vores skyld.
Jeg ved ikke, om nogen kan huske mit indlæg her til foråret, hvor jeg omtalte en kylling, der virkede svag, den vaklede usikker omkring. Der var der flere, der sagte, at den stakkels skulle aflives. Jeg valgte nu at give den en chance og håndfodrede den lille med kogte æggeblommer. Og vejede den hver dag. Nu skulle I se den idag!!! En superflot høne (columbia-gul sussex), der er den mest kvikke af dem alle og den hurtigste. Og hun har lige lagt sit første æg. Godt, den fik en chance... den lille Bandit.

Håber at det lykkes for dig.

Hilsen, Dagmar

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: kylling vælter...
« Svar #5 Dato: 12 ſeptember , 2008, 20:21 »
Jeg mener helt bestemt, at den lille skal have en chance! Det skylder vi dem, når de nu er sat i verden for vores skyld.
Jeg ved ikke, om nogen kan huske mit indlæg her til foråret, hvor jeg omtalte en kylling, der virkede svag, den vaklede usikker omkring. Der var der flere, der sagte, at den stakkels skulle aflives. Jeg valgte nu at give den en chance og håndfodrede den lille med kogte æggeblommer. Og vejede den hver dag. Nu skulle I se den idag!!! En superflot høne (columbia-gul sussex), der er den mest kvikke af dem alle og den hurtigste. Og hun har lige lagt sit første æg. Godt, den fik en chance... den lille Bandit.

Håber at det lykkes for dig.

Hilsen, Dagmar

Nej hvor godt tillykke med det. Jeg mener også man skal give dem en chance, hvis der ikke er unødige smerter indvolveret. Eller man kan se at det ikke vil blive et værdigt liv selv om de klare skærene

« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2008, 21:00 Fra Patricia Haynes »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: kylling vælter...
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2008, 09:45 »
Marianne: 1000 tak  :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: kylling vælter...
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2008, 13:59 »
Så blir jeg så hende den 'sure dommer' ;)

Jeg synes det lyder som det, mange avlere kalder en 'væltekylling'...
Væltekyllinger
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:24 Fra Finn Jensen »

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: kylling vælter...
« Svar #8 Dato: 14 ſeptember , 2008, 19:07 »
Er det ikke lidt underligt, at alle de andre kyllinger har det fint, hvis det er vitaminmangel?

Jeg har heldigvis aldrig prøvet, at have en kylling der vælter, men det må være frygtelig sørgeligt at se på.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Indianer

  • Gæst
Sv: kylling vælter...
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2008, 11:28 »
Vi har nu siden den 12. fodret den med æggeblomme, hvilket den elsker at spise.
Den har store fremskridt med at gå. Er kommet over i et større bur, hvor den faktisk bevæger sig ganske fint rundt. Så vi bliver mere og mere optimistiske.

Hvad angår vitaminer, så er jeg faktisk lidt i tvivl, om de nu alle får hvad de skal have.
Jeg fodrer med knuste fodderpiller, som er fodder fra 0 til x antal måneder ifølge pakken.
Ved siden af kaster jeg undulatfodder til dem.
De går frit i hele haven sammen med resten af flokken. Her plukker og hakker de jo ivrigt, men jeg ved jo ikke, om de egentlig finder noget rundt omkring. Jeg tror det dog.
Engang imellem får de noget kogt ris eller hønseguf eller andet. Men det er ikke hver dag. Her blander jeg vispumin pulver i. Og så har jeg noget flydende vitamin, også fra Amerika Thisted, som jeg engang imellem blander i deres drikkevand. Men ikke hver dag.

 Jeg har ikke givet de andre kyllinger æggeblomme. Men der ser nu fine og friske ud...

Har jeg glemt noget?...

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: kylling vælter...
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2008, 20:27 »

Hvor er det dejligt at høre, at den lille har gjort fremskridt. :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Indianer

  • Gæst
Sv: kylling vælter...
« Svar #11 Dato: 24 ſeptember , 2008, 23:46 »
Som en sidste opdatering er Gulli nu tilbage ved hønemor. Han følges fint med flokken, som om han aldrig har været borte.  ;D
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2008, 11:04 Fra Indianer »

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: kylling vælter...
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2008, 15:21 »

Det redder min dag at høre det!  Hvor har I været gode, naboen og du!

 <M <I <M <I <M <I <M <I <M <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk